Bästa torrfodret
Sett en massa andra trådar om detta ämne men känner ändå inte att jag har fått svar. Just nu ger jag min katt Taste of the wild som jag inte tycker det är något fel på men funderar på att byta tillbaka till det vi hade innan, nämligen Orijen Sen har jag kollat runt, läst innehållsförtäckningar för livet och jämförst priser etc. Så har nu kommit fram till att det verkar som Orijen, Eukanuba, Taste of the wild och Applaws sägs vara de bästa. Så till min fråga är t.ex. är Orijen så mycket bättre än t.ex. Applaws som är betydligt mycket billigare. Vill också säga att vi ger katten MJAU blötmat och att hon håller på att banta.
Hade gett bara blötmat :) Katter behöver inte torrfoder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan ha missuppfattat dig, men jag trodde du var på väg att fasa ut torrfodret men inte ville slänga det du hade kvar. Är det någon särskild anledning till att du behöver fortsätta ge torrfoder?
Helst hade jag bara velat he blötfoder men av en massa olika anledningar är det mycket mer praktiskt för oss att blanda, sen så är det också att det är inte jag som varken köper eller betalar kattfoder utan det är min mamma
Okej då förstår jag! 😊 Bra att du engagerar dig i att hitta ett så bra torrfoder som möjligt då. Hoppas dina föräldrar förstår att blötfoder är bättre för katten än torrfoder, så de vill ge mest blötmat (iallafall mer än hälften). Jag har inte stenkoll på de olika sorterna av torrfoder, finns andra som har bättre koll på olika märken. Som du säkert redan vet är det bra att undvika onödiga tillsatser som färgämnen, socker, m.m. Torrfodret ska innehålla hög andel kött, av så god kvalitet som möjligt, och inte för mycket fisk. Hellre rött kött än kyckling, det är mer näringsrikt. Så lite spannmål, majs, ris, m.m. som möjligt även om det inte går att undvika helt då det behövs för att binda ihop kulorna. De tillsatta vitaminerna ska vara i så naturlig form som möjligt, hellre komplex än syntetiska kopior. Om du läst på förpackningarna så kanske du redan kan se vilken som är bäst?
Jag ger mins katter både och. Torrfodret är science diet och så kokar jag både fisk och kyckling. De gillar inte alls rött kött, men olika grönsaker gillar de bla sallad och vita bönor. De är helt tokiga i ägg, så de får också äggula blandat med getmjölk.
#5 Fisk bör man dock inte ge ofta till katt. Bland annat allergent.
Hade inte gett olika grönsaker, katter är köttätare :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 ja jag har läst en massa olika innehållsförteckningar och vet att i alla fall att Orijen, applaws o taste of the wild innehåller runt 80% kött, inget spannmål eller socker så undrar typ om det då är så står skilland mellan dem, applaws kostar ju hälften så mycket än Orijen, men är Orijen bättre ”kvalite” eller varför är det så dyrt?
Googlade innehåll på Applaws och Orijen. Skillnaden ligger nog i kvaliten på köttet och övriga råvaror, samt att Applaws innehåller en hel del stärkelse som är lika illa som spannmål.
Applaws: Orijen:
Spontant reagerar jag på att flera av Applaws foder är fiskbaserade, vilket kan öka risk för foderallergi för en del katter. Applaws övriga foder verkar nästan bara använda kyckling som kött (hittade två påsar med kyckling + biff respektive kyckling + lamm som enda undantag).
Applaws kyckling för vuxna katter innehåller en hel del sötpotatis, potatis och betmassa, som ju är stärkelse dvs sockermolekyler bundna i kedjor. Katter kan inte tillgodogöra sig socker särskilt väl, den energi som inte används på en gång ger katten högt blodsocker vilket med tiden ökar risken för diabetes.
Köttet är främst köttmjöl, den kvalitativt sämsta formen av kött. Köttmjöl är finmalda slakterirester och kan innehålla lite vad som helst, senor, blodkärl, fett, ben, m.m.
