karantän
Har en fundering kring detta med karantän. Om jag vill ta med mina katter till USA vid ev. flytt. Måste de då sitta i karantän, om isåfall hur länge? Finns det någon som har koll på detta.
Enligt en amerikan jag pratade med har de ej karantänskrav på katter där, då USA är ett av de länder redan med rabies. Men exakt svar borde du kunna få av amerikanska ambassaden eller kolla deras webbsida www.usemb.se

Det här står på Jordbruksverkets hemsida om att flytta utomlands med hund eller katt:
Kontakta veterinäryndigheten i det land du ska flytta till, för att få veta vad som gäller i samband med införseln av djuret! Det kan också finnas nationella lagar om registrering, koppeltvång, munkorgstvång, rasförbud m.m som du behöver känna till.
Du hittar en lista över veterinärmyndigheterna i EU till höger . Övriga länders veterinärmyndigheter kan du nå via respektive ambassad, som du får telefonnumret till av nummerupplysningen eller på nätet. Begär att få prata med myndigheten, och be att få informationen skriftligt!