Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1951 ggr
Magi-cat
0

Matfixerad katt

Hej!

Vi har nyligen övertagit en ca 8-9 år gammal kastr. hankatt. Det är en fin och trevlig katt, men någon gång i sitt kattliv har han antagligen haft svårt att få i sig tillräckligt med mat. Han är nämligen helt matfixerad.

Han äter allt, allt som står framme, bröd, bullar, soppåsen tuggas sönder för att komma åt innehållet, allt som över huvud taget liknar mat…

Vi har alltid tidigare haft torrmat stående framme till våra katter så att de kan ta sig en munsbit när de vill och det har alltid fungerat bra. Men det går inte längre. Den här katten glufsar snabbt i sig allt han ser och är sedan sugen på mer.

Någon som har erfarenhet av katter med liknande matbegär? Går det någonsin över?

(Han börjar bli ganska rund…)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
0

Har ni kollat så han inte har mask?  Även om han redan är avmaskad bör ni kolla igen för det är inte alltid all mask försvinner. Kolla också för alla typer av mask.

Nu är det väderomställning till kallare som också kan påverka, men det brukar inte vara huvudorsaken.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Magi-cat
2

#1 Tack för tips!
Jag skulle kanske skrivit att han är veterinärkollad och avmaskad efter alla konstens regler. 🙂

Den här katten har alltid bott ute förut, även när det varit kallt. (Han är väldigt nöjd med att ligga i den varma, sköna soffhörnan nu, kan jag säga…)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Björksätter
3

Kan funka att bara ge blötmat. De fyller upp magen mer och ger en längre mättnadskänsla är min erfarenhet. Plus att de ofta håller vikten bättre på blötmat. Jag har oxå en matglad kille hemma, dock inte riktigt lika extrem som din. Vår enda lösning har varit att ta bort allt ätbart. Vi lämnar inget framme och ska vi tina något lägger vi det i ugnen eller ett skåp för att han inte ska komma det. Han är i fint hull och får 3 portioner om dagen så det går ingen nöd på honom. Dvs han behöver inte äta mer även om han gärna vill.

Torparmor
0

Instämmer helt med  #3:s synpunkter. Vi tinar också i kyl eller ugn  

Våra katter får bara blötmat, torrfoder ges som godis men finns också framme när vi är borta en eller två dagar och de bara får besök 2 ggr/dag för påfyllning av blötmat.

Får han vara utomhus något?  Även om det är skönt inne kanske det är för stor omställning. Han kanske också blir rastlös - tidigare har antagligen mycket tid gått till att leta mat

Låt dagen idag bli din bästa hittills!