Palmolja är en vegetabilisk olja och kan ej tas upp av katten utan fungerar endast som smörjmedel.
Jag är tveksam till att man använder citrusextrakt och rosmarinextrakt i kattfoder med tanke på att citron i högre halt är giftigt för katter.
Läs själv:
Ingredienser:
Kycklingmjöl 65%, färskmalen kycklingfärs 17% sötpotatis, öljäst, potatis, betmassa, kycklingspad, laxolja, vitaminer och mineraler, äggpulver, cellulosaväxtfiber 0,03%, natriumklorid, kalciumkarbonat, sjögräs/kelp, tranbär, DL-metionin, kaliumklorid, palmliljeextrakt, citrusextrakt, rosmarinextrakt.
http://www.applaws.se/katt/torrfoder/applaws-adult-kyckling
Orijen:
Om du väljer Regional red får du betydligt bättre innehåll. Orijen har en teknik där de fryser färskt rått kött, det kallas då "färskt", eller "blixtfryser" färskt rått kött, det kallas då "rått", de använder även torkat kött som då kallas torkat. Köttet håller alltså mycket högre kvalitet än när det ges i form av köttmjöl. Alla deras foder innehåller en del fisk, just Regional red innehåller totalt 11% fisk, men det är relativt lite så det borde inte öka risken för allergi (om du inte väljer deras fiskbaserade foder som heter just "fisk").
Positivt att de har en del inälvor av olika slag, men jag är tveksaam till sammansättningen. Regional red innehåller lever (8%), njure (3,5%), hjärta (3,5%), mage (4%). När man ger rå föda bör man ge 15% hjärta och 5-8% lever, så jag undrar hur de resonerat i den här sammansättningen. Det är dock så att A-vitamin, som är viktigt men inte bör överdoseras och finns mest i lever, även finns i hjärta och i kött, men i lite mindre mängder. Samma sak gäller taurin som är viktigt för katter och finns i störst mängd i hjärta. Men sammansättningen ser märklig ut med så mycket lever men så lite hjärta.
De använder en 15% olika sorters grönsaker, mest linser, ärtor och bönor, som ju är vegetabilier men inte lika negativa för katten som rena spannmål, stärkelse, ris och kolhydrater är. Linser, bönor m.m. består av cellulosafibrer som inte bryts ner till socker lika lätt som t ex spannmål, potatis och majs.
Bären som står sist i listan gissar jag ska tillföra olika vitaminer och mineraler, men jag kan inte svara på hur bra de är. Blåbär och gurkmeja är kraftiga antioxidanter,, även tranbär. De andra vet jag inte.
Zink och koppar är relativt okomplicerat att tillsätta, men jag vet inte vad kolinklorid är och vet inte vilken form av E-vitamin de tillsatt. Bra att de tillsatt extra probiotika.
85 % KÖTT | 15 % FRUKT & GRÖNSAKER
Färskt Anguskött (8%), färskt vildsvinskött (4%), färskt slättbisonkött (4%), färskt eller rått lammkött (4%), färskt Yorkshiregriskött (4%), färsk nötlever (4%), färsk vildsvinslever (4%), färsk nötmage (4%), färsk hel sardin (4%), färska hela ägg (4%), lamm (torkad, 4%), nöt (torkad, 4%), hel sill (torkad, 3,5%), hel sardin (torkad, 3,5%), får (torkat, 3,5%), nötfett (3,5%), färsk nötnjure (3,5%), färskt nöthjärta (3,5%), gris (torkad, 3,5%), hela röda linser, hela gröna linser, hela gröna ärtor, linsfiber, hela kikärtor, hela gula ärtor, hela pintobönor, färsk grislever (1.5%), färsk lammlever (1.5%), alaskatorsk (torkad, 1,5%), sillolja (1%), färsk lammage (1%), nötbrosk (torkat, 1%), soltorkad alfalfa, nötlever (frystorkad), nötmage (frystorkad), lammlever (frystorkad), lammage (frystorkad), färsk hel pumpa, färsk hel butternutsquash, färsk hel zucchini, färsk hel palsternacka, färska morötter, färska hela Red Deliciousäpplen, färska hela Bartlettpäron, färsk grönkål, färsk spenat, färska rödbetsblad, färska majroveblad, brun kelp, hela tranbär, hela blåbär, hela saskatoonbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva, nypon. Tillsatser (per kg): Näringstillsatser: Zinkkelat från aminosyrahydrat: 100 mg, Kopparkelat från aminosyrahydrat: 11 mg, Kolinklorid 1200mg. Naturligt konserverat med Vitamin E. Probiotika: Enterococcus faecium NCIMB10415: 600x10^6 CFU.
