Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1001 ggr
Kirnzy
2018-01-25 12:16
0

Foder

Nu har jag en väldigt kräsen katt, han vill bara äta sämre torfoder och shebas blötmat (lax och kyckling i paté). Han totalvägrar att äta mer än en matsked blötmat om dagen, så rätt mycket slängs, och typ all annan sorts blötmat smakar han inte ens på. Har testat många olika torrfoder också men den enda han inte halv-svälter sig själv på är mjau. Han äter alltså riktigt dålig mat.. Färskmat/rått vägrar han också. Att blanda maten med något annat går inte heller, då äter han inte alls. Vet inte hur sjutton jag ska få honom att äta bättre.. Vi har inte testat all sorts torrfoder, just för att det är rätt dyrt att lägga ner runt 500:- i månaden för en katt och utöver det köpa flera påsar av annat mat för flera hundra kronor som bara slängs. Finns det något torrfoder som är väääldigt likt mjaus i smak och lukt men är betydligt bättre? Jag ska in imorgon och kolla om det finns lite mindre påsar av bättre foder som jag kan testa men vill gärna ha tips på vad ni tror skulle kunna funka. Och om han börjar äta ett bra torrfoder, ska jag fortsätta ge honom en matsked av shebas blötmat om dagen, eller spelar det inte någon roll?

Denna kommentar har tagits bort.
Kirnzy
2018-01-25 12:28
0

#1 Vad menar du med det? Det har inte direkt något med mitt inlägg att göra.

Kirnzy
2018-01-25 12:35
2

Jag behöver inga helt onödiga kommentarer som inte hjälper mig eller min katt det minsta.

Belzebubble
2018-01-25 13:05
2

Hur ofta får han mat? Eller är det fri tillgång som gäller? Jag bytte nyligen till Carnilove som sägs vara bra torrfoder och jag är säker på att de finns i mindre påsar också. Och då tycker jag bara du ska fasa in maten, blanda den med det fodret du har nu och öka mängden för varje dag av den du vill byta till. Blötfoder är egentligen bättre än torrfoder då katter är dåliga vattendrickare och på så sätt får de i sig mer vätska.

kalindas
2018-01-25 13:10
1

Har han fri tillgång till torrfoder?
Om han har det så köp ett foder av bra kvalitet (t.ex. Orijen) och servera det.
Är han frisk kommer han att äta. Det kan ta en dag eller två, men får han inget annat så blir han till sist hungrig och äter.
Jag tror du har skämt bort honom lite och han vet att om han försöker får han nåt godare.
Torrfoder är inte ultimat att ge, bättre med burkmat och normalt behöver de heller inte ha fri tillgång. Men i din katts fall tror jag det är så du får lära honom.
Häll upp en deciliter med ett bra torrfoder och låt det sen stå.
Ge honom inget annat!
Är han frisk så kommer han börja äta inom två till tre dagar…

/Elisa

Kirnzy
2018-01-25 13:27
0

Jag har aldrig sagt att han inte äter torrfoder alls. Han äter alla torrfoder men han äter alldeles för lite, han halv-svälter sig själv och det är en väldigt stor skillnad mellan att han svälter ihjäl sig själv. Med andra torrfoder äter han ca 1 dl om dagen, vilket är alldeles för lite för en katt på 6.5-7kg. På applaws åt han mindre än 1 dl om dagen och gick ner 1.5 kilo på någon vecka. På eukanuba och de veterinärfoder vi testat äter han inte heller mer än 1dl om dagen och går mer i vikt väldigt snabbt. Ians åt han okej av de första dagarna, sen började han gå ner i vikt. De andra foder vi har testar har det varit ungefär likadant med. Han äter tillräckligt för att överleva men långt ifrån tillräckligt för att må bra av det. #4 Vi ger 4-5 gånger om dagen, men med de flesta andra foder vi har testat har han haft fri tillgångefter några dagar. Blötmat får han mitt på dagen, för att han äter mest då. Jag har fasat in maten varje gång, men ger jag 1.5dl mjau och resten av en annan sort så äter han inte av den andra sorten alls, och då går han också ner jättemycket i vikt. Om jag blandar en annan sorts torrfoder med blötmaten äter han det inte alls. Har faktiskt aldrig hört talas Carnilove och det var inte jättedyrt för en normalstor påse, så jag kanske ska testa det :) vet du om det brukar finnas i fysiska butiker (har aldrig sett det) eller måste man köpa online? :) Jag vet att blötmat är bättre, det är därför jag försöker få honom att äta det, menjag har testat ALLA sorter jag kan hitta och han äter inte någon av de andra. #5 Jag vill ha tips på mat som jag kan testa. Han är inte direkt bortskämd men jag tänker inte svälta min katt i flera månader.

[[eskils_]]
2018-01-25 16:27
1

#6 "På applaws åt han mindre än 1 dl om dagen och gick ner 1.5 kilo på någon vecka."

Det var en snabb viktnedgång! Gick han upp igen sedan? Det kan vara farligt för katter att tappa vikt snabbt.

Tycker du ska fasa över honom gradvis, under några veckor, från Mjau torrfoder till en bättre sort, t ex Orijen eller Acana. De finns i ganska små påsar i olika sorter. Och fortsätt att ge blötmat också, så mycket som han vill ha.

