Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 806 ggr
thewne
0

Bajs kvar på rumpan

Hej kattälskare!

Min långhåriga kattunge har bajs kvar på rumpan efter att ha gått på lådan. Det luktar inte så gott när hon vänder baken mot en. Vad ska jag göra? Vill inte bada henne varje gång hon har gått på lådan.

Tack!

[KatarinePierce]
0

Klippa typ bort pälsen där bajset fastnat?

Carmarino
2

Kan du inte ta en tvättlapp och tvätta av henne enbart i baken? Det brukade jag göra när jag hade en långhårig katt med bajs i rumpan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OberonsMatte
2

Bada behöver man nog aldrig göra, möjligtvis duscha av rumpan  (vid diarré). Fastnar det bajs tyder det dock på att kattens mage är i obalans, så det bör ni försöka få ordning på först och främst. Ge BARA det foder hon åt hos sin uppfödare. Stressen och den nya bakterieflora en flytt innebär är påfrestande nog för en kattungemage.

Tills ni fått ordning på magen kan ni klippa lite av rump-pälsen.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
0

Jag har haft långhåriga katter och ibland var det helt förfärligt. Både för katten och oss. Det hände ett par gånger och då klippte jag honom runt baken så att det mesta kom bort. Det var en katt som dessutom inte gillade vatten.

/Maria

Spectabile
0

Det kan hända någon enstaka gång då och då att det fastnar bajs i rumpan på min långhåriga. Då klipper jag bort det och katten blir nöjd och belåten för att hon blivit av med det 🙂

Belzebubble
0

Ja, först och främst se till att katten är bra i magen. Det underlättar… Hos min katt kan det fastna lite då och då. Vid riktigt illa har han behövt ett bad, eller i alla fall skölja bort det, men annars räcker det med att ta bort det värsta med lite papper. Sen håller vi håret runt rumpan kort, för det händer att han får mig sig hela korvar ut från kattlådan annars… Livet med katt, haha…