Besiktningsunderlag, hur viktigt är det?
Jag tar upp frågan igen:
Ni kunniga..varför vill ni ha besiktningsunderlag? Hur lång tid tar en veterinär på sig för att göra besiktningen? Vad är viktigast anser ni, som ska dokumenteras?
Underlaget bevisar som, sagts tidigare, inget om tarmar, loppägg, öronskabbslarver, underlivsbekymmer osv…du kan ändå ha oturen köpa en katt med diverse problem.
Jag undrar än en gång och ska berätta varför när jag fått lite kloka svar.
Jag som säljare vill ha ett intyg på att katten jag säljer är frisk.
Det är lite olika hur lång tid det tar för en besiktning 5-15 minuter på ett ungefär.
Eftersom att veterinären känner igenom katten så kan förhoppningsvis en kunnig veerinär känna om kattens tarmar är svullna och ömma och då får katten en anmärkning på det.
Veterinären tittar ju katten i öronen och är dde smutsiga så kollas det ju upp om det är skabb.
De veterinärer som jag har varit hos under de år jag varit uppfödare ha alltid kollat igenom pälsen efter ägg och odjur.
Sen kan ju en tillsynes frisk katt bli sjuk i samband med flytt då steress kan utlösa sjukdomar.
Men med ett intyg så kan det vara enklare att få hjälp via kattens försäkring.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag ifrågasätter inte din kunskap Monica L utan besiktningsunderlaget som kostar 650 kr för max 10 min SAMT vad för resultat det ger.
Då är det tarmar som är en del av det viktiga, anser du? Kattunge som ätit har svullna tarmar och ömhet känner du själv. Öronen ser du själv och när väl skabbens bajs syns i örat, då har det gått långt (och smittat alla andra). Loppor har jag ingen erfarenhet av att de kollat alls.
Jo magdåliga kan de bli men något annat bör inte en flytt utlösa väl? Som vad?
Någon annan som har erfarenhet och åsikter, positiva som negativa så klart?
Jag håller med om alla argument för vet.besiktining i den andra tråden.
Det är en trygghet för mig som köpare.
// Harley
Jag förstår inte varför man inte välja att sälja besiktade katter. Vid en besiktning får du som uppfödare ett papper på vad som är undersökt och att veterinären anser att den är frisk om allt är utan anmärkning. Du som köpare kan känna dig säker att inga synliga fel hittats tex skabb, rinniga ögon, navelbråck eller om katten haft mycket diarré (det brukar synas). Sedan underlättar det att ha ett besiktningsprotokoll om man måste bevisa att inga synliga fel fanns vid leveransen. För du känne väl till konsumentköplagen? Där jag bor kostar inte besiktningen 650kr. Den ingår i ett paketpris som innehåller id-märkning, vaccinering *2 och veterinärbesikning + ombesikning vid behov. Detta för bara 600kr. Väljer man bort veterinärbesiktningen väljer man även bort de andra och då låter de inte seriöst öht
Jag upprepar att jag INTE pratar om att sälja/köpa katter utan om underlagets KVALITÉ och att det kanske t om att en presumtiv 1:a gångs ägare tror att denna kattungen kan ju INTE vara sjuk eller vara bärare.
#3 På vilket vis är det en trygghet? Intresserad…
Det handlar inte om priset heller, jag bara nämnde kostnaden.
#4 Inga synliga fel hittas…syns inte rinniga ögon? Hur syns diarré, om kattungen inte bajsa precis då? Missuppfattar jag dig?
I förra länken fanns en kunnig så b la nämnde: Blåsljud på hjärtat, biljud i lungorna, luxerande knäskålar, ledsmärta, buksmärta, navelbråck, kryptorkism, bettfel…var något som undersöktes. Är det verkligen så…verkligen? Eller bara ett kryss i rutan och en halvdan undersökning som tar max 10 min?
#5 läs på ett besiktningsprotokoll så ser du ju vad de kollar.
#5 Är du veterinär?
