Surare urin
Jag behöver göra Miltons urin surare - tips på metoder annat än specialfodren hos veterinären? C-vitamin stod det i pappret jag fick med hem från veterinären.
Är det vanlig ren c-vitamin som vi människor kan ta? Finnns det som droppar eller hur kan man ge det?
Läste någonstans om tranbärsjuice?
Annat? Måste fundera ut något bra
Tranbärsjuice och ren c-vitamin är inget som du ska ge din katt. Här handlar det mycket om foder. Är din katt akut drabbad av urinstensgrus?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag har varit hos veterinär och det konstaterades urinvägsinfektion. Han äter metacam och antibiotika. Hans ph värde var högt och därför rekommenderade de ANTINGEN foder som surar ner urinen eller c,- vitamin. Tranbär har jag läst om. det med c-vitamin är inget jag hittat på själv 😊 Eftersom grus och ev stenar ( han hade dock inga sådana) bildas inte så lätt om man får surare urin.
Vi fick ge c-vitamin till våran hund för flera år sedan då hon hade mycket problem med urinblåsa och urinvägar. Det är ju inte brustabletter. Jag vill minnas att förpackningen såg ut som denna. Så den eller något liknande den skulle jag tro. Kanske lite onödigt med apelsinsmak.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Får nog ringa och fråga ändå hos veterinären nu i veckan när de har öppet. Fick med ett papper där det stod om c-vitamin men stod inget om sort -stod bara att han skulle ha 100 mg 3 ggr om dagen!?
Alltså jag skäms lite - hur mycket är 100 mg? 🤔
#4 100 mg = 0,1 gram, (1000 mg är alltså = 1 gram).
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Ska du ge 100 mg c-vitamin skulle du kunna dela en sån här 200mg-tablett: https://www.apotea.se/ester-c-200-mg-90-tabletter?gclid=EAIaIQobChMIgIfR4qj72AIVz8myCh22WgwTEAYYASABEgJqYvD_BwE
Såg nu att det står att "Ester-C är ett kosttillskott med en patenterad syraneutral form av kalciumaskorbat ". Syraneutral är kanske inte lämpligt när man vill få surare urin…🤔
Sajtvärd Katter iFokus
Finns ju lite olika kosttillskott som främjar urinvägarna, för att förebygga urinvägsinfektion. Hurvida dem fungerar att sänka ph vet jag inte.
Finns även ett tranbärsextrakt för katter som heter Crananidin som ska surgöra urinen. Men det är inget jag testat. Har istället en katt som behöver höja sitt ph och får tillskott för det ;)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Nu kan jag inte mycket om katter, men när det gäller marsvin (som precis som oss människor inte kan bilda eget c-vitamin) så brukar man ge askorbinsyra som c-vitamintillskott. Askorbinsyra finns bland kryddorna i vanliga mataffärer. 1 kryddmått (=1 ml) askorbinsyra väger 890 mg.
Aptus uri-flex