Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1512 ggr
FrökenAlexandra
1

Min katt trivs inte i vår nya lägenhet/område

Hej!

Min älskade katt Julian springer bort till min gamla lägenhet eller området runt om. I början satt han alltid utanför dörren på det gamla stället men nu är han mest i själva området, kyrkogården eller den närliggande parken.

Jag förstår om han vill vara på sitt gamla revir men det problematiska är att han inte kommer hem på ett dygn. Han är ute från kväll till nästa kväll. Så han är ute ett dygn och inne dygnet efter och så fortsätter det.   I början kom han inte hem alls utan jag gick ständigt och hämtade honom. Jag får fortfarande hämta honom vissa kvällar. Vi har inte bil och att hämta och gå med honom hem tar ca 45 min. Under dagen kommer han inte fram om man går och letar efter honom, han gömmer sig på dagarna någonstans ute då han alltid varit rädd/ogillat mycket trafik och okända människor. Därför går det liksom inte att få in honom förrän efter det mörknat. Nu när vintern kommer känns det hemskt att han inte kommer komma hem på ett helt dygn utan vara ute i kylan. När vi bodde i den gamla lägenheten gick han ut på kvällen och kom alltid in på morgonen.

Detta är givetvis extremt påfrestande då jag sitter uppe tills han kommer hem, alternativt går och hämtar honom om han inte kommer. Kommer han hem väldigt sent får jag för lite sömn eftersom jag går upp tidigt till jobbet.

Det dygnet han är inne och inte sover eller kelar går han och skriker, krafsar på dörr och fönster och attackerar vår andra katt. Katterna kom jättebra överens där vi bodde innan. Han attackerar inte henne alltid eller undviker henne, när han är lugn så myser dem gärna tillsammans och han putsar henne. Att försöka få honom till att bli en innekatt är helt omöjligt. Han klarar liksom inte av att inte få gå ut, det verkar nästan som han får ångest. Den första tiden efter vi flyttat hit och vi höll honom inne för att han skulle vänja sig vid sitt nya hem var en mardröm. Konstant skrikande, krafsande och hemska attacker på vår andra katt.

Ett annat mycket konstigt beteende han har är att han ibland den kvällen han ska gå ut skriker och vill bli utsläppt, vill in direkt igen, ut igen. Jag kan släppa in och ut honom 5-10 gånger! Jag vill ju inte han ska känna att han inte får komma in när han vill här. Till slut stannar han ute, för egentligen vill han inte vara här, han ångrar ju sig direkt och skriker och krafsar.

Jag har testat följande för att han ska lugna sig, trivas och må bättre:

Fler klösträd och liggplatser så att katterna ska få vara mer ifred och känna att de har sina egna ställen.

Feliway

Mycket lekande flera gånger om dagen så han ska få utlopp för sin energi

Promenader i vårt nya område, Julian älskar att gå på promenad och följer en som en hund

Godare mat

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, inget har hjälpt.  Alla råd och tips är jag enormt tacksam för! Jag älskar mina katter otroligt mycket och det skär i hjärtat när han inte mår bra.

/Alexandra

Karmatarerskanise
6

Jag hade inte släppt ut honom.

[fritte1974]
0

1 Där delar vi åsikt

FrökenAlexandra
1

Det hade varit underbart att ha honom endast inne, men under dom veckorna vi kämpade för att hålla honom inne skrek han verkligen konstant! Så pass högt att vi inte knappt kunde sova. Han attackerade Agnes hela tiden så hon skrek och var konstant rädd, vi särade på dem men då blev han ännu mer stressad och skrek av att inte få vara i hela lägenheten och vara instängd ännu mer. Han var t.o.m så frustrerad att han hoppade på mig två ggr och han har aldrig någonsin varit aggressiv mot mig eller någon annan innan. Man märker att han mår psykiskt dåligt av att inte få gå ut och det känns jättehemskt :(

Han föddes utomhus och hade aldrig varit inne, så när jag fick honom kunde han inte anpassa sig till ett liv inomhus :( Jättetråkigt eftersom jag vill ha mina katter inne då det är säkrast.

alicia lind
2

#1 Vad skulle du gjort med en katt som skriker dygnet runt?

