Klippa klor?
Jag brukar klippa Moritz klor för att han inte ska klättra ut från trädgården. Jag klipper dessa ganska korta och med jämna mellanrum. Lorentz klor toppar jag bara då och då.
Jag har fått lite reaktioner på detta. Att man t.ex stympar katten och tar bort deras naturliga försvar men Moritz och Lorentz är ju i princip innekatter fastän de har en liten trädgård.
Min gamla katt Fritz som var ute mycket klippte jag ju aldrig klorna på.
Tycker ni jag gör fel? Hur gör ni andra?
/Maria

Håller han sig i trädgården och inte andra katter eller djur kommer in dit så är det ju som vilken kattgård som helst. Hade jag katt som är inne och enbart ute under sådana villkor skulle jag klippa klorna efter behov precis som på katter som bara är inne.
Det finns två orsaker till att inte klippa klorna på utekatter. Den ena är att de använder klorna för att fånga byten och försvara sig. Den andra är att de klättrar, vare sig för att det är skoj eller för att söka skydd. Ska katten inte göra något av det behöver klorna inte vara långa och vassa, klösbehovet kan de tillfredsställa med klippta klor.
Trädgården är som sagt helt inhägnad med ett staket som vi har höjt och vinklat toppen inåt på. Klipper jag inte klorna så klättrar han rakt upp. (hur han nu bär sig åt)
Skönt att höra att jag inte "misshandlar" mina katter.
/Maria
Klart att du inte misshandlar dina kissar för att du tar hand om dom!
Jag klipper klor för fulla muggar här hemma. Vet hur det gick för Lucas, mamma kunde inte klippa hans klor, det var bara jag som fick.
När han var gammal och skruttgubbe skötte han inte om sina klor på samma sätt och klon växte in i trampdynan.
Därför klipper jag mina innekatters klor.
Åh, tack för svar. Nu känner jag mig så nöjd.
/Maria
JAg klippte Max klor minst 1 gång/månad trots att han var ute/inne katt. Och han brydde aldrig sig om att klösa någonstans inomhus mer än i en matta när han sträckt på sig. Sen hade jag 2 andra kattor samtidigt som båda klöste överallt detta trots att jag klippte deras klor lika ofta, dom båda var rena innekatter. Och jag anser inte att det är djurplågeri att klippa klorna på katter, där emot är jag emot dom som opererar bort klorna helt och hållet. Utan klor har katten inget försvar, så det är helt fel att ta bort klorna helt.

Nej, att ta bort klorna helt är en annan sak, det tycker jag är helt fel. Med klippta klor kan katten fortfarande klösa på saker, ett väldigt viktigt beteende, men helt utan klor går det ju inte. Även klättra och annat kan göras till viss del med klippta klor, beroende på hur mycket man klipper.

jag klipper oxå mina katters klor.. det e ju för att de inte ska skada varandra mig eller mina möbler.. jag anser inte att det e fel…