Katter iFokus

Katter

Etiketter: kattstatusdjurskydd
Läst 765 ggr
Jag och mina djur : )
2

Hittat en sjuk/skadad katt :(

Hej! Idag när jag åkte från skolan så gick en grå katt förbi och haltade mycket med ena bakbenet och såg ut att ha mycket ohyra i pälsen, sjuk/skadad alltså. Har läst lite om det, men har själv inte råd att ta den till veterinären ( om jag skulle hitta den igen ) och kan inte ta hem den då jag har andra djur, och bor inte där jag såg den. Vad hade ni gjort? :( Har inte kunnat sluta tänka på den på hela dan, det såg så sorgligt ut :(

Silvestris
2

Kolla om någon klinik i närheten tar emot hittekatter. En del kliniker samarbetar med kattföreningar och har en viss budget för hittekatter. Om det inte finns nära dig bör du kontakta Länsstyrelsen eller ett katthem så att katten får hjälp.

0

#1 Det ända är ju att jag inte är säker på att den är hemlös, bara det att jag tror det annars skulle den nog redan ha fått vård :(

Uppkatten
4

Katthemmen hjälper även ägda katter tills ägaren har hittats, så man kan jämt kontakta katthem i sådana här situationer. Har man tur så är katten id-märkt och registrerad och då kan katthem/polis/veterinär snabbt hitta kattens ägare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

1

Okej, ska se om jag ser/hittar den imorgon, såfall kommer jag kontakta något katthem :) Tack för hjälpen, verkligen STOR hjälp! :)

Uppkatten
2

Du kan kontakta katthemmet oavsett om du ser till katten igen eller inte, och låta katthemmet bedöma hur man går vidare och om man ska söka aktivt efter katten/börja ställa ut mat/ställa ut kattfälla eller liknande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
0

Hur har det gått med den stackars katten?

#5 Bra tips!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

0

Åkte förbi där idag med, och tittade jättenoga, men såg inte till stackarn :( När jag kommer hem ska jag leta efter katthem och kontakta dom :)

[[eskils_]]
3

Du har fått bra råd. Du kan också sätta upp lappar i området om att du sett den sjuka/skadade katten. Kanske någon känner till vems det kan vara. Skriv ditt tel.nr.