Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1124 ggr
Lica92
0

Vägrar gå på sin kattlåda

Hej. Ska försöka göra lång historia kort. Har en hona kastrerad snart 2 år. I början var hon innekatt & använde då Icas Kattsand Klump. Fram tills hon va över 1 år iallafall. Funka jättebra Sen vi märkte att de började lukta så mycket ammoniak att de gick inte andas i huset. & för att inte riskera att hon börjar göra behoven inne köpte vi en en lite större låda samt helt ny sand - ever clean. Funkade utmärkt och lukten blev mycket bättre. En dag råka hon smita ut och där efter blev hon ute katt ( nån gång i början av sommar ) har funkat jättebra. Tills hon 1 dag kissa i sängen.. Hon brukar alltid komma in innan vi går och lägger oss. Så vi bestämde att så fort hon hoppar upp i sängen så släpper vi ut henne ( på natten ) så hon liksom förstår att säger hon till så får hon gå ut. Funka så där. Hon bajsade i badrummet på en handduk. Jag försökte hjälpa henne till lådan ( vet att de inte ska behövas ) hon vägrade gå in. Jag tog lådan tvätta ur den, bytte all sand. Ren och fin.. Hon vägrade in. Nån vecka har gått och använder inte lådan, gör sina behov ute. Tänker jaja. 2 olyckor kan väl hände. Går in i badrummet idag, igen har hon bajsat på handduken. Samma visa ingen, tvättar ur lådan. Byter all sand men denna gången ställer jag lådan i badrummet och tar bort handduken. Hon vägrar fortfarande lådan. I och med att vi skulle ändå till veterinären idag Ang ett annat ärende så tog jag upp detta & hon påpeka på att byta sand kanske luktar den för mycket. Köper sand på djurbutik och berättar hela historian hon anser inte att lådan kan vara problemet då jag ändå bytt den och den är stor både med tak och utan tak men kan själv välja. Hon ger mig tips på en sand som heter majs sand. Ska tydligen inte lukta något och man kan slänga de i toaletten. Tänker super ! Då kan jag rengöra den ofta också. Kommer hem. Märker att hon vill ute och bajsa. Tänker nej. Du ska på lådan. HON VÄGRAR. Och jag lägger mig i fosterställning. Vad ska jag göra? Att hon gör sina behov ute är toppen skulle helst vilja slänga ut den lådan men varför bajsa inne? Om hon så gärna vill ut.

Karmatarerskanise
0

Kastrerad? Bara en låda?

Fridaaaa
0

#1 "Har en hona kastrerad snart 2 år. "  står det i texten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
1

#2 Haha tack :)

Fridaaaa
0

#3 :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2

Hur ofta rensar du lådan? Blir fundersam över att du tyckte att det luktade ammoniak…

Lerbaserad, finkornig, klumpbildande, oparfymerad sand är vad de flesta katter föredrar. Everclean har nog någon som inte är parfymerad, annars kan jag rekommendera Extreme Classic Gold label (den UTAN parfym).

Pellets , majssand och kristaller behöver du inte ens prova!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

Hur tjockt lager av sand har du i lådorna? Det ska vara så djupt att kisset inte tränger ner i botten trots att katten kissar i en grävd grop.

Sajtvärd Katter iFokus

Lica92
0

Hej. Ja detta var när vi använde ica basic & då var hon inte kastrerad. Det luktade bedrövligt vet inte om de var pga av detta eller för att de kanske va dags att byta låda. Då rengjorde vi lådan jätte ofta pga av lukten. Men både veterinären och hon i djur butiken tyckte det var jätte konstigt att hon använde den lådan men inte skulle använda denna & att de ändå kunde bero på att denna sand vi har idag ev luktar parfym. Ica basic är ju luktfri. Ja Ang den nya majssaden så sa hon att jag kunde pröva då den var lik vanlig sand samt lukt fri och klumpbildande. Så jag tog bara den för att testa någon ny. Vi har prövat ever clean i parfymfri och funkat jättebra. Alla ever clean har funkar jättebra. Men nu efter att hon har börjat vara ute mer så vill hon inte gå på lådan. Precis i början när hon började gå ut så kom hon alltid in & gick på lådan. Förmologen förstod hon inte då att man kunde göra behov ute. Men sen har jag grejat i trädgården de senaste månaderna och märkte att hon gör båda delarna ute och på Så vis märkt att lådan inte används.

