Kattunge rädd för mig
Hej! För 2 månader sedan skaffade vi en kattunge, i början var det inga problem alls och hon var nyfiken och med på det mesta vi gjorde. Har en äldre katt som hon går jättebra ihop med också, men för några veckor sedan så är hon helt plötsligt väldigt tillbakadragen mot mig. Har inte gjort henne något förutom att ha sprutat vatten på henne någon gång när hon har gjort något hon inte ska, men det har även min flickvän gjort. Min flickvän är hon supermysig med och går efter m.m. Oftast när hon ser mig så springer hon med svansen mellan benen och gömmer sig under soffan eller sängen, där hon får ligga tills hon kommer fram själv igen. Men ibland kan hon helt plötsligt sitta bredvid mig i soffan och vara social och spinner när jag klappar på henne. Även när jag leker med henne eller ger henne godis/mat så går det bra i början, men helt plötsligt från ingenstans kan hon börja fräsa åt mig och springa iväg och gömma sig. Vad kan det här beteendet bero på? Är det någon fas hon går igenom under uppväxten? Vad ska jag göra för att få någon förbättring, låta henne hålla på likadant och se om det blir bättre? Hon är 5 månader om några dagar och som sagt som en helt annan katt mot min flickvän. Tacksam för svar och hjälp!
Nej, att spruta vatten på en katt är absolut inte OK, och gynnar inte relationen mellan katten och matte/husse. Det enda som händer är att katten blir förvirrad och osäker i er relation. Tyvärr är det en vanlig missuppfattning att man kan "fostra katter" genom att spruta vatten på dem. Jag hoppas innerligt att det blir stopp på detta tokeri och denna myt! Nu får du istället vara lugn och vuxen och förståndig i er relation, bygga trygghet och ömhet och vara den som ger mat och godis och erbjuder lek och stimulans. Där du är ska det alltid vara roligast/godast/mysigast/tryggast att vara för katten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.