Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6292 ggr
Terry92
2

Jamar hela tiden! Hjälp

Min katt Prins jamar exakt hela tiden och det börjar driva mig till vansinne! Jag älskar honom men jag står snart inte ut längre för han väcker mig konstant på nätterna och jag kan inte sova. han har alltid varigt väldigt pratglad enda sen han var kattunge men det har på senare tid blivigt värre och värre. Han jamar för absolut ingenting. Mat/vatten skålar är alltid väl påfyllda, lådorna är alltid rengjorda och det finns hundratals leksaker och aktivitets saker men dom verkar totalt ointressanta.
Jag spenderar jätte många timmar om dagen med att gosa och leka med honom men han bara jamar och jamar, även när han ligger i mitt knä. Min andra katt Mowgli är inte ett dugg jamig medans Prins bara skriker exakt hela tiden!
Jag förstår inte vad som är fel och hur jag kan få honom att vara tyst, jag har försökt med följande:

- Säga tyst och visa att det inte är okej, funkar inte över huvudtaget, han bara fortsätter jama efter några sekunder.

- Varit hos veterinären 2 gånger för att kolla så han inte mår dåligt eller har ont, dom kan inte hitta något fel på honom alls.

- Försökt ge Mowgli beröm när han är tyst och stilla medans Prins skriker men omvänd psykologi verkar inte funka.

- Massor, massor, massor av uppmärksamhet och lek för att se till att han inte är uttråkad. Även "automatiska" leksaker (Batteridrivna möss osv) när jag är upptagen med arbete,  jag arbetar hemifrån så dom är aldrig ensamma.

Notera: Prins äter, dricker, gör behov och sover efter ordning, uppvisar inga symptom på stress eller oro. Både han och Mowgli är kastrerade och innekatter sedan dom var kattungar. Kan inte ha dom ute då det är en livsfarlig motorväg precis brevid.

Jag vet inte vad jag ska göra, hans jamande har blivit mer högljutt och pågår dygnet runt istället för när jag bara är vaken som det var förut. Hur ska jag hantera detta?

micki78
4

Någonting vill han ju när han jamar, det gäller bara att komma på vad det är.

Hur länge sedan var du hos veterinären? Och var du där pga att han jamade?

Har du testat att leka med honom precis innan du ska lägga dig, så att du får sova på natten. Det gäller att trötta ut honom så att han själv vill sova på den tiden.

Jag har själv en ganska jamig katt, men jag vet varför han jamar, det är antingen för att han vill ha mat, eller så är han uttråkad, eller så känner han sig lite ensam och vill ha sällskap. Och så fort jag uppfyllt hans behov så slutar han att jama. ( tills nästa gång han vill mig något) 

Så jag tänker att det kanske är något liknande med din katt, om han nu inte är sjuk på något sätt?

Terry92
3

Båda gångerna jag var till veterinären berätta jag om jamandet, första besöket var för drygt 1,5 år sen, senaste besöket drygt 2 veckor sen. Jamandet har blivit värre senaste 2 månaderna. Dom tänkte först göra en vanlig hälso undersökning så jag fick be dom skanna/kolla invertes ifall det är något man inte kan se och känna utifrån men dom hittade ingenting. Jag har försökt trötta ut på kvällen innan jag sover, läste på ett annat forum om det men det har inte heller fungerat. 😕 Vet inte hur man ska förklara lätet han gör men om man söker på engelska kommer det upp som "Yowling". Men det verkar mest vara något okastrerade katter gör när dom ropar efter en partner. Dom är ju båda två kastrerade sen tidig ålder. (Båda är hanar)

Scorpio97
0

Märker du någon skillnad under året? Vår hankatt är också kastrerad, men beter sig ändå som en okastrerad marskatt under våren. Det verkar inte spela någon roll vad vi gör utan han beter sig helt enkelt så oavsett. Men det är som sagt bara under våren (han har inte börjat än i år). 

Sen är ju vissa katter mer pratiga än andra, och om han har varit lika hela livet kanske han bara är så.

//Jessie

LillaMymmlan
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är ett bra klipp med Jason Galaxy om hur man får sin katt att sluta störa på nätterna.

Terry92
2

#3 Han låter såhär hela tiden oavsett tid på året, hade varigt mer acceptabelt om det bara var under vissa perioder eftersom det som sagt påverkar sömnen rätt hårt.
#4 Ska kolla på videon och se om jag kan använda någon metod där, tack 🙂

Uppkatten
0

Hur gammal är katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Terry92
0

Han är 3 år

micki78
3

#4 Bra video!

