Plötsligt ökad aptit
Hej allihopa! Min 3 åriga kastrerade huskatt har under hela sitt liv haft fri tillgång på Orijens torrfoder samt fått portioner av Bozitas blötmat ca 3-4 gånger per dag. Han har funkat kanon på det, knaprat lite torrfoder mellan måltiderna samt nattetid. Han är inne och utekatt. Nu till det som fick mig att starta tråd. Han har för någon vecka sedan börjat äta som sjutton av torrfoder, och jag tycker mig se att han lagt på sig lite. Han är absolut inte fet men börjar till och bli… Vad göra? Ta bort torrfodret å bara ge blötmat å kanske nån kula torrfoder som lek och snacks? Mvh
Ja så hade jag gjort och gör själv :)
Ja det låter som en bra ide att ge våtfoder istället, torrfoder är ju koncentrerad energi, våtfoder gör det lättare för katter att hålla idealvikt och är dessutom bättre än torrfoder ur hälsoaspekt! Våtfoder är mer mättande än torrfoder, jämför med om du själv äter en tallrik flingor eller en varm middag t.ex! 😊
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Ja får nog göra så men samtidigt synd då han kunnat dosera maten bra själv. Om skålen varit full på kvällen så här den varit tom på morgon senaste tiden , förr var de bara en liten grop där man såg att han mumsat lite… Vad kan den ökade aptiten bero på? Han är pigg å glad i övrigt.
Mask i magen? Kör ett kollamasken test.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!