#5 Som du själv citerar från den andra tråden så kan (mer eller mindre) bara en vet. hitta, se, känna, höra "Blåsljud på hjärtat, biljud i lungorna, luxerande knäskålar, ledsmärta, buksmärta, navelbråck, kryptorkism, bettfel."
Jag skulle aldrig ta en uppfödare på orden att dennes djur är friskt bara för att denne påstår det. Jag vill se testresultat och besiktningsprotokoll.
Vad är det som är oklart med att det är en trygghet för köparen?
I #0 skrev du "Jag undrar än en gång och ska berätta varför när jag fått lite kloka svar."
påstår inte att mitt eget svar var klokt, men jag är väldigt nyfiken på vart du vill komma med denne skepsis till vet.besiktningar?
// Harley
En veterinärbesiktning kan självklart variera i kvalité beroende på hur noga veterinären är. Jag anlitar bara veterinärer som tar sig tid att undersöka kattungarna noga. Visst är det mycket man inte märker, men mycket kan uppdagas också, precis som jag skrev i den andra tråden. Blåsljud på hjärtat, biljud från lungorna, ledsmärta, muskelsmärta, instabila knäskålar (nej, de flesta klarar inte av att känna av låggradig PL), långvarig diarré ger svullet anus, inflammerade ögonkanter, skygghet mm.
Som säljare gör man sig en otjänst om man anlitar en slarvig veterinär eftersom vi är skyldiga att ersätta för alla fel som återfinns inom 6 månader efter försäljningstillfället. Även om man har ett snyggt besiktningsintyg räcker inte det långt om veterinären har slarvat och det är uppfödaren som får betala. Dyrt värre kan det bli.
Det är verkligen en trygghet för båda parter, givet att man har anlitat en seriös veterinär. Jag rekommenderar alltid mina köpare att söka upp en egen veterinär för besiktning efter flytt. De ska inte bara lita blint på mig. Det är viktigt för alla att spela med öppna kort.
Sedan ska man vara medveten om att djur är levande varelser och det är omänskligt att kräva att de ska vara perfekta. Alla djur kan bli sjuka eller drabbas av defekter, men ingen ska behöva känna sig lurad när hen köper katt och för kattens skull är det ju viktigt att se till att den mår bra när den flyttar.
#9 Vilka testresultat menar du då? Läs #10 så förstår du vad jag ifrågasätter.
#10 Tack för ditt inlägg. Det är svårt att hitta en veterinär som är noggrann, skulle man hitta någon så finns hen inte kvar länge på den kliniken. Säkert lättare i större städer. Jag hittade äntligen en seriös men hon sålde kliniken och sen var det dags att leta efter en annan.
Hur gör man om man väl står där med kattungen och det visar sig vara en slarvig veterinär, mer än påtalar dess brister? Likväl kan det vara en mindre kunnig vett, som tex inte är så bra på att höra blåsljud.
#10 Du påtalar just det jag menar. Ett snyggt besiktningsintyg, det är inte det jag skulle vilja ha. Men en presumtiv köpare kan INTE vet om det var en seriös vett, eller hur? Så din förslag att söka upp en egen vett var klokt svar. MEN samtidigt ska det inte behövs…DET ÄR DET JAG MENAR. Vilket värde har då ETT intyg?
Absolut ska katten må bra, det är vi alla eniga om säkert. Men ett underlag "garanterar" inte det, vilket många verkar tro.
Det är självklart viktigt att förstå intygets brister, men det är fortfarande bättre med en veterinärbesiktning än ingen alls. Jag har aldrig råkat ut för en slarvig veterinär och vänder man sig till en smådjursklinik får man antagligen en bra veterinärbesiktning i 90 fall av 100. Men man måste verkligen förstå att det aldrig finns garantier med levande varelser.
Om en veterinär har varit slarvig kan man ju försöka kräva denne på ersättning. Okunnighet är svårare, det beror liksom på graden av okunnighet. Om veterinären har missat något som hen rimligen borde ha upptäckt kan man anmäla detta till ansvarsnämnden.
Men som sagt, det är aldrig fel att dubbelkolla med en egen veterinär. Det är dessutom så att stressen som flytten innebär kan utlösa problem så även om den första veterinären varit noggrann kan problem uppstå efter flytten.
