Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 887 ggr
Kiwi2024
0

Hjälp tack!

Hej! Tindra, våran katt äter mush på heltid och har gjort det hyfsat länge nu. Problemet är att hon nu har blivit  jättehård i magen och det nästan fastnar i rumpan ibland. Jag har läst att mush ofta innehåller ganska höga halter av ben och därför har vi köpt påsen som sägs ska innehålla minst ben, men det verkar som att det inte blir bättre? 

Finns det något vi kan göra eller borde vi byta tillbaka till torrfodret hon hade innan, då hon inte hade problem med det? Det känns ju dock väldigt tråkigt isåfall eftersom hon alltid ser så mycket fram emot matdags :(

Tacksam för svar! :)

[AnimeV4]
2

Hur snabbt bytte ni från torrfodret? Jag tycker rent spontant att du ska byta ut en del blötmat (ex. Mjau, Bozita) mot en del Mush. Till exempel 1 del blötmat på 4 delar Mush.

Jag bytte för snabbt till Mush ifrån Mjau och fick en helförstoppad katt. Microlax hjälpte, men det var ju jäkligt onödigt gjort av mig. Nu äter han Mjau och får Mush ibland.

Kiwi2024
0

Hon åt torrfoder och mush i kanske 4-5 månader och sen för några veckor sen bara mush så jag tror inte själva "bytningen" gick för fort. Mjau och Bozita är väl blötmat och hon brukar vara ganska kräsen på det så vet inte om det skulle gå :/

burmamys
0

Jag tror inte heller det beror på bytet. En del katter blir lite hårda i magen av MUSH. Det du kan göra är att antingen ge henne en rå äggula 1-2 gånger i veckan, eller, om hon inte gillar äggula, ge henne mer fett. Det finns t ex korvar av färskfoder som endast innehåller kycklingfett, det brukar alla katter tycka är jättegott! De kallas Boost och produceras av VOM of hundemat.

Kiwi2024
0

#3 Hon fick precis smaka äggula men det var hon inget fan av tyvärr :( Mamma är inte säker på att hon vill köpa sån där "boost" men ger man det som tillägg till maten då? Just nu verkar det som att vi kanske måste byta tillbaka till torrfoder.

kattöga
0

Jag brukar blanda lite varmt vatten (vispar ihop allt med en gaffel) i en rå äggula och ibland är det gott att dricka. Men om katterna inte är sugna på det, så blandar jag i lite av den "vattenutspädda" äggulan i blötmaten. Det funkar nästan alltid. 

Men bara rå äggula - det är för "slemmigt" tycker våra katter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kiwi2024
0

#5 Okej får kanske testa det!

burmamys
4

Din katt kommer må mycket bättre på lång sikt om hon får MUSH än om hon får torrfoder. Om ni köper en sån där Boost så räcker den väldigt länge, ni kanske bara behöver köpa en sådan korv, så jag tycker absolut det är värt att testa!

Tossfoder innehåller för lite vatten, och alltid en del spannmål. Katter har dålig törstreflex så det är väldigt få katter som dricker tillräckligt när de bara äter torrfoder. Därför drabbas många katter av njursvikt när de blir gamla, och andra urinvägsrelaterade problem. Spannmålet i torrfoder ökar risken för diabetes, och det är väldigt jobbigt att ha en katt med diabetes och behöva ställa in lagom insulinmängd och ge medicin eller sprutor varje dag.

MUSH är däremot det bästa ni kan ge er katt! Hon kommer få finare päls, bättre andedräkt, bajset luktar inte längre och hon kommer känna sig piggare och gladare, och risken för att drabbas av de problem jag listade ovan minskar kraftigt.

Skiva bara en tunn skiva Boost kycklingfett, typ en centimeter, och mosa med hennes MUSH och lite vatten. För de allra flesta räcker det med en sådan skiva fett en gång i veckan. 

Och när katten fått en skiva kycklingfett i veckan under 1-3 månader så brukar kroppen vänja sig så hon kan äta MUSH utan extra fett.

Det går såklart bra att köpa något annat animaliskt fett, men jag tror Boost är billigast och enklast att hantera, därför tipsade jag om det.

Visa den här texten för din mamma så hoppas jag hon också tycker det är värt att köpa en Boost för att hjälpa Tindra komma igång med MUSH vaisto cat.

Lycka till!

Kiwi2024
0

#7 Vi ska nog testa men vart finns det att köpa någonstans?

burmamys
2

Bra tips på att göra äggulan mer smaklig från Kattöga!👍

Googlade VOM og hundemat Boost  och hittade denna för bara 16 kr:

http://www.vuaja.se/hundfoder/100-kyckling-fett-energiboost.html

kattöga
2

#8 Vår lokala zooaffär säljer Boost. Jag gissar att alla som säljer VOM's mat också har deras Boost.  Här kan du kolla i VOM's återförsäljarregister om det finns någon i närheten av där du bor.

#9 tack!  ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kiwi2024
0

#10 Får kika! Men kan man verkligen ge det till katter eftersom att det verkar som att det är för ganska "hårt" jobbande hundar?

burmamys
2

#11 Boost innehåller bara kycklingfett, både hundar och katter (och andra rovdjur) kan äta det. 👍