Lica92
0

Men jag har alltid köpt ny låda :)

Lica92
1

Alltså*

Lica92
0

Veterinären påpekade också att hon kanske bara föredrar att göra det ut och inte vill använda lådan

OberonsMatte
4

Hur många katter är det som delar på den enda (?) lådan och hur ofta rensar du sanden? Folk kan ha väldigt olika uppfattning om vad som menas med "ofta"..😉

Sajtvärd Katter iFokus

Lica92
0

Ja precis de klart. Jag tar den 1 gång om dagen och mer vid behov. Jag jobbar ju tex 7-4 då tar jag de på kvällen. Ett ex bara:) ska jag ta den oftare så gör jag givetvis detta om de hjälper men jag har iaf gjorde så alltid och de har ju funkat och nu använder hon ju inte ens lådan så den är ju ren hela tiden. Har bara henne :) jag frågade även både hon o butik och veterinären om jag ska köpa ny låda men dem trodde inte heller de skulle va problemet. Tycker de är så elakt att hon ska behöva vara ute hela nätterna för detta har aldrig hänt på dagen eller när jag är hemma. Iofs så är hon ute när jag jobbar nu. Tack för att du försöker ge mig tips:)

Lica92
0

Vet inte om man kan lära henne att hon ska visa att hon vill ute.. Eller ett kattlucka. Vi bor i hyres och vet inte om vi ens får skaffa detta.. skulle väl inte tro de men om de skulle lösa nått.

OberonsMatte
2

#12 Att bara ha en låda och bara rensa den en gång per dag är inte tillräckligt när man har problem med rumsrenhet. För katter utan lådproblem rekommenderas en låda mer än antal katter och rensning morgon och kväll. (Att man även rensar när man märker att katten har bajsat är en självklarhet tycker jag).

För att bryta beteendet gäller det att överdriva ordentligt med antal lådor och renlighet. Lådorna måste vara stora och öppna. Eventuellt kan huv funka, men absolut ingen svänglucka.

Placeringen av lådorna är viktig och i nuläget är det enbart kattens behov du får utgå ifrån. Ställ lådor på alla tänkbara ställen och minska ner antalet successivt först när problemet är löst.

Rymliga förvaringsbackar i plast är billigare och fungerar lika bra som designade kattlådor.

När det gäller felkissningsproblem (utan medicinska orsaker) är veterinärer och butikspersonal sällan experter på det området. Vill man ha professionell hjälp med problembeteenden är det en kattbeteenderådgivare man ska vända sig till.

Sajtvärd Katter iFokus

Lica92
0

Återkommer om de hjälper:) tack för tipset. Trevlig helg på dig.

Kajsas matte
1

Det kan ju vara så att hon demonstrerar mot något, vilket inte är helt ovanligt. Jag hade en honkatt som konsekvent vägrade bajsa i lådan. Hon trivdes inte med att vara tillsammans med andra katter. När hon fick vara ensamkatt upphörde detta beteende. Din katt kanske vill ha sällskap eftersom du är borta en stor del av dagen. Angående ICAs sand så måste jag säga att den bildade väldigt fasta klumpar och var lätt att göra ren. MEN den förpestade hela lägenheten det spelade ingen roll hur ofta jag gjorde rent, det luktade vidrigt i hela lägenheten. Sedan tror jag inte att du behöver en mängd lådor, två kan nog vara ok men jag tror inte lösningen ligger där. Jag kan bara önska dig lycka till med vad du än försöker!

OberonsMatte
5

#16 Att påstå att katter protesterar är fel ordval. Katter kan uppleva stress av olika slag och stress kan yttra sig i felkissningar OM lådsituationen inte är tillräckligt bra utifrån kattens behov. Med en lådsituation som ständigt innebär en viss stress behöver det inte tillkomma mycket ytterligare stress för att bägaren ska rinna över och motståndet till lådsituationen blir övermäktigt då och då (sällan varje gång eftersom felkissande går så tvärt emot katters natur). Att känna sig nödgad att då och då förorena på fel platser i sitt revir är oerhört stressande för en katt, inte bara för kattens ägare som får sitt hem förstört.

Att optimera lådsituationen är ett måste vid felkissande och felbajsande, oavsett vad den utlösande och nya stressfaktorn är. Ibland är bara det långvariga stresstillståndet som lådan själv innebär tillräckligt för att bägaren ska rinna över.

Sajtvärd Katter iFokus

Kajsas matte
1

Jag vet inte om det är mitt inlägg som påstås ha sagt att katten protesterar. DET har jag aldrig sagt. Mitt uttryck var att katten demonstrerade. Den katt jag hade var en djupt störd katt som behövde oerhört mycket uppmärksamhet. Hon hade genom polisens försorg lämnats till ett katthem när hennes senaste husse hade mördat sin tvillingbror, hur många hem hon hade passerat igenom innan hon kom till katthemmet vet vi inte. När hon kom till bekanta till mig som ensamkatt blev hon totalt rumsren omedelbart. Där levde hon i många år som en mycket älskad katt. Hon protesterade inte, hon demonstrerade!