En okunnig och oerfaren kattköpare (eller uppfödare) kanske tror att öronskabb och liknande är det enda(?) veterinären kollar efter vid en besiktning, men förutom det är det symtom på betydligt allvarligare åkommor och fel de försöker utesluta.
Är katten besiktigad utan anmärkning tyder allt på att katten iallafall inte har något uppenbart hjärtfel eller problem med andningsvägar och lungor eller förstorade lymfkörtlar som tyder på infektion eller bakomliggande allvarlig sjukdom.
Att en undersökning omöjligt kan vara en garanti för att katten förblir frisk hela livet är väl en självklarhet? Sjukdomar är ju något man drabbas av eller utvecklar under tid och upptäcker först när symtomen kommer. Likadant är det för katter.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Dom tester som bör göras för den rasen jag är intresserad av.
Bara för att förtydliga så tror jag givetvis inte att en katt(unge) som får UA på tester och besiktning kommer förbli frisk resten av livet.
// Harley
Jag har enbart gått till smådjurskliniker, även Evidensia.
#14 det görs inga tester, bara undersökningar, inte heller efter specifik ras. Alla förstår nog att en besiktning inte friskförklara en individ RESTEN AV LIVET.
#12 Vetten kan hävda att när hen gjorde besiktningen så var katten ua. Du ska motbevisa dennes argument.
#13 Vid en vaccination ( betald tid är 15 min) ska hjärta samt lungor avlyssnas, lymfkörtlar kännas igenom samt tänder, ögon och öron undersökas. Dock dokumenteras inget.
Min förhoppning var att ni kunnigt erfarna kattvänner skulle förtydliga besiktningens VÄRDE. Sammanfattning:
Det beror på vilken veterinär man får och hur noggrann samt kunnig denna är.
Kattungen kan ha begynnande diagnos/ohyra som blir symptom någon vecka senare, eller kanske när kattungen precis hämtats.
Har du själv erfarenhet känner du dina djur säkert bättre än vad ett SNYGGT intyg kan intyga. Smärta av alla slag, upptäcker du själv. Ohyra likaså, dina vuxna bör vara bärare om inget annat.
På sätt och vis inger ett intyg en osäker trygghet för en presumtiv köpare.
Tyvärr ser jag fortfarande inte VÄRDET och jag ska förtydliga mig ännu mer om någon kan komma med ännu bättre argument till varför en besiktning värderas så högt?
#15 Du missförstod mig, jag menar att det är avelskatterna som ska ha genomgått dom tester som bör göras för att kunna utesluta sjukdomar och andra problem den rasen har bekymmer med innan parning. Det är såna testresultat jag vill se
( +vet.besiktning av kattungen).
Jag förstår inte riktigt din 3:e punkt _"Har du själv erfarenhet känner du dina djur säkert bättre än vad ett SNYGGT intyg kan intyga"?
_Hur ska uppfödaren styrka det inför en köpare?
// Harley
#15 Du uppmuntrar till oseriös och oregistrerad avel och uppfödning med ditt dravel om att besiktningsintyg är "onödigt". Jag förstår inte syftet med dina inlägg och jag hoppas att ingen blivande kattköpare låter sig luras av det du skriver.
Sajtvärd Katter iFokus
Förhoppningsvis köper man katt av en seriös uppfödare som gjort de tester på föräldradjuren som rekommenderas utifrån vilken ras man avlar på. Förhoppningsvis köper man kattungar där föräldrarna är försäkrade o där även kattungarna är försäkrade så att köparen kan ta över försäkringen eller skaffa ny i annat bolag utan att det blir glapp mellan uppfödarens o köparens försäkring. Blir det glapp eller om kattungen är oförsäkrad krävs veterinärintyg för att kunna försäkra katten.
Utöver det har du fått bra svar i båda trådarna. Fö verkar du ha ett horn i sidan till veterinärer eftersom de tar betalt för sitt arbete. Utöver det så journalförs naturligtvis undersökningar av kattungar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Du vill verkligen vrida allt till att veterinärbesiktningar är värdelösa och att ägaren själv är den som bäst avgör i vilket skick katten är.
