Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 1451 ggr
[catsi]
0

Besiktningsunderlag, hur viktigt är det?

Jag undrar vad ni anser om hur viktigt ett besiktningsunderlag är, vid köp?

Själv tycker jag att det är löjligt kostsamt då man inte är "säkrare" som köpare att kattungen är frisk. Tex:

Öronskabb; skabben osynligt långt ner i gångarna.

Virus och kattsnuva kan blossa upp efter du köpt katten.

Magproblem syns inte.

Själv kan du se hur katten går, känna på leder och efter knicksvans, se tänderna, ögonen. Du kan räkna pulsslag osv.

OberonsMatte
14

Självklart ska kattungen vara veterinärbesiktigad före köp! Det är en trygghet för både uppfödare och köpare att katten i alla fall bedöms som fullt frisk vid överlåtelsen. 

Jag kan inte upptäcka blåsljud på hjärtat, höra hur lungorna låter, känna att lymfknutorna har normal storlek. Jag är inte heller säker på att jag vet hur navelbråck eller onormal testikelstatus känns eller hur ett bettfel kan se ut. Jag kan inte känna tarmar, njurar och urinblåsa genom att klämma på magen…listan kan göras lång.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
11

Håller helt med #1. 

Veterinären kan också upptäcka mystiska knöl i kattungen som t.ex. jag inte märkt innan när de känner på katten. Det är bara bra med besiktning tycker jag.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MonicaLagerquist
11

En självklarhet både som köpare och säljare.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Karmatarerskanise
10

Självklart ska det utföras besiktning innan köp!!

[catsi]
0

Tack 1 och 2, bra dialog.

Silvestris
13

Mycket upptäckts inte, men mycket kan upptäckas också. Blåsljud på hjärtat, biljud i lungorna, luxerande knäskålar, ledsmärta, buksmärta, navelbråck, kryptorkism, bettfel mm.

Självklart ska katter säljas besiktigade.

Belzebubble
9

Jag tycker så här: inte köper man en bil eller ett hus utan att kolla på det först. Så varför chansa med en levande varelse? Visst, alla fel kan inte upptäckas, men det är en trygghet för köparen och även säljaren.

annzoo
9

Ja, besiktningsintyg är viktigt och helst ska katten även blivit vaccinerad och idmärkt innan köpet. Saknas besikningsintyget har man inte gjort de andra heller. Det är ingen onödig kostnad.
Det finns tyvärr många som köpt huskatter/blandningar utan besiktningsintyg som visar sig vara sjuk. dvs av sådant en veterinärbesiktning hade sett. Visst har man själv undersökningsplikt men oftast har man redan fallit för den söta kattungen och tror på säljarens ord att de är friska. Inte så kul för de nya köparna att börja med veterinärbesök.