Överviktig katt
Jag har två katter, en hon katt på 4 år och en hane på 4 månader, snart 5. Min kattunge är jätte aktiv, han hoppar och far överallt. Problemet jag har är min äldre katt, hon har aldrig varit överviktig och hon har alltid varit aktiv, men nu med kattungen så har vi junior torrfoder som båda äter av och jag börjar bli orolig över att hon kommer bli överviktig. Hon har redan gått upp lite. Nu kanske ni tänker att jag ska ställa hennes mat på diskbänken tex och det har jag redan gjort, tog en vecka för lillebror att lära sig hoppa upp där. Lika så med lillebror mat, den äter ju stora katten av. Man kan ju inte säga till dom vilken som är deras. Torrfoder har vi alltid framme, det har alltid fungerat utmärket. Blötmat får dom frukost/middag/kvällsmat. Till min fråga, hur ska jag göra med stora katten? Får panik över att hon kommer bli överviktig, kan man börja ge lillebror samma foder som stora katten eller är de för tidigt? Hur hade ni gjort? Förutom att ta bort torrfodret helt och ge de kontrollerat? Bör tillläggas att stora katten aldrig varit tjock. Dom leker tillsammans, men när man ska busa med stora katten så kommer lillebror och då vill hon inte busa. Självklart ska jag ringa vet.
Tycker det är trist att man ska känna att man behöver ringa vet för att inte få påhopp här inne. Jag hade inte ringt vet. Vill du fortsätta ha torrfoder framme så minska ner blötmaten åt den gamla katten. Prova först med ett mål och se hur den reagerar och sedan nästa mål. Jag har inte fri tillgång till mina men vet många som har det. Kanske är det nyhetens behag?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag skulle nog prova någon sådan här variant http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484 Dumt det är bättre än att dra ner på blötmaten, tycker jag, eftersom blötmat är så mycket bättre för katter än torrfoder. Dessutom ger blötmaten en bättre mättnadskänsla, vilket gör att katten snarast äter mindre.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag håller med #2! Och en sådan automat som föregående har länkat till har jag till mina katter (2st) och de fungerar utmärkt! Dock är det ju en viss kostnad i inköp, men för mig var det så värt det! Jag har en katt som behöver hålla igen matintaget och en katt som får obegränsat med mat!
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Ja, en automat låter som bra idé. Kattunge behöver en annan sammansättning av fodret nu när den växer så vuxenfoder är ju inte att rekommendera. Och det blir för mycket energirik innehåll för äldre katten. Du kan alltid försöka börja ge dem mat en och en och alltså portionera det. Det hade inte funkat för min katt då han äter bara lite i taget, sen går han ifrån… Inte ens om han är hungrig stannar han kvar… Så visst, kanske dyrare i inköp. Men tänk om den ena katten börjar äta alldeles för mycket. Eller ifall en av katterna behöver gå på specialfoder om ett tag… Då är det bra att ha en hemma. ;) Varför skulle du ringa en veterinär för det..?