OberonsMatte
3

#18 Ja, ok, du skrev "demonstrerar mot" istället för "protesterar mot", men betydelsen av båda uttrycken är i sammanhanget lite "jaha, ska det vara på det här sättet så ska jag minsann kissa på mattan", och det är det som blir så fel. Katter kissar inte fel i ett försök att straffa någon eller ens för att medvetet visa något.  Katter som kissar fel gör det enbart p.g.a. en inre stress som yttrar sig i felkissande.

Var det kissas/bajsas, och var det INTE kissas och bajsas är en väldigt viktig och känslig sak för en katt. Det är därför katter blir rumsrena i stort sett av sig själva om de bara erbjuds en ok lådsituation redan från tidig ålder, men det är också därför de ganska lätt kan utveckla felkissningsbeteenden om lådsituationen inte är tillräckligt bra i längden.

När det gäller stress är det en del av livet även för en katt. Andra katter, andra djur,  flytt, sjukdom, renoveringar, ommöbleringar, för lite eller för mycket stimulans,  familjemedlemmar som tillkommer eller försvinner, främmande och oroande dofter, ljud och synintryck - allt är exempel på helt naturliga upplevelser under en katts liv, men som också kan bli den utlösande stressfaktorn som får kattens stressbägare att rinna över och leda till felkissningar.

Har man en optimal lådsituation redan från början kan man behöva kompensera med ytterligare lådor när nya stressfaktorer tillkommer, men är lådsituationen inte ens optimal utifrån att allt är harmoniskt och lugnt är det ofta bara en tidsfråga innan felkissandet börjar, antingen när nästa stressfaktor tillkommer eller  p.g.a. den långvariga stress som själva lådsituationen innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

[Forest]
0

Att katten gör behoven inne på det sättet som du beskriver så tror jag detta rör sig mer om markering. Hon kissar i sängen för markera bor här. Bajsa på handduk bor här. Tror det kan hänga på att hon helt enkelt börjat gå ut o känner stress eller känner behov av visa extra bor här för att upplysa dom andra katterna ute. Vart kanske rörigt inlägg skriver på mobilen :×

[Forest]
1

Tips ts köp fler lådor ha olika sand i då hon är ute så gör hon säkert ende bohov ute så kanske billigare sand fungerar för gå bukt på kissande o bajsa på oönskade ställen

Lica92
0

Hej. Kommer med lite uppdatering. Vill tacka att ni tar er tid & försöker hjälpa oss. Någon av er nämnde en katt kompis. Kanske framstod att hon va ensam mycket men så är inte fallet. Utan vi är precis lika mycket hemma som alltid. Vi jobbar skift så alltid någon som är hemma. Sen föredrar hon att vara ute så även om vi är hemma hela dagarna så är hon ute. Sen vet jag inte om det vore optimalt att köpa en till katt ifall hon nu är stressad och dem kanske inte ens går ihop. Sen är det ju att hon bajsar inne. Det med att hon kissa, hände bara 1 gång & då uppger min sambo att hon förmodligen kissa ner sig? Ingen av oss vet hur detta hände. Jag kan tänka mig att hon försökte väcka han att hon liksom ville ut. Och så somna hon och kissa för han menar på att hon låg bredvid honom och helt plötsligt blev det blött. Sen vet jag inte om katter kan kissa ner sig? Sen tänker jag, om en katt nu inte är rumsren skulle det inte innebära hela dagarna, denna händer enbart när vi sover. Hon har vart inne från kl 10 idag och sen vakna hon till och satte sig vi dörren och ville ute. Men jo. En uppdatering! Vi köpte flera lådor med lukt fri klumpbildande sand. Hon vägrar. Hon blir som ett barn, stretar emot med alla tassar. Jag tänkte jag ska inte tvinga henne. Så innan hon ville gå ut och var ju tvungen gå förbi ena katt lådan, så jag glömde mig runt hörnet tänkte hon får vara ifred. Hon gick bara förbi. & så bajsa hon i sovrummet 2 pöllar i natt alltså ( diarré) som jag nämnde hade vi ett ärende hos vet i fredags. Medicinen hon fick kunde göra magen i obalans. Hon halta lite så dem vill ge henne smärtstillande. Men allt de med bajs hände innan tassen så borde inte ha något med orumsrenhet och göra. Men iallafall hon var ju tvungen gå förbi en av lådorna för att komma till sovrummet. Jag tror hon var på väg till oss för att väcka oss att hon vill ute men i och med att hon var lös i magen så hann hon väl inte men.. Tänker på det du skriver om att markera att hon bor här? Tänker att du kanske har rätt men vad gör man? Vi har aldrig haft någon annan katt inne.. sitter och funderar själv på om vi har gjort något att hon ska känna stress? Förstår ju att hon inte mår bra av detta:(

OberonsMatte
1

Har ni verkligen bara en katt? Ingen hund? Tror mig känna igen dig från ett annat forum, men jag kanske har fel.