Kirnzy
2018-01-25 16:39
0

#7 Ja han går ner väldigt snabbt när han äter 1dl om dagen, men han verkar nöja sig med 1dl on dagen om det inte är mjau. Jag har fasat över varje gång, under flera veckor, men äter han inte den andra maten blir det till slut att han lever på 1dl mjau när han får det och sänker jag mängden mjau då så börjar han äta av det andra så att han äter totalt ca 1dl. (När han tappade 1.5 kg räknade jag från när han började äta 1dl om dagen, inte under "infasningen") Det är just därför jag försöker hitta något han faktiskt gillar, för det går inte att ständigt halvt-svälta honom. Tillägger att jag försökt i några år, försöker absolut inte med foderbyten hela tiden. Och han får så mycket blötmat han vill! (Även om han inte vill ha så mycket)

Splatter
2018-01-25 16:57
0

Acana, Ojiren och Carnilove ska vara de bättre torrfodersorterna. Taste of the Wild ska vara bra också men är dyrare. 

Har du testat Mush fryst färskfoder? Kan vara värt att testa, mycket bättre än torrfoder. :)

Har också en katt som hellre svälter än äter något han tycker är oaptitligt. Han äter inte Mush tråkigt nog, men kan äta 3 påsar Sheba med lite torrfoder som krydda på varje dag iaf, tack och lov. Allt annat vägrar han. Om det inte är godis dvs.

Kirnzy
2018-01-25 17:12
0

#9 Acana funkar han inte alls på och Orijen har vi testat att ge ett antal gånger men han vill inte äta (dock har vi inte testat det "på riktigt" som mat). Var faktiskt i affären idag och att såg Carnilove, har aldrig gjort det innan, kände inte alls igen det från bilderna! Dock hade den affären bara 7,5kilos säckar och det känns onödigt att testa med.. men jag ska se om jag hittar mindre säckar någonstans eller köpa mindre online :) Taste of the Wild kanske jag också se om han gillar, priset spelar inte direkt någon roll så länge han funkar på det (bara det att jag inte vill slösa bort flera hundra på oäten mat hela tiden) Jo, det skulle vara mycket bättre om han ville äta Mush, den andra katten gör det och det blir enklare om de äter samma, och bättre mat såklart. Vi erbjuder honom det ibland men han är helt ointresserad. Godis totalvägrar han också.. :/ Tack för svar! :)

Uppkatten
2018-01-25 17:27
8

Katten är dessvärre ett av få djur som kan svälta sig själv till döds…. Redan efter 24 timmar utan mat så börjar negativa processer ske i kattens kropp/lever. Att "vänta ut" katten är därför ingen bra idé. Vad jag tänker först och främst är att man bör kolla en katt som har dålig aptit hos veterinären, så att det inte är t ex levern eller njurarna som spökar (vilket kan ge dålig aptit). Även tänder och annat kan vara bra att kolla. Hittar inte veterinären någon medicinsk förklaring så får man ibland helt enkelt acceptera att t ex Mjau torrfoder är bra mycket bättre än att katten inte får i sig tillräckligt med mat/går ner i vikt. Kanske kan man ge annat torrfoder på morgonen (om katten är extra hungrig då) + Sheba, och sedan får katten "fri" tillgång till Mjau-torrfoder resten av dagen. Smakpåsar som man kan blanda i kattens vanliga foder är naturligtvis också bra för att se vad katten gillar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kirnzy
2018-01-25 17:56
0

#11 Tack, jag håller med dig. Det senaste iallafall året har han bara fått mjaus och sheba. Fri tillgång går inte då han äter alldeles för mycket då, han slutar nästan inte äta alls då (men han hetsäter inte).. sen har vi också erbjudit andra foder som han inte vill smaka.. Vi har haft kontakt med veterinär hela tiden och åkt in ett antal gånger för päls och hudproblem, vilket vi tror är pga maten, vi kan inte hitta någon annan anledning (det kan nästan omöjligt vara något i omgivningen..). Det är inget som han direkt lider av och han har det inte hela tiden, men om det är pga maten så kommer det säkert bli värre och det vill vi såklart inte../:

Splatter
2018-01-25 19:44
1

Zoo.se har 400 g påsar av Carnilove för 69 kr st, så slipper du stora säckar av mat som ingen kanske vill äta.
https://www.zoo.se/produkter/katt-kattbutik-online/kattfoder-kattmat-bra-pris/torrfoder-for-katter.html?manufacturer=14827#brandselect

Zooplus har även Purizon som verkar helt okej, mina grabbar tyckte om det torrfodret men jag tyckte inte om att det luktade kattmat i hela köket (men jag har en känslig näsa också, haha).
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/spannmalsfritt_torrfoder#%E2%98%85_Purizon

annzoo
2018-01-26 12:19
0

Du behöver inte kasta torrmat för flera hundra om du köper från djuraffären då de har smakgaranti och du får pengarna tillbaka. Min ena kräsna katt åt till en början endast applaws med räkor eller musslor. Nu äter hon fler märken men bara med räkor eller musslor eller ren kyckling (applaws). Hon var även svår med torrmat men rekommenderar applaws, carnelove.

Wony
2018-01-27 13:24
0

Vi ger Visan Optimanova från zooplus, den tycker våra katter mycket om, och är helt okej i mitt tycke (75% kött). Finns i 2kg-påsar som minst

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/visan_optima

Kirnzy
2018-01-27 13:26
0

#13 #14 #15 tack, ska kolla på det :)