pälsvård-tovor
Hej!
Har en 9 månaders Neva Masquerade, Sibirisk katthane.
Han är gudomligt fin. Men han får lätt tovor i pälsen.
Jag borstar varannan dag och han är inte överförtjust, men det går ändå.
Nu har vi flyttat och har inte hunnit borsta det jag brukar, så han har fått tjocka tovor som jag inte kan reda ut. Inte roligt att trimma bort om jag vill ställa ut honom. Hur gör ni? Han är en matglad kille och äter Mush, busar och leker mkt med mina tre andra kissar. Har dock bara en Neva Masquerade.
/MC 🐱
Be healthy, keep up, and be you.
And love the cats
MC/ Efva
Har katten fått ordentliga tovor så är det nog svårt att göra annat än att raka bort dem…. A och O är att förebygga tovor. Du skriver att du borstar katten varannan dag. Min erfarenhet är att borste/karda inte räcker till på en långhårig katt, utan att du bör ha en bra kam som "når ner" bättre i pälsen. Kardan tenderar dessutom att "slita" på kattens päls. Jag kammar min långhåriga katt två gånger per dag under de perioder då hon har riktigt mycket päls. Så här års har hon fällt det mesta av halskragen etc och då räcker det att jag kammar igenom henne 2-3 ggr i veckan ca. Men det där varierar från katt till katt beroende på hur pälsen är etc. Har en bra liten rakmaskin till henne, tyvärr är hon en f d skyggis så det är svårt att raka tovor på henne, så här gäller det att kamma! Men en rakmaskin är ändå guld värt när man har långhårig katt, tycker jag, så att tovor kan tas bort innan de hunnit börja bre ut sig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har också en sibbe som lätt blir tovig… grejen är att han hatar att bli kammad vilket jag kan förstå för med en så tjock päls måste det ju kännas en del, men det är det enda som funkar för att förebygga tovor. Tips är att ge honom godis medan du kammar honom som beröm, så att det inte blir en helt negativ upplevelse.
#0 Vad använder du för borste/kam? För att undvika tovor är det viktigt att ha rätt verktyg så att det inte bara fjuttar på ytan. Jag använder Mirakelkammen (storlek L) till mina katter (Norsk skogkatt, Helig birma och Ragdoll).
Sajtvärd Katter iFokus
Om tovor redan har bildats kan man hålla i tovan samtidigt som man drar bort den lite i taget med hjälp av en stålkam (inte hela tovan på en gång utan börja i ena kanten av tovan och håll i tovan så att du bara drar i den och inte i kattens skinn).
Sajtvärd Katter iFokus