Vill man ha hjälp på ett forum är det viktigt att man berättar ärligt hur förutsättningarna är.

Sajtvärd Katter iFokus

Lica92
0

Ok. Nä jag har bara 1 katt. Annars hade jag allt skrivit med detta. Varför skulle man ljuga om sånt liksom om man verkligen vill ha hjälp :)

Lica92
0
OberonsMatte
1

#24 Ok, då litar jag på det, men det är lätt att bli misstänksam när man hängt på olika forum ett tag. Jag tror att det är mer vanligt än ovanligt att saker utelämnas bara för att trådskaparen själv inte tycker (eller vill inse) att det har med problemet att göra.

När det gäller svårare problembeteenden är det bästa därför att kontakta en kattbeteenderådgivare som gör hembesök, för då kan han/hon se med egna ögon hur t.ex. miljön ser ut se brister eller orosfaktorer som ägaren själv inte är medveten om och som man kanske inte tänker på att fråga om.

Sajtvärd Katter iFokus

Lica92
0

Hon använder sin låda 😁😁

Lica92
0

Hon har nu använt 1 av de nya lådor. Den lådan som står på samma plats som den förra gjorde. Men de förra ställde vi ju i badrummet. Dock till de nya problemet. Vi skulle ha ställt den gamla lådan i badrummet viket fall som helst då den stod i ett sovrum tidigare. Men nu ska vi börja använda de rummet så planen va att flytta lådan ändå. Men nu vill jag inte flytta på den nya lådan då hon precis börjat använda den. Hur länge bär jag ha kvar lådan?

Lica92
0

Hon har använt den 2 gånger *

OberonsMatte
2

#29 Underbart att hon använt lådan! I nuläget ska du inte ens fundera på att ta bort lådor, snarare utöka antalet ytterligare.

Klart att det även ska finnas lådor i de rum ni använder. Var det inte t.o.m. i sängen hon själv valt att kissa tidigare? Har du lådan i sovrummet finns det heller ingen större risk att du glömmer bort att rensa… En ren låda luktar inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Lica92
0

Det du säger stämmer säkert till 100% Men vi har båda varit väldigt bestämma med att igen kattlåda i det rummet i och med att vi ska ha en bebis där :). Och när man rensar en låda direkt så luktar det inte nej men på nätterna så luktar det. Tycker inte att de är optimalt att mitt spädbarn ska ligga där då. Sen kanske de abolsut inte skadar någon men vi har bestämt detta. Men som sagt. Lådan får stå kvar tills dess och det är låångt kvar till bebisen kommer. Jag hoppas du förstår mig lite iallafall:)

Lica92
0

Jag gick in och läsa lite på nätet ( kanske inte stämmer) " Baserat på dess nuvarande position kan du behöva flytta på kattlådan. Det finns en liten risk att din katt kan överföra en sjukdom kallad toxoplasmos, så var noga med att alltid använda handskar när du hanterar kattlådan. Se till att du flyttar lådan till ett ställe som alltid är utom räckhåll för din bebis. " Tänkte bara så ni förstår hur jag tänker.

OberonsMatte
3

#32 Risk för Toxoplasmossmitta gäller som tur var inte färsk avföring, så se till att rensa ofta så behöver du inte oroa dig. Och slicka inte på fingrarna efter att du tagit med dina bara händer i en bajskorv. Finns annat än kattavföring som man nog lättare kan få smittan av.

Bebisen är inte ens född än, så det lär dröja ett bra tag innan han eller hon har möjlighet att utforska hemmet på egen hand.

Sajtvärd Katter iFokus

Lica92
0

Men nu hoppas vi att hon fortsätter använda sin låda;D

Lica92
0
OberonsMatte
2

#34 Javisst hoppas vi det, men kom ihåg att det inte är en galen kattforumtant som kissar och bajsar på fel ställen i ditt hem. 😉Det spelar ingen roll om jag förstår ditt resonemang eller inte - frågan är om din katt gör det? Man kan liksom inte resonera med en katts instinkter och som kattägare gör man därför bäst i att bara försöka förstå DEM och helt enkelt göra de anpassningar som krävs.

Sajtvärd Katter iFokus