Glömde länken till Orijens innehåll:
http://orijen.se/produkter/katt-foder/torrfoder/regional-red/
#8 Tack för att du gjorde dig besväret att reda ut detta!! Mycket intressant.
En av mina katter äter Applaws, men vi får nog gå över till Orijen nu. Trodde som många andra att det räckte med att undvika spannmål…
Men du skriver att Applaws innehåller palmolja. I listan står det palmliljeextrakt - är det samma sak?! (Man vet ju att palmolja är skadligt för människor och miljö och är ofta tillsatt i kakor och godis.)
#11 Tack för uppskattningen! 😊 Palmoljeextrakt är så vitt jag vet koncentrerad palmolja. Rätta mig gärna om jag har fel!
Åhh tack så hemskt mycket, ska då nog ändå byta till Orijen, men tänkte kolla Taste of the wild också.
Här är taste of the wild innehållsförtäckning så typ ganska likt Applaws, det är ju samma pris ungefär också på dem Ingredienser: Kycklingmjöl, ärtor, sötpotatis, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), ärtprotein, potatisprotein, brynt venisonhjortkött,rök lax, naturlig smak, fiskmjöl, DL-metionin, kaliumklorid, taurin, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, yucca schidigera extrakt, torkade jäsningsprodukter från enterococcus faecium, lactobacillus acidophilus, lactobacillus casei och lactobacillus plastarum, torkat jäsningsextrakt från trichoderma longibrachiatum, vitaminer och mineraler.
Acana som jag tror ägs av samma som Orijen verkar också som ett bra foder, använder mig av zooplus hemsida när jag kollar priser och Acana är billigare per kilo än Orijen så funderar nu på det Acanas wild prairie: Färskt kycklingkött (9 %), färskt kalkonkött (9 %), färska kycklinginälvor (lever, hjärta, njure) (9 %), torkad kyckling (8 %), torkad kalkon (8 %), torkad hel sill (8 %), hela gröna ärter, hela röda linser, hela kikärtor, kycklingfett (5 %), färska hela ägg (4 %), färsk vildfångad gös (4 %), färsk vildfångad öring (4 %), färska kalkoninälvor (lever, hjärta, njure) (4 %), hela gröna linser, hela pintobönor, hela gula ärter, pollockolja (2 %), soltorkad alfalfa, torkad kycklingbrosk (1 %), torkad brun kelp, färsk pumpa, färsk butternutsquash, färsk palsternacka, färsk grönkål, färsk spenat, färsk salladssenap, färska majroveblad, färska morötter, färska Red Deliciousäpplen, färska Bartlettpäron, frystorkad lever (kyckling och kalkon) (0.1 %), färska tranbär, färska blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva,nypon.
Acana som jag tror ägs av samma som Orijen verkar också som ett bra foder, använder mig av zooplus hemsida när jag kollar priser och Acana är billigare per kilo än Orijen så funderar nu på det Acanas wild prairie: Färskt kycklingkött (9 %), färskt kalkonkött (9 %), färska kycklinginälvor (lever, hjärta, njure) (9 %), torkad kyckling (8 %), torkad kalkon (8 %), torkad hel sill (8 %), hela gröna ärter, hela röda linser, hela kikärtor, kycklingfett (5 %), färska hela ägg (4 %), färsk vildfångad gös (4 %), färsk vildfångad öring (4 %), färska kalkoninälvor (lever, hjärta, njure) (4 %), hela gröna linser, hela pintobönor, hela gula ärter, pollockolja (2 %), soltorkad alfalfa, torkad kycklingbrosk (1 %), torkad brun kelp, färsk pumpa, färsk butternutsquash, färsk palsternacka, färsk grönkål, färsk spenat, färsk salladssenap, färska majroveblad, färska morötter, färska Red Deliciousäpplen, färska Bartlettpäron, frystorkad lever (kyckling och kalkon) (0.1 %), färska tranbär, färska blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva,nypon.