FrökenAlexandra
1

Jag kanske borde tillägga att Julian är 5 år gammal och givetvis kastrerad :)

[Rhonda]
2

#0 När vi flyttade från villa till lägenhet gjorde en av våra katter precis likadant. Han sprang  jämt 'hem' till huset och det gick inte att ha honom inne - han skrek o skrek. Vi hittade ett nytt hem åt honom vilket gick jättebra eftersom han kunde fortsätta vara ute när han ville.

FrökenAlexandra
2

Rhonda, vad jobbigt för er! Men fint att han fick ett nytt hem där han mår bra :) Bara tanken av att skiljas från Julian ger mig tårar i ögonen, men finns det ingen annan utväg så får man göra som ni, för kattens bästa, hur ont det än gör. Vill dock inte leta efter ett nytt hem ännu , utan hoppas att något ska hjälpa så att vi kan ha kvar vårt lilla hjärta. Det viktigaste är ju förstås att han ska må bra, men finns det något mer jag kan testa så vill jag göra det först

Bästakompis
3

Att tvinga honom vara inne är ju helt klart inte ett alternativ här. Det låter tråkigt nog som omplacering till ett hem på landet är det bästa, någonstans där han kan få gå ut och in som han vill. Alla katter går inte att ha som innekatter. Jag känner igen beteendet, men inte så starkt hos min ena katt. Han bygger upp en rastlöshet i kroppen och till slut gör han av med överskottsenergin genom att attackera sin kattkompis. För oss räcker det med koppelpromenader och vara på balkongen för att han ska lugna ner sig. Blir din katt lugnare de dagar ni har varit ute tillsammans?

FrökenAlexandra
1

Vad skönt att det fungerar för er med promenader och balkongen! :) Ja, han blir lugn men dessvärre bara i max en timme, trots att vi tar långpromenader.

burmamys
5

Gissar att han har fullt upp med att upprätthålla sitt gamla revir, och samtidigt etablera sig där ni bor nu. Personligen tycker jag inte man ska låta en katt gå ute själv, men jag förstår att din katt blir frustrerad när ni försöker hålla honom inne. Har du provat att ge zylkene? Det är ett kosttillskott gjort på kasein från komjölk, har inga biverkningar och verkar lugnande. Min fodervärdskatt höll på att riva lägenheten när hon löpte men blev lugn med zylkene. När du skrev att han blir lugn i någon timme när ni promenerat med koppel, han är kastrerad, och du aktiverar honom så tänkte jag att det kanske kan gå ändå. Mitt förslag är att du ger honom zylkene i kombination med daglig koppelpromenad, helst alltid på samma tid så han lär in en rutin, ordentlig aktivering dagligen med både lek och fodergömmor, och så fri tillgång till balkongen när han vill det, feliway i väggen, men ingen annan möjlighet att gå ut. Hoppas detta kan hjälpa honom att bli lugnare! Han kommer inte att kunna hålla det gamla reviret, vilket borde minska hans stress när han väl släpper det, och med lite tur kan han kanske bli innekatt med koppelpromenader? Om inte är nog omplacering tyvärr det enda alternativet, och då till ett hus på landet mycket långt ifrån både hans nya och gamla revir.

Bästakompis
2

#10 Det låter väldigt vettigt det med att släppa sitt gamla revir, det verkar ju som att ts inte har flyttat så långt ifrån det gamla reviret och då kan det säkert vara en stress i att han måste "ha koll" där. TS skrev inte att hen gick med katten i koppel dock, bara att katten följde henne…men om det funkar att koppla katten kan ditt förslag vara jättebra. Och att man då går enbart i det nya närområdet, samma tid och samma dagliga rutiner varje dag.

FrökenAlexandra
1

#10 Åh kära du, tack så mycket för tipsen, blir förhoppningsfull :) zylkene ska jag definitivt testa och ännu mer aktiviteter och promenader!

