Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 924 ggr
Officielle
1

Kastrera kattunge

Hej! Jag ska skaffa en liten han-kattunge i slutet av månaden och vill kastrera honom i framtiden. Vid vilken ålder är detta mest lämpligt att göra?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Aleya
2

Jag skulle ringa vet och höra hur tidigt dom kastrerar. Innan dom blir könsmogna och det kan variera.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
4

Från ca fyra månaders ålder är lämpligt.

Många uppfödare låter kastrera sina kattungar innan de flyttar till nya hemmet.

Stolt ägare till tre La permer

Belzebubble
2

Vi fick bråttom med att kastrera våran, och då var svaret att vi kunde kastrera honom när han hade bra vikt, förmodligen på grund av lugnande som han fick. Då skulle han bli 2 kg, vilket han blev någon gång kring 5 månaders ålder. Ring och kolla med veterinären.

[Forest]
4

Våran veterinär ville att våran skulle väga  2 kg och han är liten mycket aktiv krabat men när han var  ca5 mån vart han kastrerad allt har gått jätte bra trots att han är en buse med fullt ös 🤪  Han vägde 1,8 kg . Jag måste ta till ca på ålder eftersom han är fd hemlös så födseln har man inte kunnat säga exakt.

annzoo
4

4 månader är ju den nya riktlinjen och det är ju bra att kastrera innan katten blivit könsmogen

[[eskils_]]
6

Ja, 4 månader är den nya lägsta ålder-rekommendationen från Veterinärförbundet.

Superviktigt är att du håller honom noggrant inomhus tills han blivit kastrerad! Små okastrerade kattpojkar är så nyfikna på yttervärlden och råkar tyvärr ofta illa ut på gator och vägar…

(Och han blir väl chipmärkt och registrerad hos veterinären också, om det inte redan är gjort.)