Hårbollar
Vet att detta ungefär är vad jag frågade om i förra tråden men inte EXAKT så jag hoppas att jag får lov att starta en tråd till 😊
Tips för att motverka eller underlätta kroppens hantering av hårbollar? Speciellt gäller det semi- och långhåriga katter, men även andra katter om det är någon speciell erfarenhet ni har från dem. Allt ifrån foder till typer av borstar osv, tack!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
I perioder har jag gett Royal Canin Hairball care och den var väldigt bra mot hårbollar. Bäst är att borsta/kamma igenom pälsen varje dag och under fällning flera gånger per dag och då behövs inget Hairball foder.
Om det är stopp i tarmen kan man ge paraffinolja. Jag gav det när katten ätit ett långt snöre och snöret kom ut inbäddat i något som liknade mjuk vax. (Katten ville inte äta oljan, så jag kletade lite i pälsen och då slickade han i sig det.)
Paraffinolja finns på apoteket och i en del veterinärbutiker och internetbutiker. På flaskan står att man ska kolla med veterinär först innan man ger det. Vet kan säga om det är ok eller om förstoppningen är så allvarlig att man måste åka in med katten.
När det gäller kam så tycker jag att en kam som har varannan tand lång och varannan kort är bäst.
Den här med handtag gillar jag. Jag har valt lång för långhårskatter och den mindre med 13 piggar, men den finns med fler piggar också.
Jag har en hårbollskatt, dvs en katt som får problem (stopp i tunntarmen) av sina hårbollar. Han är 6 år och två gånger har han behövt opereras för det. Efter första gången bytte jag torrfoder till Royal Canin Hairball Care (som bl.a. innehåller Psyllium) och det funkade så bra att jag glömde bort hans hårbollsproblem och bytte till ett diet-torrfoder när min nya kattunge fick problem med dålig mage.
Vet inte om det har något samband, men efter några veckor med diet-torrfodret var det dags igen - stopp i tarmen p.g.a. hårboll, inläggning och operation.
Den första hårbollsoperationen kostade 25.000 kr och den senaste 30.000 kr (innan Agrias ersättning), så Psyllium (i foder eller som tillskott) och Mirakelkammen är mitt tips!
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Måste varna lite för paraffinolja som är helt smaklöst och därför inte stimulerar sväljreflexen vilket kan leda till att oljan hamnar i lungorna och orsakar lunginflammation. Laktulos är ett bättre alternativ.
Sajtvärd Katter iFokus
Min veterinär rekommenderar att semilånghåriga katter serveras blötmat för att motverka hårbollar. Hon rekommenderar också kattmalt (enl. doseringen på tuben, mina katter föredrar här Trixies kattmalt). Jag kammar igenom den långhåriga katten varje morgon. Har inte provat psyllium till henne, men vet att det kan vara bra mot t ex förstoppningsproblematik (har använt det till en katt som jag hade tidigare). En varning när det gäller paraffinolja: den får aldrig ges direkt i munnen eftersom den inte smakar just någonting. Sväljer inte katten ordentligt kan den hamna fel (och komma ner i lungorna) och tillståndet kan bli mycket allvarligt. Paraffinolja ska därför serveras i kattens mat (förslagsvis röras ner i blötmaten) eller blandas med tonfiskspad eller annat välsmakande. Paraffinolja kan också leda till att katten blir väldigt kladdig i pälsen baktill, så jag tycker att man ska diskutera med sin veterinär innan man väljer det alternativet - ifall det skulle finnas bättre alternativ.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Såg att vi precis svarat lite samma sak! 🙂Laktulos kan vara ett alternativ vid trög mage, men min veterinär vill bara rekommendera det om katten dricker bra, vet jag att hon sa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Ja, just det Trixies kattmalt har jag också försökt med, men det gick inte att äta enligt Ruben… Vet att många andra katter tycker att det är som godis, så det är absolut värt att pröva.
Att blötmat är bra håller jag också med om och ger så mycket av det som mina katter (och särskilt Ruben) behagar äta.
Sajtvärd Katter iFokus
Följdfråga: är det lättare att få ut hårbollarna om det är mer vätska i maten? T.ex. om katten äter blötmat vs torrfoder.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