MSM till katten
Någon av er som ger msm (svavel, kosttillskott) till er katt? Jag ska börja ta det själv..det är bra för leder, hud & hår, eksem med mera..och har läst andra som gett ca 1/3 kryddmått i blötmaten till katten. Verkar vara väldigt bra :) Min katt har inte problem med leder osv men det här är något som bara är bra för katten ändå
jag äter msm sen många år och även glukosamin i perioder. Upplever mina leder mjukare. funkar nog att ge husdjur oxå. om din katt är utekatt o jagar mycket så får han i sig rätt saker, men är han innekatt eller med låg jaktinstinkt kan det vara ok. läs oxå på om foder - katter har svårt att processa kolhydrater så satsa på ett bra foder.
MSM hjälper upp många funktioner i kroppen och förbättrar cirkulationen.
MSM är ett organiskt svavel som finns i allt levande - grönsaker, kött växter etc. Det förstörs vid upphettning varför vi får i oss för lite numera. Lökväxter har hög andel MSM - så om man gillar tex lök, gräslök, purjo och äter det rått i tex sallader så får man i sig naturligt MSM. 🙂☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag skulle inte drömma om att experimentera med mina djur på det viset. Särskilt inte ge en frisk katt något ”bara för att”. Att det finns naturligt i lök är ju inget bra argument eftersom lök är giftigt för katter.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
#1 ok vad bra att du märker skillnad :) Det verkar som en bra sak att köpa som kosttillskott eftersom det är svårt att få från maten.
Jag har en innekatt. Jag ger min katt den bästa maten jag kan..myck/et BARF, mush bullar, och annars blötmat Mjau. Inget spannmål. Kompletterar med kycklingvingar, hjärtan, lamm och äggula.
#2 Jag experimenterar inte . Allt jag ger och hur mycket har jag noga koll på! Jag vet att man kan ge msm till katter det säljs to.m till katter och hundar speciellt. Du kan läsa på lite här tex:
https://www.svenskadjurapoteket.se/msm/
Var bara intresserad av att höra om andra som ger msm och om de märkt bra resultat, i päls och övrigt.
Själv vet jag att jag inte får i mig det..äter nästan aldrig lökväxter rått.
MSM finns i allt levande! i våra muskler i växter och grönsaker, skrev jag inte det? Människan tillagar oftast sin mat varför MSM kan ätas som tillskott. ger man katter/hundar barf så får de i sig organiskt svavel via rått kött och hud. Jag skrev att just i lökväxter finns det lite extra mycket MSM om man äter råa grönsaker. Katter ska inte ha kolhydrater för de kan inte bearbeta dem speciellt bra. Hoppas jag var tydlig nu. 🙂
Vad står msm för? (tänker ju att det är en förkortning )
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
MSM, Metyl Sulfonyl Metan är organiskt svavel – en svavelförening som finns i varenda cell i vår kropp. Svavel bidrar till hundratals processer i kroppen som bl.a. har betydelse för vår led- och muskelhälsa samt för hår, hud och naglar eftersom det är en viktig beståndsdel i proteinerna kollagen och keratin.
MSM påstås vara bra för precis allt, och sådana mirakelpulver tror jag inte på. En frisk katt som äter näringsriktig mat behöver inga kosttillskott.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack ! #7 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#8 OberonsMatte
Min katt var storjägare - han åt allt, skalbaggar, möss, fåglar, drog hem presenter som halva ormar och även en fladdermus - jag var inte helt nöjd. Jag gav min Sigge 1 påse blötmat/dag för att vara säker på att han fick i sig tillräckligt med vatten. Det stod torrfoder framme men han åt väldigt lite av det. Min katt åt det han mådde allra bäst av, vi var ovänner de dagar jag avmaskade honom - det var helt under hans värdighet.
Eftersom han är storjägare så brydde jag mig aldrig om extra tillskott för hans del. Min kompis har innekatter - de mår klart bättre med lite tillskott, de är mer lekna och mjuka i kroppen.
När jag var tvungen att sälja huset fick Sigge komma till en familj på landet, och där fick han det nästan ännu bättre än hos mig - till min glädje. Men jag saknar honom oerhört.
Jag hoppas att alla kattägare läser på om kattmat och kolhydrater för där finns en oerhört okunskap och många katter får diabetes. Det är kanske den viktigaste frågan till kattägare och framtida kattägare - att de får artriktig mat, istället för billig ica-kattmat.
#10 Din katt Sigge mår säkert alldeles utmärkt och det är en jättefin bild…
Men - när det gäller vad som är viktigt för blivande kattägare att ha kunskap om har vi olika uppfattning.
Katter behöver äta ett fullvärdigt helfoder (de kan t.ex. inte matas med enbart rester som jag vet förekommer), men att inte köpa kattmaten på Ica kommer långt ner på listan av vad som är viktigt att vara införstådd med när man har katt.
Exempel på viktigare saker:
Kastrering (kunskap om varför), id-märkning + ägarregistrering, årliga vaccinationer, vikten av en veterinärvårdsförsäkring, tandkontroller, kunskap om hur en optimal lådsituation ser ut och sköts, kunskap om hur man tillgodoser kattens behov av att klösa, kunskap om hur man kattanpassar och kattsäkrar sitt hem, kunskap om att katter måste ges tillsyn minst 2 ggr per dygn (även när man reser bort) samt kunskap om att sk. kattuppfostran främst handlar om positiv förstärkning eller att ändra/anpassa sitt eget beteende och/eller miljön - aldrig straff!
Sajtvärd Katter iFokus
Hade MSM verkligen varit så bra som det påstås så gissar jag att det för länge sedan skulle ha ingått i de många vitamintabletter för människor som upptar otaliga hyllmetrar på landets apotek…? Och trots egna - mångåriga - studier vid Karolinska Institutet har jag aldrig hört talas om detta preparat och dess undergörande effekt tidigare….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.