Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2525 ggr
Krukarin
0

Åksjuka katter!

Jag är på utflykt från keramikforumet, för att kanske få lite råd angående katter på det här forumet. Jag har tre stycken, och ibland behöver jag åka bil med dem. Den ena (kastrerad hankatt) vägrar gå in i buren. Går och gömmer sig, rivs och bits. Det blir jättestressigt varje gång. När han väl är inne brukar han hålla sig lugn. De andra två (steriliserade honkatter, mor och dotter) går att få in i burarna, men sen när vi åker bil blir de hemskt åksjuka. De jamar hjärtskärande och förr eller senare bajsar de på sig eller kräks. Vi brukar åka till landet i Småland ibland, en bilresa på några timmar. De älskar att vara där, men bilresan är en plåga för både dem och de mänskliga passagerarna. Finns det någonting man kan göra? Någon åksjukemedicin som fungerar på katter?

Boromir
0

Bra fråga! Skulle också vilja ha svar…..

Min stackars kisse kan inte åka ens 5km i bil utan att kräkas flera gånger.

Pia
0

Det finns åksjukemedicin för katt, jag tror veterinärer skriver ut den på recept. Och att de kan bli rätt utslagna ett par dagar efteråt.

Feliway sägs också lugna katter som blir stressade av att åka bil.

Det kan ev finnas tips i artikeln om katter och bilåkning.

Någon som har erfarenhet av hur man kommer tillrätta med katter som inte tycker om att åka bil?

Boromir
0

Har också hört om åksjukemediciner, men det känns inte så bra om man ska på utställning och katten är påverkad…

ska kolla in råden…

kemikal
0

Har inte så mycket att komma med, men gällande hanens ovilja att gå in i buren… Har ni buren stående framme så att den är en "normal möbel"? Annars, ställ fram den. Kattmynta kan få honom att undersöka den ifall han inte annars gör det. Då kan han få ett mer avslappnat förhållande till att gå in i buren. Här låg katterna gärna och sov på den gamla buren, och den nya används flitigt av Pluto när han leker. Kisse tycker ändå att buren är hemsk, men det är värt att testa då det funkar på en del.

Madask
0

min katt är oxå åksjuk. Bajsar och spyr. Vi fick åksjukemedicin av veterinären som oxå skulle ha lugnande effekt men som istället gjorde honom galen. Han himla med ögonen som ett monster och klöste i gallret tills klorna blödde. Så då får han hellre bajsa på sej isället! ;)

När jag flyttade från sthlm till malmö blev det ju en låång resa för honom. Då såg vi bara till att fasta honom innan och det gick jättebra. han "torrspydde" en gång och inget mer med det. Så nu gör vi alltid så om vi har en planerad resa. Kan vara jobbigt om inte annat att behöva sitta i i skitlukten.