Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4135 ggr
Zorbaaa
1

Vegetarisk & vegansk kattmat

Har ni några erfarenheter/kunskaper om det?
Jag ramlade över ämnet och googlade lite, tydligen så ger folk sin katt vegmat på sina håll. Det verkar inte finnas så mkt studier på det? Hittade en där katterna i studien inte har brist på taurin men låga värden:

http://files.meetup.com/160880/Evaluation%20of%20cats%20fed%20vegetarian%20diets.pdf

Ellenfyrkant
27

Vansinne enligt mig. Jag är vegetarian själv men strävar ändå efter att ge mina djur foder med så högt köttinnehåll som möjligt - för att det är det bästa för djuret i fråga. En katt är Nästan uteslutande köttätare, galenskap att bortse ifrån det tycker jag. Då bör man se sig om efter ett annat husdjur. Att vara nogrann med vart köttet i fodret kommer ifrån är i så fall en bättre ide.

Mvh Ellenfyrkant

vallhund
10

http://barf.ifokus.se/discussions/4d7140f6b9cb462227056e3c-vegansktvegetariskt-foder

En del skulle nog klassa det som kvalificerat djurplågeri, iofs strider det mot djurskyddslagen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Silvestris
20

Det är så dumt att det inte finns ord för det. Katten är en köttätare. Att sätta en katt på en vegansk kost är lika rimligt som att sätta en häst på en helt animalisk kost.

Det finns dessutom forskning som visar att vegansk kattmat har allvarliga näringsbrister trots att tillverkarna påstår att fodren tillgodoser kattens näringsbehov.

[[pimey]]
19

Idiotiskt enligt min mening!! Katter är rovdjur och behöver kött! Vill man ha ett djur som äter grönsaker så köp en leguan eller vandrande pinnar

[Emma--]
15

Håller med #1 att det är vansinne. 

Katter är köttätare och deras kroppar är inte gjorda för en kost helt utan kött. Vilket innebär att dom mer eller mindre får överleva på tillsatser i maten.

Det fanns en här i Sverige som blev anmäld för att han gav ett veganfoder till sina katter och det ansågs att det inte var förenligt med djurskyddslagen att ge enbart veganfoder till en katt.

Så han fick inte fortsätta med att bara ge veganfoder till sin katt.

fvanilla
4

Lika tokigt som att sätta en häst eller kanin på en hel animalisk/köttkost.

Zorbaaa
3

#3 Har du nån länk/källa till de forskningarna?

Jag läste om att man kan ge taurin som tillskott i tablettform.
För mig låter detta som djurplågeri, men jag skulle gärna läsa mer studier för att se det svart/vitt. Och för att kunna argumentera mot det..

Silvestris
2

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.2004.225.1670?journalCode=javma

Artikeln ligger tyvärr inte ute gratis utan man får köpa den om man inte kan få tag i den via ett universitet.

Egycsaj15
0

Då kan ja säga de att vår katt vill inte äta kött hellre grönsaker än kött iaf. :)

vallhund
3

#9 Intressant, väntar med spänning på en vetenskaplig artikel som kommer fram till att katter inte behöver några animalier/taurin i sin kost.

Scorpio97
19

Jag anser att vegansk eller vegetarisk mat till rovdjur är dumt. Människor kan må bra på vegetarisk kost, men katter är rena köttätare och ska därför äta kött. 
Bättre då att ge BARF och se till att köttet man ger är så bra som möjligt, eller helt enkelt låta bli att skaffa ett köttätande djur (:

#9 Och barn brukar hellre äta godis än mat, betyder det att godis är bra då? (;

//Jessie

Egycsaj15
0

Om hon inte vill äta de ska ja köra ner de i hennes hals då tänkte du?:)

kigon
17

#12 Det finns hundratals helfoder för katter, så det är bara att pröva o blanda ut olika tills hon äter ett av dem. Att bara ge grönsaker eftersom hon inte vill äta köttbitar kommer leda till stora hälsoproblem i katten då den inte får i sig det den behöver 😕

