Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 745 ggr
Grace2009
0

Ändra uppgifter hos SKK

Min Katt har varit registrerad hos SKK sedan han blev kastrerad som liten men hos SKK står det att han inte är kastrerad. Födelseåret stämmer inte heller (står 2004 men han är född 2003). Mina kontaktuppgifter vet jag att jag kan ändra men kan jag få det andra ändrat också? I så fall, hur?

OberonsMatte
1

Födelseår och kastrering är så oviktiga i sammanhanget att de knappast behöver ändras. Att id-numret går att koppla till rätt kontaktuppgifter och att beskrivningen av kattens färg inte är helt missvisande är viktigast.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
0

Konstigt att SKK skrev fel födelseår. Leta på hemsidan, där står säkert hur man gör för att ändra.

Grace2009
1

#1 Nej, det är klart att det kanske inte är så viktigt. Kattens namn och färg stämmer. Jag har bara känt lite "rätt ska vara rätt" och därför tänkte att man kanske kan ändra. Är nog veterinären som har gjort fel i farten. På hans vaccinationsintyg står det att han är född 2004. Och att han är kastrerad ca halvår innan han föddes 😃

#2 Har försökt att finna, men inte lyckats så tänkte försöka här om någon vet 👍

Silvestris
2

Maila DjurID och fråga hur du ska gå till väga för att ändra kattens uppgifter. Det går alldeles säkert att lösa.

Kastrering är inte en oviktig detalj, särskilt inte om katten är märkt med tatuering. Ibland är det svårt att tyda tatueringen och då får man gissa sig fram till numret. Då är alla kännetecken viktiga för att det ska bli rätt. Om en hane är kastrerad eller inte är ett viktigt kännetecken.

OberonsMatte
1

#4  Jag tänker att de flesta kattungar som registreras som okastrerade ändå kastreras förr eller senare. I många fall är det dessutom svårt att avgöra bara genom att se på katten. Även kön kan man ta fel på, så det är viktigt att numret är tydbart eller kompletteras med ett id-chip.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
2

Jag har skickat mejl till både SKK och Sverak för ändringar i uppgifterna beträffande min mammas katter som jag tar hand om nu. Hon är inte längre kapabel att ta hand om dem och är inte helt klar i huvudet. Det har inte varit några problem att ändra uppgifter i registret, tvärtom , de har varit väldigt tillmötesgående på ett seriöst sätt. 
Förutom ägaruppgifter och adress så ändrades infon om kastrering m m.

Så, ja, mejla dem och förklara, så hjälper de dig med vad som krävs.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Grace2009
0

#6 Tack, ska göra det!

Silvestris
0

Precis. De registreras som okastrerade men kastreras senare vilket gör att dess kännetecken inte stämmer överens med verkligheten. Detta händer förvånansvärt ofta på kliniken jag jobbar på. Kön har vi inga som helst problem att bestämma, det räcker med att lyfta på svansen.

OberonsMatte
1

#8 Hittar man en svart katt som man (om man har den kunskapen) ser är kastrerad och öronmärkningen är registrerad på en okastrerad svart katt inser man väl att det förmodligen är rätt katt ändå?

När det gäller upphittade katter är det inte heller alltid en veterinärklinik som försöker hitta ägaren, utan personer som har betydligt mindre vana att könsbestämma katter och avgöra om de är kastrerade eller inte. 

Att det inte finns några anvisningar på SKKs sida om hur man ändrar kattens kännetecken visar också att det inte spelar någon större roll. Det viktiga är att id-märkningen är kopplat till uppdaterade ägaruppgifter.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
1

#9 Och om det finns flera svarta katter (det är ingen ovanlig färg) med liknande ID-nummer? Eftersom du kan ange om katten är kastrerad eller ej är det väl antagligen ett betydelsefullt kännetecken? Annars skulle alternativet inte finnas. Alla kännetecken är viktiga.