Ägaren kan inte alltid bedöma smärta själv. Du anar inte hur ofta vi får in helt aningslösa ägare (även uppfödare) som verkligen inte förstår hur ont deras djur har. På en kattunge som är född med en defekt som orsakar smärta kan det vara ännu svårare att märka eftersom smärtan alltid har funnits där och kattens beteende alltid har anpassats efter detta. Det är något helt annat än när smärta uppstår plötsligt pga. någon skada och man tydligt ser på beteendet att något är fel.
Du kan antagligen inte bedöma och hjärtat och lungorna låter bra på din katt, såvida du inte är utbildad djursjukvårdspersonal. Du kan antagligen inte bedöma knäskålarnas stabilitet eller lymfkörtlar heller. Ditt "du känner ditt djur bäst själv" betyder ingenting när det gäller att bedöma sådana saker. Ohyra är det minsta problemet som kan uppdagas.
Du skulle helt klart behöva gå med en veterinär en vecka eller två och se vad de får in för fall för veterinärbesiktning.
Är det onödigt att besikta ett hus innan man köper det? Jag menar, ägaren till huset känner det ju bäst och är säker helt ärlig med alla huset eventuella brister…
Tack, nu kom en bra dialog. Uppskattat. Jag upprepar att innan en vacc. så ska vetten gå igenom hjärta osv, INTE jag. Viktigt att man läser dialogen noga.
År det inte viktigt att vara noggrann själv och inte förlita sig på yrkesfolk? Det är därför jag skapade denna dialog. För att bla att de mindre vetande inte ska förlita sig blint på intyget. Jag värderar era åsikter, men läs noga innan du kommenterar.
Jag var en gång i samma sits som de som förlitade sig på besiktningsunderlaget.
**1) Kattungen fick symptomen "lindrig" kattsnuva någon vecka efter hemkomst, trots underlag och 2 grundvaccinationer. Jag kämpade med oro med detta virus i 4 veckor, en kattunge förlorar snabbt vikt och ork. Jag kom INGENSTANS med klagomål för jag inte kunde bevisa motsatsen dvs att smittan inte kom från mitt boende. **
_**2) Öronskabb likadan situation, jag kunde inte motbevisa.
3) I dagarna fick jag en besiktning utförd på en kattunge med plattbröst. Jag hade själv konstruerat en bröstkorgskorsett samt gett sjukgymnastik på bakbenen från vecka 3. Kattungen mår strålande och rör sig obehindrat med normal syresättning. Men känner jag noggrant runt bröstkorgen finner jag en liten avvikelse i formen. **_
Evidensia vetten gjorde undersökningen på 8 min, inkl vacc. och upptäckte inte plattbröstet. Alla punkter blev UA, fel fri och med kommentaren "Trevlig katt".
Jag påpekar ÄN EN GÅNG…avlyssning av hjärta och lungor, leder, lymfkörtlar, öron, tänder samt ögon, ska ske vid en vacc. Då vet du att det är ok.
Jag kan fota dokumentet och redovisa för VAD som INTE gicks igenom på underlaget. Detta är mitt 2:a underlag och jag är lika besvärad av den ytliga undersökningen och dess nonchalans.
ÄR det bara jag som är skeptisk på VÄRDET för detta handlar inte om otur?!
Hade detta varit en bilbesiktning på min ungdomsbil, hade jag skrattat hela vägen hem. Men djupt besviken på mitt barns läkare…
Du tycker inte du är något av en hycklare när du sitter här på dina höga hästar och raljerar för hur lite man kan förlita sig på en vet. besiktning när du själv upptäckt en avvikelse som vet. missar men så säger du ändå ingenting till vet. om det?
Nu har du ju själv bidragit till ett "otryggt" och "snyggt" vet.intyg!
Om du tagit din kattunge till vet. för att undersöka dom misstänkta defekterna som du skrev om i ett tidigare inlägg borde väl vet. ha sett dessa i kattens journal?
