Snart dags att mata katten med larver....?
Hm…. Undrar om vi konsumenter är beredda att börja köpa kattmat "med smak av larver"….? https://www.dn.se/nyheter/sverige/larver-foradlar-matavfall-och-blir-djurfoder/ 🙂
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Varför inte? Vår katt äter flugor, skalbaggar o annat.
Jag tror inte att katterna skulle ha något emot det. Mina jagar glatt nattfjärilar på balkongen, och mina förra som gick i koppel, gick gärna runt med en daggmask i munnen. Men frågan är om kattägarna tycker det känns ok. Jag funderar också lite på etiken bakom - hur larverna föds upp, avlivas etc. Dagens köttindustri känns dock inte som ett försvarbart alternativ….! Samtidigt måste katter äta kött (d v s man kan inte göra dem till vegetarianer för då överlever de inte).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Lär väl knappast vara sämre än de foder som i princip bara innehåller sojaprotein. Föredrar dock att ge dem artanpassad föda och även om insekter ingår i det så utgör de ingen större del.
#2 Ja på tal om etik, jag har också funderat lite på det du nämner, dessutom så fort något ska produceras i stor skala och samtidigt vara lönande att producera , så är risken att det ändå inte är/blir bra varken för miljön eller insekter i slutänden, det finns det ju gott om exempel på tyvärr….
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!