Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1520 ggr
Androjki
0

Orijen, mat till gammal katt

Jag tar sedan några veckor tillbaka hand om en katt, en 16 år gammal utekatt. Han är inte min katt utan jag fick mat och sand av hans människor. Maten är Orijen Cat and Kitten torrfoder och utöver det har jag givit honom blötmat ibland. Jag hittade först inte instruktionen om mängd utan frimatade helt enkelt. Han var rätt mager innan men insåg idag att han känns tyngre nu. Igår upptäckte jag instruktionen som säger att katter som väger 2-3 kg ska äta 40 g om dagen och senior bara 30 g! Det är mycket mindre än vad jag har givit honom. Mätte upp 40 g och det är bara ca en halv dl. Jag undrar nu om det är fler här som matar med Orijen och hur mycket ger ni katten per dag? Jag testade att ge den mängden idag och det känns som att det är för lite. Han verkar så hungrig när han är inne.

Androjki
0

Ps. Jag vet inte vad han väger, runt 3 kg är min uppskattning.

CaptainBunchie
0

Katter kan ju liksom människor (och andra djur) vara väldigt olika i hur mycket mat de behöver och hur mycket de lägger på sig av en viss mängd mat. Medans vissa går upp av minsta lilla matökning kan en del vara väldigt naturligt tunna utan att de äter dåligt eller har några fel. Det man ska kolla på är kroppsformen, och om katten verkar överviktig ska man kanske börja med att försiktigt trappa ner från det man tidigare gett. Jag tror inte det är så lämpligt att minska fodergivan så drastiskt.

[Länk till bild] - [Länk till bild]

Själv ger vi samma mat här hemma med fri tillgång och katterna har hållt sig i bra hull. Visserligen är våra 3 år, 1 år och 2½ mån. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Changrila
0

Det du kallar "instruktioner" på foderpåsen är inte instruktioner, det är rekommendationer ;) Många katter idag är innekatter som inte rör på sig speciellt mycket, då går de också lätt upp i vikt och många katter är mer eller mindre överviktiga. Om du märker att din katt mår bra av mängden mat den får, är bra i hullet osv, då får katten lagom mycket. Blir katten överviktig, då får den för mycket.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Androjki
0

Tack för era svar! Katten är inte överviktig, ganska smal men inte riktigt så mager som han varit tidigare. Han går oftast ute om dagarna. Han får nu nånstans mellan 1 och 1,5 dl per dag och det känns som att det är lagom. :)