Min jamiga katt höll ju på att jama på nätterna i början trots att jag gav honom mat innan jag la mig, trots att jag lekte med honom en stund. Jag började ignorera honom på nätterna precis som han säger i videon, och det hjälpte! han kan fortfarande jama på nätterna men då ropar jag bara "oliver matte ska sova nu" med ett tonläge så han vet att jag menar det också. Då jamar han inget mer sen. Så det är ganska skönt att vi båda förstår varandra.

Terry92
1

Jag har försökt jättelänge att säga till honom när han väcker mig, han står vid mina fötter i sängen och trampar och jamar. När jag säger till honom så hoppar han ner men han blir inte tyst utan fortsätter att gå runt och jama i andra rum. Jag har och testat att gå upp med bestämda steg och stirra på honom medans jag säger nej men han totalt ignorerar det.

MonicaLagerquist
4

Är ni säkra på att han hör?Hur gammal är han?

Stolt ägare till tre La permer

Terry92
1

Han hör väl och lyssnar till sitt namn. Jag kan tyst öppna en påse med godis i ett rum och han kommer springandes ifrån ett annat rum för han tror det är kattgodis. Hans syn verkar inge konstig heller. Han är 3 år

ApanAnn
6

När du går upp och säger till så händer det ju något, och för katten kan det kanske vara nog ”belöning” för att fortsätta.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

OberonsMatte
7

Du skriver att du  spenderar "jätte många timmar om dagen med att gosa och leka med honom" samt att du även prövat att ge "Massor, massor, massor av uppmärksamhet och lek för att se till att han inte är uttråkad" och att "han bara jamar och jamar, även när han ligger i mitt knä"...

Pratar du mycket med honom? Katter i grupp jamar väldigt sällan till varandra. Att göra sin röst hörd i vardagliga situationer är något de lärt sig fungerar i samspel med oss människor. Så vill man ha en tyst katt ska man sluta prata med den och sluta svara (eller reagera). Kanske har du omedvetet uppmuntrat beteendet genom att  prata mycket med honom och svarat på hans "prat" antingen med rösten eller genom aktivering.

Prova en period att vara helt tyst själv och ignorera hans rop (särskilt efter att du lagt dig på natten).

För att lindra rastlösheten kan det hjälpa att kattanpassa hemmet ytterligare. Hur stort bor du och hur kattanpassat är det idag?

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
3

Öronproppar?🤔 Det som inte hörs stör inte! ☺

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Terry92
1

#14 Jag bor i en 3:a på andra våningen med in-nätad balkong fast dom får inte vara ute på vintern eftersom jag inte kan ha dörren öppen då, Jag vill inte stänga ut dom så dom fryser. Jag pratar ganska mycket med både Mowgli och Prins eftersom jag bor själv. Det känns så ensamt utan någon konversation men du kan ha rätt att problemet ligger där. Ska testa att vara tyst en period och se hur det påverkar situationen, Tack!

[[eskils_]]
2

Titta på Jackson Galaxy i #4 om du inte gjort det! Han ger väldigt bra råd. T ex 1) att ge katterna mat på bestämda tider, alltså inte låta mat stå framme på natten. Katten måste anpassa sig till din dygnsrytm så att natt=sovtid. Och 2) att helt ignorera jamanden på nätterna. Med öronproppar och stängd sovrumsdörr är problemet löst på några dygn. 👍

"I'm not a bad cat, I'm just misunderstood" 🐱

burmamys
3

Jag tror Oberonsmatte har rätt i att den ständigt jamande katter uppfattat att den får respons från dig på detta sätt. Sluta prata med katten, använd ditt kroppsspråk och gester istället för ord, särskilt på kvällen och natten, så bör det lösa sig. 😉 Lycka till! 😊

Jeanette87
0

Hej! Hur har det gått för dig med kissen? Jag har nämligen själv likadant problem med en 2 årig kille här hemma som beteer sig exakt likadant… Håller på bli tokig!!!

Uppkatten
0

TS har dessvärre inte varit aktiv sedan 2020-09-05, men vi får hoppas att hen tittar in här under midsommarhelgen eller något och uppdaterar oss.

Är din katt ensamkatt eller har du fler katter? Kastrerad? Hur länge har beteendet pågått?

MonicaLagerquist
1

Är katten döv?

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
4

Spontant tänker jag att det är viktigt att inte reagera varje gång katten jamar. Att det inte är då som det alltid ska komma fram mat, lek och gos. För leder jamning till engagemang/aktivitet från er sida så belönas ju det här beteendet som ni vill minska/bli av med.

Har själv en katt som fått några torrisar då och då när hon kommit och jamat nu under pandemin, och det har gjort att jamandet övergått till tjat… Dags att matten börjar gå till jobbet igen, eller medveten "styr om" beteendet. 😊

Försök att istället belöna katten med gos, lek och aktiviteter när den inte jamar. Är det en högaktiv ensam katt så kanske den skulle må bra av en kattkompis att härja runt med?