Katt med magproblem
Vår katt har bott hos i en månad nu, hon är 16 veckor. Sen hon kom till oss har hon haft problem med lös mage minst en gång i veckan, så pass att vi har behövt duscha henne. Hon får samma mat som uppfödaren gav och enligt uppfödaren hade hon inte problem med magen hos henne någonsin. Men hos oss har problemet funnits från första dagarna hon flyttade in. Vi har pratat med veterinär och uppfödaren och fått till oss att vi ska avmaska henne (igen), hon blev det innan hon flyttade hem till oss. Och i samband med avmaskning så ska vi börja med ett foder anpassat för känsliga magar, typ Hills ID eller liknande. Hon äter nu Orijen och har gjort sen hon började äta ”vanlig mat”. Sånt här skonsamt foder tycker inte jag verkar så bra då det innehåller spannmål och diverse annat. Vi testade att ge kokt fisk en vecka också men det gjorde ingen skillnad alls. Vad kan man göra åt det här? Är foderbyte det bästa? Känns så tråkigt att ge henne sämre mat. Har ni någon liknande erfarenhet med era katter?
Mask är ganska ovanligt, om det inte rör sig om katter som går ute. Eftersom hon redan blivit avmaskad tycker jag ni bör testa för parasiter i avföringen istället! De vanligaste parasiterna är väl Tritrichomonas, Giardia och Cryptosporidium och det som analyseras är kattens bajs, kallas träckprov.
Här har du en prislista över samtliga analyser:
Och här är instruktion för hur du gör rent praktiskt:
http://www.sva.se/analyser-och-produkter/provtagningsinstruktioner/trackprov-hund
Jag är lite osäker på om du menar att kattungen var 16 veckor när den lämnade uppfödaren eller om den är 16 veckor nu.
Om det är det senare så kan säkert mycket av kattungens problem ligga där. En kattunge ska inte lämna sin mamma förens den är minst 12 veckor gammal och ifall den i detta fallet är 16 veckor nu innebär det att den lämnade sin mamma vid bara 6 veckors ålder.
Så länge det inte finns någon annan anledning (som att mamma avled eller liknande) är detta inte okej av uppfödaren att separera mamma från sina ungar så tidigt. Oavsett vilket kan mycket av kattungens magproblem komma därifrån.
Kattungars avvänjning brukar börja runt 3-5 veckor ålder och ska ske långsamt för att undvika framtida beteende- men också hälsoproblem.
Kattungarna behöver mjölken från mamman då den ger en grund för deras framtida immunförsvar.
Det lämpligaste här är antagligen att ge kattungen den absolut skonsammaste födan ni kan hitta. Vad den här födan finns det tyvärr inget rakt svar på, det beror på katten själv men även vilken "lära" man följer.
Personligen har jag Mush färskmat till mina katter, då detta efterliknar deras "naturliga" föda bäst och innehåller en vätskenivå som liknar vanliga byten som katten hade fångat. Färskmaten har gjort under för dem bägge (varav en har en väldigt känslig mage vilket tidigare ofta ledde till diarre), sen finns det andra som tycker att katten enbart ska äta torrfoder osv.
Generell gäller väl, undvik spannmål, se till att maten har så hög kötthalt som möjligt (katter är äkta rovdjur, alltså inte som hundar), se vad som fungerar just för er katt och gör alla foderbyten långsamt för att inte chocka magen.
Ni kan även testa att ge kattungen lite laktosfri a-fil då den lugnar ner magen om ni inte har gjort det.
Lycka till
#2 Men TS skriver att kattungen varit hos dem i en månad och nu är 16 veckor, borde inte det betyda att kattungen lämnade uppfödaren vid 12 veckor? En månad är ju ungefär fyra veckor.
Håller med om att MUSH är långt bättre än Hills I/D m.fl. veterinärfoder!
