Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 813 ggr
Gigis
0

Mat till överviktig

Vår katt har varit lite mullig kan man säga ett ganska långt tag och jag har vart den i familjen som försökt få henne (katten) att gå ner i vikt men jag är inte den som har gett henne mat så hon gick bara ner litegrann. Men nu efter att familjen varit bortresta och olika människor har passat vår katt har hon verkligen blivit tjock för att de gett henne alldeles för mycket mat och att hon inte fått gått ut så hon har väll ätit för hon är uttråkag och inte varit så värst aktiv. Resten av familjen har äntligen insett att hon MÅSTE gå ner i vikt. Vi har tills nu bara gett henne Orijen och Taste of the wild torrfoder till henne men har nu efter läst en del information om kattmat börjat ge hälften blötfoder, hälften torrfoder. Just nu ger vi henne nått blötfoder ifrån Sheba eftersom vi måste få slut på det men var köpt Mjau blötfoder, problemet är att hon inte tycker om Mjau blötfoder, vad ska man göra för att få henne till att göra det? Kommer hon vänja sig? Eller ska man pröva nått annat? Vill ju ge henne mat utan spannmål och socker. En annan fråga är ju att nu har vi blivit väldig hårda med mängden mat hon får och hon är såklart typ hungrig hela tiden och vill ha mat. Hur får jag henne att bli nöjd med den mat hon får? Hon nästan hetsäter nu eftersom vi ger henne mindre mat, hur får man henne att sluta hetsäta? Finns det något som inte skulle få henne att gå upp i vikt som man kan fylla ut maten med så att den ska räcka längre o kännas mer mättande? För de som orkar läsa allt o kan ge liten svar, tack!

burmamys
6

Viktigt att inte banta en katt för snabbt! 

En katt bör ej minska mer än 1-2% av sin vikt per vecka, eller 4-8% per månad. Om hon minskar snabbare än så kan hon få fettlever vilket är ett mycket allvarligt tillstånd. Så rikta in dig på att detta är ett projekt som måste få ta lång tid.

Helt rätt att börja ge blötmat, ju mindre torrfoder ju bättre, men det bör som du skriver vara spannmålsfri blötmat utan onödiga tillsatser. För att få henne att acceptera Mjau kan du försöka att röra i pyttelite Mjau, typ en tesked, i hennes Sheba. Rör om så det blandas ordentligt. När hon är helt okej med det och äter upp allt utan att tveka kan du öka till två teskedar, o.s.v. Du kan röra i extra vatten i blötmaten för att öka mättnadskänslan. 

Portionsutfodra flera måltider per dag på jämt utspridda fasta tider, då lär hon sig snabbt när det är matdags och kan tänka på annat däremellan. Lek mycket med henne, gå koppelpromenader m.m. Bättre öka aktiveringen mycket och dra ner lite på maten än tvärtom. Det torrfoder hon fortfarande får kan du med fördel ge i aktiveringsleksak så hon får jobba för maten, eller sprid ut i hemmet så hon får leta efter sin mat (men inte om det innebär att hon konstant går runt och letar överallt).

Lycka till!

Gigis
0

#1 Tack, ska tänka på att inte ge för lite mat, ska jag ge henne den mängd som det står att hon ska ha för den vikten som hon hade innan hon började gå upp i vikt. Vill också säga att hon är väldigt svår att aktivera, hon gillar bara leksaker en liten stund och hon är inte ute så mycket nu när det är kallt så vet inte riktigt hur jag ska aktivera henne tillräckligt för att det ska ge något resultat

burmamys
4

Har du provat leksaker med kattmynta? Eller (mer ekonomiskt) köp kattmyntaspray och spraya vippan innan du börjar leka med henne. Många katter, men inte alla, blir som tokiga av kattmynta och då kan jag lova att hon kommer göra av med massor av energi. Du kan också vänja henne vid sele och gå ut i koppel. Gör en body av en varm tröjärm så tål hon kylan bättre. Ge torrfodret i godisgömmor. En enkel är en vanlig äggkartong, riv av locket, lägg torrfodret i botten och lägg locket ovanpå men upp och ner. Du kan även köpa aktiveringsboll och lägga torrfodret i den. Testa olika material i vippor m.m., mina föredrar helt klart naturliga material som fjädrar och läderband framför syntetiska leksaker. Små, lätta vippor är också roligare är stora eller tunga dito. Ja, det var några tips på vägen…😊

Kajsas matte
2

Det finns alldeles utmärkta dietfoder i Zooaffärer och hos veterinärer. Har du försökt med det? Annars rekommenderar jag ett försök. Det finns utmärkta portionsförslag på förpackningarna. Lycka till.

burmamys
8

Men dietfoder är egentligen bara vanligt foder med ännu mindre kött i, och ren utfyllnad i form av mer svårsmälta vegetabilier och diverse smakförhöjande tillsatser. Inte så hälsosamt med andra ord. Bättre ge lite mindre portioner av Mjau eller annat blötfoder som är spannmålsfritt och fritt från onödiga tillsatser. Man kan röra i lite extra vatten, det ger också mättnadskänsla men är inte negativt för katten. Allra bäst är förstås att fasa över till barf eller färskfoder. Nu när MUSH vaisto cat finns som utmärkt välbalanserad barf så behöver man inte läsa på för att kunna ge sin katt artriktig mat.👍

Gigis
4

Tack för alla svar, har faktiskt kattmynta spray nånstans hemma, bara att leta upp. Funderar på att skaffa en laserpekare också som jag hört att många katter tycker är roliga. Tror tyvärr inte vi kommer börja med BARF ännu, det är inte jag som varken betalar eller handlar foder. Prövade faktiskt med att ha i lite vatten i mjukmaten och hon märkte ingen skillnad alls så ska fortsätta med det, även bra för att hon ska få i sig tillräckligt mycket vatten.

burmamys
2

Jag tror du är på rätt väg! Fortsätt testa dig fram vad som fungerar bäst för din katt och ge inte upp, så kommer hon säkert att gå ner i vikt och komma i god kondition igen! 👍 Och som jag skrev innan, ge det torrfoder hon fortfarande får i godisgömmor så hon får jobba lite för maten. Många katter älskar godisgömmor!

91Marran
0

Kasta torrfodret så hon får springa och jaga maten. Kasta bit för bit. :-)

Mvh
Mig