// Harley
Personangrepp? Jag ska gå till klinikchefen med underlaget, och nej…jag kommer inte använda mig av underlaget. En veterinär är inte gud och ska inte slarva. Det måste komma fram.
Jag tycker att de som vågar säja ifrån och ifrågasätter, inte sitter på " höga hästar", det är snarare dom vi kan tacka för att saker upptäcks. Uppdrag granskning skulle kanske göra ett avsnitt? DÅ hade det varit okej att ifrågasätta intyget.
Tycker du alltså inte att det var oproffsigt att veterinären inte upptäckte plattbröstet? För mig bekräftade det bara vad jag sagt hela tiden.
Ja, jag tycker du är en hycklare.
En vet. är absolut inte Gud men är inte heller mer än människa.
Det gynnar väl alla inblandade att påpeka saker man själv känt/hört/sett och misstänkt redan under undersökningen?
Vill man därefter ta upp att man tycker vet. varit slarvig med vettens chef,
feel free to do so.
Din ton här i trådarna säger något annat…
Varför ifrågasatte du inte vet. på plats då?
Jag vet inte om din katt ens har plattbröst, så jag kan inte uttala mig om en vet. har missat något eller ej.
Har du fått det bekräftat från en vet. att katten har defekter (innan undersökningen du nämner i #20)?
// Harley
Jag har ingen anledning att ljuga om något, jag besvarar inte dina anklagande frågor längre. Du har ingen aning om hur illa denna besiktning sköttes, men du tar ändå vettens parti. Hon MÅSTE undersöka det hon bockar för, tycker jag iallafall.
Jag tog inte upp plattbröst för jag ville ha beviset på vad jag misstänkt länge. Ber om ursäkt om jag haft någon ton.
Jag fick bevis på att det slarvas (vilket innebär att jag varit hos någon), genom det kan jag gå vidare med vikten av ett korrekt intyg, inte ett snyggt.
Jag var ute efter värdet på besiktningen, vad ni tyckte, eftersom jag har bevis nu. Det hade jag inte i 1:a forumet. Likväl är det som om jag trackar ner på veterinärer, nej bara intyget. Ni alla har möjligen bra veterinärer, håll kvar vid dom. Jag letar vidare. Tack för er tid.
#24 Givetvis ska vet. undersöka och kontrollera dom punkter som bockas av - därför undrar jag varför du inte påpekade det face-to-face med sagd veterinär?
Varför inte få ett korrekt intyg på en gång då?
Lämna anmärkningar på vet. kan man ju göra efteråt ändå.
Eftersom det är veterinären som fyller i intyget blir det ju denne du trackar ner på, du har ju inte haft några invändningar på hur besiktningspappret är utformat till exempel.
Tycker inte du svarat på någon av mina frågor och nu väljer du att fly fältet när du blir ifrågasatt….
// Harley
#24 Vikten av veterinärbesiktningsintyg och att du är missnöjd med en enskild veterinärs undersökning och bedömning är helt olika saker.
Är det kanske så att det du faktiskt efterfrågar är ännu större professionellt utförda kontroller och undersökningar före kattköp? Röntgen? Blodprovsanalyser? Avförings-, sekret- och öronvaxprov?
Att inte veterinärbesiktiga alls måste väl även du tycka är det absolut sämsta alternativet?
Sajtvärd Katter iFokus
Måste säga ts att jag blir smått mörkrädd av dina inlägg. Du verkar inte veta något om avel men frågar om avel och ifrågasätter folk som faktiskt håller på med avel. Och nu detta och annat du skrivit om. Jag hoppas att du slutar vara så ignorant och börjar lyssna på folk som KAN saker.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag trodde att detta var en seriös sajt där man inte ifrågasattes andras kunskaper eller erfarenheter. Inte ett ställe där man tävlade om att vara störst bäst och kunnigast.. Jag tycker att sådant skall vi hålla oss för goda för. Vi har alla olika erfarenheter och de kan vi dela med oss av. Sedan är det upp till var och en vad vi behåller i minnet.
#28 Så det är oseriöst att påpeka bristande kunskaper?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.