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

oh-la
9

#12, katter ebhöver ämnen som tyvärr inte finns i vegetarisk kost. det var inte så hemskt många år sedan som helfoder för katt i England (om jag inte missminner mig) hamnade i ordentligt blåsväder då ett antal katter dog på grund av brist på dessa ämnen i fodret. att tro att en katt mår bra av något för att den inte äter annat är ju lite tokigt. mina katter älskar tonfisk över allt annat, inte kan jag byta ut all deras mat mot tonfisk. personligen ÄLSKAR jag chips, men det skulle bli lite tokigt om jag valde att bara äta det. är man djurägare är det inte katten som bestämmer vad den ska äta. och ja, äter katten bara grönt är det bara att börja truga med riktig mat. gör man inte det kommer den inte bli gammal.

Fridaaaa
8

SKulle aldrig falla mig in att ge det till varken katt eller hund. Gjorda för att äta kött, inte vegetariskt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kattmamma77
7

Det är FÖRBJUDET i Sverige att ge sina katter enbart vegetarisk / vegankost: 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13569822.ab

www.aftonbladet.se/nyheter/article13569822.ab

Egycsaj15
0

Katten äter inte om de e kött. Bara väldigt sällan.mtänker inte tvinga henne o äta de. För de går inte kan inte köra ner de i halsen på henne

vallhund
5

Hur får katten i sig taurin?

Rafflan
5

#17 vilka olika foder har du provat då innan du gav upp? åker du till veterinären 1 gång/år och gör hälso koll med blodprovet för att garantera att katten håller sig frisk på sin kost?

Egycsaj15
0

Katterna e vaccinerade osv. Och ska till läkare antagligen nästa vecka inte nyfiken eller intresserad av era tjat ja yttrade mig om vad vår katt gillar o inte gillar

Rafflan
7

#20 men då borde du ju kunna berätta vilka fodersorter ni provar som katten inte gillade?

Och ingen frågade väl nåt om vaccinerad? har katten brister ser man det om man tar rätt blodprovet.

vallhund
4

Vad har läkare o vaccinationer med saken att göra?

Vi tjatar inte, vi är sakliga.

[Emma--]
5

#17 finns många olika foder och kommer nya då och då också. Vissa smakar mer än andra och kan locka katten att äta. Finns det dessutom ett torrfoder katten gillar kan man exempelvis krossa det och strö över blötmat för att locka katten att äta det. Det brukar gå att få tag i smakprov på många foder så du inte behöver köpa flera kg på en gång.

[[pimey]]
2

Royal canin för kräsna katter kan du prova

Fridaaaa
5

Rekommenderar inte RC, pga spannmålsinnehållet

Myrrami
6

#25 Fast det är bättre än vegetarisk kost

Fridaaaa
1

#26 Inte sagt motsatsen till det heller.

Trasan08
20

Vill man inte ge kött så ska man inte ha katt.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

[[pimey]]
0

Nä jag vet att RC inte är det bästa fodret men det har funkat för våra mest kräsna katter och har hon väl fått katten att äta torrfoder så kan hon byta efter ett tag om hon vill

[Udoon]
13

Vill man inte ge den maten som djuret äter naturligt så ska man inte ha djur!

snowrocket
1

Här är en artikel från PETA om det. Skadar ju inte att läsa och skaffa sig lite information innan man bildar sig en åsikt om det. 

http://www.peta.org/living/companion-animals/vegetarian-cats-dogs/

oh-la
8

#31, fast PETA är väl inte den mest opartiska källan om man vill hitta information? Lite sim att vända sig till Vit makt-rörelsen för info om invandring… Det blir ganska färgat…

Karmatarerskanise
8

#31 Uppenbarligen är det du som behöver ta reda på fakta om vad en katt behöver i sin kost. Du bör nog vara lite källkritisk också. Det är inte lagligt att ge den kosten till katter i Sverige. Eftersom den inte är artenlig.

vallhund
3

#31 Bland det dummaste jag läst på väldigt länge, du skulle nog inte få så många hålla med dig ens inne på http://vegan.ifokus.se/

Silvestris
3

Jag fördrar vetenskaplig litteratur. Small Animal Clinical Nutrition och Nutrient Requirements of Dogs & Cats är en bra början. Bra böcker, jag har dem båda. Utöver dem finns det massor av vetenskapliga artiklar du kan hitta på nätet. Betydligt trovärdigare än PETA.

