En pedant katt?
Hej kattĂ€lskare! đ En vĂ€nnina till mig har tvĂ„ mysiga katter som jag brukar passa till och frĂ„n, en hane pĂ„ 15 och en hona pĂ„ 11. Det stora problemet Ă€r 11-Ă„ringen, Emma som hon heter. Emma förlorade sin mamma nĂ€r hon var ca 6 veckor och hennes Ă€gare har "fött upp henne" sedan dess. Emma har en tendens att kissa pĂ„ allt som "inte ska ligga dĂ€r", hennes kattlĂ„da Ă€r alltid ren sĂ„ jag vet inte vad hon protesterar över. Kommer posten i brevinkastet sĂ„ kissar hon pĂ„ det, ligger kuddarna fel, skor som stĂ„r pĂ„ golvet, eller nĂ€r frĂ€mmande folk kommer och lĂ€gger klĂ€der pĂ„ soffan med m. sĂ„ urinerar pĂ„ det. Emma Ă€r för övrigt en innekatt och vĂ„gar inte gĂ„ ut fast dörren stĂ„r öppen för henne. Hon kan Ă€ven helt utan anledning bli aggressiv mot sin Ă€gare och bita henne i handen, ungefĂ€r som att hon skulle fĂ„nga en rĂ„tta. Tacksam för svar. Mvh Isabella.
DĂ„ Ă€r ju min motfrĂ„ga om Ă€gsren har kastrerat katten? IsĂ„fanafall om den Ă€r okastrerad har du problemet dĂ€r. Ăr katten kastrerad ska den till veterinĂ€r för undersökning en katt som kissar fel mĂ„r inte bra
#2 Katten Àr kastrerad. Hon har varit sÄdan sen hon kom till Àgaren första gÄngen, 11 Är har hon hÄllt pÄ med dessa fixidéer. Hon mÄr för övrigt bra och springer runt och leker. :-)
Det kan vara en ful ovana att katten kissar överallt, med tanke pÄ att hon gjort det i 11Är. Men för den sakens skull skulle jag inte utesluta att nÄgot kan vara fel ÀndÄ. En katt kan se hur pigg ut som helst, men ÀndÄ vara sjuk pÄ nÄgot sÀtt. Jag tycker ni ska gÄ till veterinÀren för att kolla sÄ att inget Àr fel. Det hade jag gjort. Ta en sÄn dÀr Seniorundersökning, alla katter som fyllt 10Är bör göra en sÄdan undersökning. Det Àr inte sÄ farligt dyrt heller.
Min ena katt började kissa inne, hon hade urinvÀgsinflammation, hon var hur pigg som helst, det var bara det att hon började kissa överallt inne. DÄ förstod jag ju att nÄgot var fel.