Omplacering av tvåårig hane
Hej! Jag försöker hjälpa till med omplacering av en katt som har haft det lite jobbigt och måste få komma till ett hem där han får stanna för resten av sitt liv. Det börjar som ett fodervärdskontrakt som sedan går över till äganderätt, han är en väldigt speciell ras. Jag har inte mycket erfarenhet av katter, hur börjar man? :( verkar jättesvårt att ens hitta någon intresserad och jag vill hitta det perfekta hemmet åt honom. Tips och råd? Andra sidor där man kan hitta ett potentiellt hem? Han finns och bör stanna i Gävle trakten. Vänliga hälsningar
Om du vill att han ska ut på foder bör du nog skriva vilken ras katten är, så folk vet :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Du har rätt, tack! Vet du hur man redigerar inlägget? Han är en ukrainian levkoy
Rasen har ingen rasklubb i Sverige du kan kontakta och kanske annonsera hos?
Uppfödare av rasen i Sverige som har kontakt med "rätt" folk som kan vara intresserade?
// Harley
Tydligen inte då han är första katten av denna rasen att komma till Sverige, ukrainian levkoy. Kanske finns det något förbund för alla nakenkatter, har googlat men ska leta vidare. Tack för tipset!!
Det finns en grupp på FB om din kompis har konto där? Man kan hitta fodervärd om det ska gå i avel annars finns flera grupper om omplacering men välj noga med omsorg vem ni placerar katten! Lycka till!
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Finns uppfödaren i sverige eller har du importerat den själv? Finns uppfödaren här kanske du kan få hjälp av denna annars får du nog skriva en utförlig annons på olika sidor och försöka sortera ut de som verkar oseriösa. Säljs han fertil eller är katten kastrerad? Är han fertil och du inte själv kommer använda den i avel rekommenderar jag kastrering innan omplacering. Detta för att undvika att någon lurar dig för att använda den till att kunna avla fram exklusiva huskatter med udda rasblandning
#6 den säljs på foder. Då är den ju fertil.
#7 Fast bara på foder en tid för att sen gå över helt i nya hemmets ägo, kanske en felbenämnd prövotid?
// Harley
Ja det är så man gör när en katt flyttar på foder. Efter att hanen fått de kullar han ska ha går han över till fodervärden.
#9 Ja, jo, det vet jag, men jag tänkte om den som letar nytt hem åt katten gör som en del hundägare gör och sätter ut djuret på "foder" (fast dom avser "foder-tiden" som en prövotid) trots att den är kastrerad/inte ska gå i avel. Bara en tanke.
// Harley
#10 Så här står det i en annan av ts annonser.
"Han kommer på ett fodervärdskontrakt som sedan övergår till äganderätt då kontraktet uppfyllts."
#11 Ahaaa! Den har jag inte sett. 😞
// Harley
#7 jag vet vad en fodervärd är men jag vet att vissa använder det felaktigt. tex de har en kastrat som de vill se att de fungerar innan de nya ägarna tar över. Omplacering är i min värld inte samma som att sätta ut katten på foder.
#+3 Läs 11. Det får mig att tro att det är just fodervärd.
#13 ok.. men jag läste annonsen hon skrivit och jag tycker det känns märkligt att Ts inte är ägare av katten. Det skulle ge seriösare intryck om det var ägaren som aktivt sökte en fodervärd och inte någon som katten akut var tvungen att flytta till.
#15 Eftersom katten flyttade akut så kanske ägaren ligger på sjukhus eller så kanske ägaren tom är avliden. Bara mina spekulationer.
// Harley
#16 Om ägaren är årligen kan denne inte ge bort en katt på foderavtal.
#17 Sant… Det har varit en lång dag hälsar ett sömnigt hjärnkontor…🤦♂️
// Harley
Hej, tack för ert fina engagemang! Jag har säkert varit otydlig i tråden, kände mig stressad när jag skrev den. Det är som sagt inte jag som äger katten utan agerar akuthem då han vart tvungen att flytta ifrån sin dåvarande fodervärd och ägaren av någon anledning inte kan ha honom hemma :( har enbart engagerat mig av kärlek till katten och hoppades kunna hitta ett nytt hem hos en riktig kattälskare med erfarenhet men det verkar jätte svårt så jag lämnar nu uppgiften till ägaren av katten. Det stämmer att han först ska vara på foder då det står i kontraktet att han ska paras ett visst antal gånger innan man skriver över äganderätten. Som sagt, tack för alla tips, råd och lyckönskningar 🌸