#11 Julian går jättefint i koppel och det stör honom inte alls att vara kopplad, han blir så lycklig när man är ute med honom på promenad, koppel eller inte :) Jag övade väldigt mycket med honom när han var liten :)

burmamys
0

#12 Håller tummarna för er! 😊

Karmatarerskanise
2

TS Jag känner flera personer som lyckats få utekatter att bli innekatter.  Det är inte alltid lätt men det går. Du har fått bra tips på hur :) Hoppas du lyckas och håller det till koppel promenader för kattens bästa.

#4 Snälla.  Kommentera ämnet någon gång och inte mig.

Katthemsmatten
2

#3 Det hör verkligen till ovanligheten att en utefödd inte kan och faktiskt föredrar att leva inne. Därmed inte sagt att det finns undantag.

Hur länge sedan var det ni flyttade? Hur har du lärt honom var ni bor? Det tar lång tid för en katt att förstå att den inte bor på det tidigare stället, så jag skulle rekommendera att du under de närmaste 4-6 månaderna tar ut katten i koppel så han hinner förstå vad som är "hemma".

Medarbetare Hittekatter iFokus

[fritte1974]
0

min var ute katt nu är hon innekat med leksaker

FrökenAlexandra
2

#15 vi har bott här i ett år nästa månad. Vi höll honom inne, gick ut väldigt mycket i koppel i så han skulle lära sig området. Efter en månad började vi släppa ut honom själv. Situationen var ohållbar. Sura klagande grannar (vi har grannar vägg i vägg på båda sidorna), välte saker i lägenheten, attackerade vår andra katt och högg och rev henne flera gånger om dagen. Agnes var livrädd och gömde sig hela tiden. Det var verkligen hemskt. Jag vet att vi borde haft honom inne längre men vi kunde inte ha det så. Vi har försökt efter det också men inte lyckats. Nu ska vi göra vi ett nytt försök med medicinen och ännu mer lek, promenader. Jättetacksam för de fina tipsen. Finns det något mer någon kan rekommendera jag tacksam tacksam för mer tips :)

FrökenAlexandra
0

#13 tack Burmamys <3

Katthemsmatten
0

#17 Hur är det med andra katter i området? Eller för den delen stökiga barn/vuxna? Det kanske är så "enkelt" som att han blir ivägkörd från den närmaste omgivningen och då beger sig till en plats där han känner trygghet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

FrökenAlexandra
0

Här finns mycket katter, har dock aldrig sett någon osämja här vid vår gård eller runt om men det betyder ju inte att Julian inte blir bortjagad bara för att jag inte sett det.  Lite stökiga barn har vi på gården dessvärre. I övrigt är här mycket lugnare, vi bor i ett bilfritt och cykelfritt område med mycket grönområden.

Där är vi bodde innan är det värre, ligger i själva centrumet och där är det mer trafik, människor, kanske något mindre katter.  I parken är där en del katter  där han oftast befinner sig när vi  letar och hämtar.  Kanske han känner sig trygg och skapat band med dem?  Där samlas väldigt mycket högljudda ungdomar och de är han livrädd för och gömmer sig då på kyrkogården eller någon annanstans. På helgerna brukar vi få hämta honom mer än än veckodagar, då kommer han inte om det är ungdomar eller andra människor ute på kvällen/natten. Han är rädd för att gå hem själv. Så egentligen borde han känna sig tryggare i detta område känner jag, men samtidigt så var ju det andra stället  hans hem i många år :(

burmamys
5

Verkar som om Julian är rädd och stressad stor del av tiden han är ute på egen tass, så jag hoppas han kan komma till ro snart och bli innekatt med koppelpromenader. Jag tror han skulle må bättre då, särskilt med en engagerad ägare som aktiverar honom och vill hans bästa, som du verkar göra. ❤ Fodergömmor är ett jättebra sätt att distrahera när lek inte fungerar. Läs gärna min artikel "kattens intelligens och inlärning" på Burma iFokus så hittar du fler tips på aktivering, och saker som kan vara bra att tänka på för att lyckas.😊

FrökenAlexandra
1

#21 Du verkar så rar och är enormt hjälpsam! Ja jag vill verkligen göra allt för honom, han är ju mitt "lilla barn" och kärleken till mina katter enorm <3