Håller med, ser ut att vara väldigt likt Applaws. Med extra probiotika.
Har också kollat Eukanuba men tycker Orijens och Acanas innehåll är bättre
Har också kollat Eukanuba men tycker Orijens och Acanas innehåll är bättre
#11 Men det står palmliljeextrakt, inte palmoljeextrakt. 🤔 Palmlilja är en krukväxt.
Oj det missade jag! Läste fel och trodde de hoppat över bokstaven "o". Tack!
#11 Tror kanske att du läst fel. Palmliljeextrakt och palmolja kommer från olika växter (palmlilja och oljepalm, tror jag).
Oj, du hade visst redan blivit rättad. Jag var lite långsam med att skriva.
Som flera skrivit: blötfoder är bättre än torrfoder. Jag ger både Bozitas blötfoder och Acanas torrfoder. Acana och Orijen har samma tillverkare, Champion Petfoods i Kanada. Kanada har stränga lagar för tillverkning av hund och kattfoder. De har aldrig haft några återkallningar och de får bra omdömen både i foderbedömningssiter och bland hund- och kattägare i engelskspråkiga forum.
Applaws har fått en del dåliga omdömen i amerikanska kattforum. Bl a katter som blivit mycket sjuka och t om dött efter att ha ätit deras foder. Deras kyckling kom från Thailand när jag frågade för något år sen.
Undvik fiskfoder, åtminstone foder med enbart fisk, eftersom de kan innehålla höga halter av kvicksilver enl en nyare studie. Kattfoder är värre än hundfoder. Det är fiskmjölet i torrfoder som innehåller kvicksilver. Minns inte vilka märken som testades, men tungmetaller finns i all fisk, så man ska se upp med fisk.
#23 Om kvicksilver i kattfoder från petfoodindustry.com (man måste bli medlem för att läsa hela artikeln. Medlemskapet är gratis)
"Highest mercury concentrations in cat foods
Cat foods tended to have more mercury than dog food, and one fish-flavored cat food stood out with the highest concentration. A formulation made with tuna and prawns from Fussie Cat had 604 ng/g mercury in one batch and 373 ng/g in another. Other high pet food mercury levels were found in tuna nicoise flavor Merrick Purrfect Bistro (278 and 124 ng/g in different lots), ahi tuna and mackerel flavor Tiki Cat (335 ng/g), Hill’s Science Diet adult 1-6 years tuna dinner with chunks and gravy (282 ng/g) and ahi tuna flavor Tiki Cat (234 ng/g).
The study, “Mercury concentrations in wet and dry cat and dog food,” was published in the journal Animal Feed Science and Technology."
Min kommentar i #16 syftade på #13 Taste of the wild. Acana i #15 och #16 ser mycket bättre ut! Har inte tid att räkna hur mycket av allt den innehåller, men det kan du göra själv, bara addera alla kött, alla fisk osv. Tack för varningen i #23! Som svar på #22: Jag håller med dig. Jag barfar själv och anser att man inte ska ge torrfoder alls, men nu kunde inte TS bestämma över det. Katterna får blötmat och torrfoder, och då vill hon ha ett torrfoder som är så bra som möjligt.
#23-24 Tack för informationen!
Konstigt att Hill's har tonfisk i sin mat, de borde veta bättre.
Hemskt att katter dött av att ha ätit Applaws, om det är sant att just det var orsaken. Man ska kanske inte tro på allt man läser.