#3 Du har rätt, jag tänkte fel. Sorry :)
Tack för era svar :) Att testa för parasiter skulle nog vara en bättre idé, ska läsa lite mer om det! Det känns mer logiskt än att avmaska då hon redan är avmaskad. Jo det stämmer att katten är 16 veckor nu. Mush kattmat ska jag kolla upp mer om, ifall det kan funka som skonsam mat :) Vi har provat med laktosfri yoghurt för att lugna magen men det har inte gjort varken till eller från tyvärr.
Du kan även prova Fortiflora, probiotika för magen! Katter brukar dessutom tycka om smaken, finns på apoteket. Se länk, lycka till!
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Fortiflora har vi provat i typ två veckor och hjälper inte än :( Men hon verkar tycka det är gott i alla fall. De senaste dagarna har det varit varje dag som vi fått duscha henne, känns inte alls bra :(
#7Okej! Va synd att det inte hjälper☹🙁Hoppas hon blir bättre snart då iallafall! ❤
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jag har haft en katt med stora magproblem. Hon var hittekattunge och lämnade mamman för tidigt. Vi fick henne när hon var 12 v. Hon var inte stabil i magen och blev ännu sämre hos oss. Vi hade henne inlagd två gånger för uppvätskning och provade flera olika skonmatsorter på vets inrådan. Inget hjälpte. Jag kokade mat åt henne i ca 6 mån innan hon blev bra i magen. Hon fick kokt torsk, kyckling, potatis och morötter (är lite stoppande). Inte optimalt men hon var så livsglad så vi kämpade på. Lite krumma ben som vuxen men i övrigt normal. Hon fasade själv in sig på kattmat när hon började sno den äldre kattens mat men fick kokt mat samtidigt ändå. Då hittades inga parasiter men när hon var 6 pajade magen rejält igen i samband med att vi fick hem en ny kattunge. Då visade det sig att hon hade kryptosporidium och jag tror hon hade det från början och att det låg latent hos henne. Jag lyckade gång två rädda magen med kokt mat och sen med hjälp av Forti flura fasa in en ny matsort, den gamla gick inte. Det gällde att ta det ytterst långsamt med den nya maten, en liten liten klick om dagen och öka sakta sakta under många veckor. Gick vi för fort fram blev hon lös i magen direkt och då var det bara att minska och sen sakta öka igen. Tidsödande Men hon överlevde och kunde sen äta mat som vanligt.
Hon är fortfarande inte bra i magen, men vi har startat avmaskning nu på veterinärens råd, och hoppas att det hjälper. Så jobbigt att behöva vakta henne vid toabesök hela tiden även nattetid för att hon inte ska smutsa ner hela lägenheten, eftersom en del fastnar i pälsen :( Oj vilken pärs det måste ha varit med den lilla hittekatten, såna problem hoppas jag att inte vår har. Bra jobbat att ni lyckades få henne bättre :)
#10 du vet väl att det finns parasiter som ger dålig mage som inte färsvinner med traditionell avmaskning? Men då du redan börjat med avmaskningen lär du få ett negativt resultat. Så blir hon inte bättre i magen några veckor efter avmaskningen bör du testa avföringen för tritrichomona och giardia. Du bör utesluta foderallergi också då ett symtom är dålig i magen. Ger du blötmat jämte torrmaten så ta bort blötmaten under en tid då flertal katter blir dålig i magen av blötmat. Vissa reagerar på minsta mängd medan andra då de ätit för stor mängd. Blir katten ej bättre byt till ett fiskfritt foder eller allergifoder i minsy 8v.
#11 Ja men det blev det vi började med även om vi egentligen inte tror att det är mask. Hjälper det inte ska vi nog göra som du föreslår att testa för de andra parasiterna. Då hon har ätit den här maten i 12 veckor utan problem innan hon flyttade till oss tror vi inte att det är allergi, men hjälper inte andra saker så får vi testa det också! Hon får blötmat just nu för att kunna blanda i lite probiotika mm men det har inte gjort någon skillnad än i alla fall, innan fick hon ingen blötmat och var ändå lös i magen varje dag. Tack för dina tips :)