Hjälp! Osocial katt
Har en katt på 2 år snart. När hon var liten kelade hon gärna o gosade och var social. Nu är man lyfter henne så går hon iväg och vill aldrig gosa. Hon vill göra 3 saker. Sova. Äta. Gå ut. Finns det några tips hur man få henne mer social och klen?
Finns det något som har hänt under de här 2 åren? Har ni t.ex. flyttat? Och hur är hon i övrigt?
Har aldrig haft det här problemet, så jag kan inte ge några personliga råd, dock så kan det vara bra att se över hur hon är i övrigt, och om det kan finnas en orsak till varför hon inte vill kela eller gosa längre. Det jag skulle göra i din situation är att möjligtvis kontakt en kattpsykolog, eller att försöka att återskapa en bättre kontakt med henne, genom att t.ex. leka med henne eller ge henne kattgodis.
Det kan vara så pass enkelt att hon är trött på er. Låter hemskt, men det är min erfarenhet med alla katter jag träffar, även de gosigaste katterna undviker mig. ;) Om ni exempelvis lyfter upp henne trots att hon inte vill eller klappar henne när hon inte är på humör så förknippar hon det med något negativt. Det märks tydligt med min egen katt. Han föredrar min sambo då jag alltid är på honom och ska klappa men min sambo låter honom vara så länge katten inte kommer till honom själv. Dessutom var min katt en riktig kelgris när han var liten men nu när han är 2 år så är han mer självständig! Så hon kanske växte upp helt enkelt. Jag hade försökt låta katten vara fysiskt. Kanske dela ut lite godis då och då när hon är i närheten? Leka med leksaker och så vidare. En annan erfarenhet jag har är att innekatter är mer beroende av sina människor. Alla innekatter jag har träffat har haft bra kontakt med sina människor medan utekatter är mycket mer upptagna med sina egna liv. :)
#3 #16 påsätt och vis har du rätt att innekatter oftast är mer sociala än utekatter men det finns faktiskt översociala utekatter som osociala innekatter. Aveln är däremot lite mer komplicerad och fast det skulle finnas en perser i släkten får inte kattungarna persens temperament. Om man avlar på helt renrasiga katter av samma ras så har du större chans att veta hur temperamentet blir även om det finns de individer som sticker ut och få ett helt annat temperament än genomsnittet. Temperamentet på avkomman ärvs av föräldrarna så har en katt ett skyggt temperament finns stora risker att de ärvs vidare även om det skulle vara pappan som avkomman aldrig träffat Skillnaden är att en huskatt inte har någon stamtavla. Även om du nu skulle para 2 raskatter med stamtavla av olika raser kan inte avkomman registreras som en raskatt utan blir en huskatt. Dvs en katt utan stamtavla
(#14-15 Den långa tråden togs bort av Medarbetare.)
Jag har redigerat den här tråden och kommer att låsa tråden om det inte blir "ordning" i tråden. Fokus ska ligga på att hjälpa Calzki (TS) med den fråga som ställts inledningsvis. Ingenting annat. Jag förväntar mig att det respekteras!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack så mkt för alla svar

Är katten kastrerad?
Stolt ägare till tre La permer
Undrar som monica är katten kastrerad? Mina katter som kastreras har blivit översociala =)
Vad är det som lockar henne att gå ut nu? Finns där en annan människa som bjuder på godsaker och kel?