Hittills går det inte jättebra, precis som gångerna vi försökt innan. Han är redan nu rastlös, irriterad, skriker och är på vår andra katt. Nätterna är ju värst, då kan jag inte stiga upp och leka slut på energin hela tiden som jag gör under dagarna. Lekandet är ju väldigt effektivt, då tar han inte ut sitt energiöverskott/rastlöshet på Agnes lika mycket.  Vi leker tills han flämtar och vill gå och vila :) Långpromenaderna hjälper inte länge efteråt och han vill ju ut på egen hand på natten så som han är van. Det kommer ju ta sin tid givetvis för honom att acceptera att han inte får göra det längre, jag hoppas bara att han gör det med tiden.  Vi kämpar vidare! Jag är ledig till den 1:a så det är ju superbra att jag är hemma och hinner göra ännu mer med honom än när jag jobbar :)

Vet du hur jag bäst gör för att avbryta attackerna på vår andra katt? Vad jag brukar göra är att klappa högt med händerna och bestämt säga nej, fungerar ibland och han slutar men bara för ett par minuter. Jag skriker aldrig och om han inte slutar av klappandet och min bestämda röst särar jag på dem, får lyfta bort Julian. Det är otroligt många attacker på natten.  Låter han vara i sovrummet och Agnes i vardagsrummet. Sovrummet är hans favoritrum i lägenheten så jag antar att det är bäst att låta honom vara där? Men då skriker han ännu mer, krafsar och verkar få panik. Går inte att sova. Man tänker ju att han ska tröttna på att stå och skrika men han kan hålla på i timmar :(

Jag ska läsa din artikel, vad kul med flera olika sätt att aktivera honom på! Jag har lärt honom sitt, vacker tass, vänta och varsågod. Han är en smart katt :) Han förstår sig inte riktigt på godissökande konstigt nog, medans Agnes är expert och plöjer igenom alla gömställen på nolltid :)

burmamys
2

Tack för uppdateringen! Spontant tänker jag att det snällaste mot Agnes och Julian är att låta Agnes få ett eget rum under de stunder han är som mest rastlös, och bara ha dem lösa tillsammans när Julian är någorlunda lugn, eller upptagen med lek och annan aktivering. Viktigt att Agnes känner sig trygg så hon inte beter sig som ett offer/ visar osäkerhet då det kan trigga hans attacker. Som alltid med katter tar det tid att lära en ny rutin, helt enkelt för att katter är så intelligenta och envisa, och endast litar på sin egen bedömning. Hoppas så att du orkar vara ännu mer envis än din katt! 😉 Zylkene ger full effekt efter typ 4 dagar, så fortsätt ge detta. Och ja, läs gärna artikeln! 😊👍

burmamys
4

Och när han skriker, krafsar eller gör något annat du inte vill är det mest effektivt att ignorera honom. Så se till att Agnes är trygg och ge honom bara uppmärksamhet när han är lugn eller söker kontakt på ett trevligt sätt. Belöna inte skrikandet. Skitsvårt, jag vet, men så värt det! Utnyttja hans intellekt och kör lite rolig klickerträning som belöning när han är lugn och trevlig! Initiera lek, erbjud godis i löjligt enkla fodergömmor, allt underbart ska ske så fort han är lugn! Och erbjud mat och koppelpromenader på fasta tider, samma tider varje dag. Kram

FrökenAlexandra
1

Vi ignorerar honom helt, visste sedan innan att man inte ska göra det, men ändå så råkar man ibland! Man vill ju lugna honom (han slutar skrika när han får kel), det är som du säger, skitsvårt! Jadå jag orkar vara ännu mer envis :) Jag är inne på vetzoo just nu och kollar på zyklene, vet du om det är en bra sida eller har du en annan att rekommendera?

