Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2996 ggr
Kirnzy
0

Gul hård trampdyna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det har blivit såhär på min katts lilla trampdyna (handknölstrampdynan?), hon är inte besvärad av det och det har kommit nyligen. Det är som en gul förhårdnad. Vad kan det vara? Ska jag tex smörja med något?

[AnimeV4]
0

Min katt får sådana på tramdynorna längst fram och de brukar jag bara klippa av så gott det går. Man kan dock klippa, fila och smörja in.

Kirnzy
0

Klippa vet jag inte om jag vågar göra.. Men ska testa att fila lite och smörja in. Kan man smörja med vanlig tasssalva? Vet du varför det blir så? :)

[AnimeV4]
0

Nej, det såg lite klurigt ut på din katt, så jag skulle nog inte heller ha klippt! Använder förövrigt klosaxen när jag klipper, för på min katt står det ut en flisa som är lätt att få tag på.

Tror på någorlunda mjuk nagelfil (H&M har) och vanlig tass-salva bör funka fint! Huruvida det sitter kvar vet jag faktiskt inte!😃

Varför det blir så vet jag faktiskt inte. De kanske helt enkelt blir torra som vi? Vilket jag iallafall antar är boven bakom förhårdnader, om det inte är nött av ex. mycket handarbete eller stränginstrumentspelande🙂

Kirnzy
0

#3 Då förstår jag, skulle nog kunna klippa om det "stod ut" mer.hon har inte direkt någon känsel där det är hårt och det är som flaggor som sätter fast väldigt hårt, annars kanske det skulle gå att pilla bort det (det går att pilla upp lite i kanterna utan att hon reagerar det minsta, men vågar inte dra bort det..) Ska iallafall testa fila lite och smörja :) Tänkte också ifall det var för att det är torrt, speciellt nu när det är vinter/kallt/snö kanske det blir känsligare (hon är ute ibland). Men det konstiga då är ju att det bara är på trampdynan som inte används till att typ gå.. Iallafall, tack för svar :)

[AnimeV4]
0

Sure thing! Hoppas att det går bra och glöm inte att uppdatera!👍

OberonsMatte
0

Den där lilla trampdynan ser mer eller mindre skrovlig ut på alla mina katter.  Det är förmodligen bara förhårdnader som bildats när katten använt den för att t.ex.  bromsa i hög fart (det är främst då den tramdynan har en funktion).

Sajtvärd Katter iFokus