Nu tar vi en promenad även på dagen, inte bara kvällspromenaden. Han är ju rädd för bilar, människor han inte känner och hundar och vill helst inte vara ute på dagen men nu är han ju så desperat. Och iom att vi har turen att vi bor i ett område med massor av grönområden så går vi där, lugnare förutom någon enstaka hund som kommer förbi :)

Vi leker när han inte skriker eller attackerar Agnes och  särar på dem mer. Man får verkligen passa på så fort han inte gör något och är tyst, vilket han inte är mycket.  Jag gick in på burma i fokus men jag är dålig på att söka. Vill du länka direkt till din artikel så vore det jättesnällt. Vi har alltid haft fasta mattider, tre gånger om dagen. Och vi går ut på ungefär samma tid, inte lätt att gå ut prick kl nio varje kväll men iaf ungefär :)

Kram!

burmamys
3

Jag tror vetzoo är okej, har dock ingen egen erfarenhet av dem. Jag gick till apoteket och köpte zylkene, ville inte vänta flera dagar. Annars finns det på apotea.se, animail, m.fl. Jag skulle gärna länka till artikeln men har problem med wifi. Tills det är löst får jag nöja mig med mobilen och då är funktionerna begränsade tyvärr. Men om du googlar "Burma iFokus kattens intelligens och inlärning" så borde du hitta den. Eller välj artiklar när du är inne på Burma iFokus så borde du se den i listan. Jag skrev fyra olika artiklar på temat Din kompetenta katt, kanske är de andra också intressanta att läsa? Lycka till! 😊

kattöga
2

Vår veterinär säljer zylkene också, och apoteket. Zylkene hjälpte lite grann när vår hankatt flyttade hit och inte blev särskilt populär hos vår honkatt som vi hade då.

Det som har fungerat bäst, däremot, på våra (och även min mammas)katter mot stress o spänningar har varit Pet Remedy spray. Den kan man spraya i luften eller på t ex filtar, men också på handen som man sen gnuggar mot kattens kinder. Här har jag bara hittat den på Arken Zoo.

Finns även som doftavgivare men den har jag inte provat.

Jag hoppas det blir lugnt och fred mellan katterna snart!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

FrökenAlexandra
0

#26 Apotea har jag beställt produkter ifrån tidigare, vad bra att dem har det där! Då beställer jag därifrån om det inte finns på vårt lilla apotek här i Vellinge :)

Jag har läst din artikel och så bra och intressant den var! Ska absolut läsa dina andra också. Jag sitter och är jättepeppad på att införskaffa mig en klicker!! 😃 Vilka otroligt fina och underbara katter du har :) Jag var hemma hos en familj för många år sedan med fyra burmor, blev förälskad i deras fina temperament och den mjuka vackra pälsen <3 

FrökenAlexandra
1

#27 Tack för ännu ett tips på en produkt som kan hjälpa :) Så glad jag är för att jag blev medlem här och fick kontakt med så fina hjälpsamma människor <3

FrökenAlexandra
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Julian hypnotiserad av fjädervippan:

burmamys
2

#28 Härligt att du gillade artikeln och blev peppad att klickerträna! 😀👍 Roligt att du träffat burmakatter också, som du förstår är jag helt förälskad i mina. ❤ Jag klickar mina tre några gånger i veckan, mest som ett sätt att utveckla kommunikationen mellan mig och katterna, hjälpa dem vänta in varandra och som rolig aktivering, och de älskar det! Kommer och hämtar mig varje dag, ibland blir det klicker, ibland fodergömmor. 😉 På Klickerträning iFokus har jag en nu ouppdaterad tråd om vår klickerträning, ska uppdatera den så snart jag har wifi. Tråden heter "klickerträning med två katter". Julian ser ut att vara en energisk och härlig kille, och vad söt han är i #28 när han försöker få tag i vippan! 😍 Pet remedy har jag också hört ska vara bra, snarlikt Feliway men kanske mer effektivt? Har ingen egen erfarenhet men om Kattöga i #27 skriver att det är bra så är det säkert det!👍 Håll oss gärna uppdaterade och fortsätt berätta hur det går!

FrökenAlexandra
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den tråden ska jag helt klart läsa 👍 bra med Youtube också, så man ser det i action 😊 Ja han är ju det, men även kelsjuk. Han ligger i mitt knä just nu, nöjd 😊 Här kommer en bild på en avslappnad Julian i soffan bredvid husse