Therese
9

Jag tänker såhär. En vegetarian eller vegan är ju ofta det för djurens skull. Hur skulle man då ens kunna med att ge en katt ett foder som inte är artriktigt? Borde man inte då istället ge djuret den mat de mår bäst av?

Jalking
2

En katt är en katt. Låt den vara det, annars är det bättre att du skaffar en kanin!

kigon
2

#36 Tur som är så är det precis det som är den vanliga åsikten. Bara de dummaste som är mest högljudda lika alla andra grupper 😴

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Rumblebee
6

#31 sedan när är peta en pålitlig och neutral källa till fakta? Det är befängt att vägra en djurart den föda som den utvecklats till att äta. Rovdjur ska ha animalier. Klarar man inte av att ge det så ska man inte ha rovdjur som husdjur. Att prova på att ge sina rovdjur vegetarisk eller vegansk föda är inget annat än djurförsök.

new2ragdoll
2

Nån vegansk kattägare blev ju anmäld för djurplågeri för ett tag sedan för att han gav vegetarisk kost till sin katt. Jag äter själv inte kött men att pracka på ens världsbild på ens husdjur genom att t ex utesluta köttprodukter från kattens meny är dumt och farligt för katten.

Salish
2

Helt befängt enligt mig. Jag är själv vegan men min katt är det inte. Katter är ju strikta karnivorer och min egen katt vill inte ens röra något som ej är animaliskt (förutom vegoskinka som verkar lukta och smaka ungefär som kött enligt honom). Vi människor kan välja bort kött om vi vill för att våra kroppar (oftast) klarar av det, men katter har inte den möjligheten, och att välja bort kött åt ens egen katt är inte naturligt för fem öre.

Lubsan
3

#41 Lite OF men läste "katter är ju strikta kaninkorvar", hehe.

För övrigt så bör #31 lär sig källkritik, tänk "vem, var, hur, när, varför?" , redan på frågan vem? så inser man att källan inte duger för att bygga upp en argumenterande text med.

Emmaboy
0

Angående näring…..så är den mesta kattmat så processad att viktiga ämnen såsom taurin ändå tillsätts i efterhand. Detta är syntetiskt framställt dessutom. Är snarare frågan om kvaliteten på proteinet som är intressant angående skillnaden på veg kattmat och vanlig kattmat. Och vad katten tycker om maten såklart. Är vegetarian men skulle aldrig ge mina katter vegetarisk mat då det finns alldeles för lite forskning. Vad som är naturligt eller ej är för mig en ickefråga så länge katten trivs och mår bra. Skulle gärna ge konstgjort kött om det var lika hälsosamt och omtyckt av katten som riktigt.

Karmatarerskanise
3

#43 Artanpassad kost är något som borde vara självklart. Ett vegansk torrfoder för katt är allt annat än artanpassad. Och som sagt är det inte ens lagligt att ge vegansk kost till katt.

Emmaboy
0

#44 om maten är en fullgod ersättning för kattens naturliga föda så tycker jag att den är artanpassad. Exempelvis ger vi kött från ko och gris som är hyfsat artanpassat men inte naturligt då ju katter lever av mindre däggdjur o fåglar i det vilda. Men ja det borde vara rätt svårt att fixa något artanpassat ur en vegetarisk källa för en utpräglad karnivor….men nu är det ju på g med odlat kött så vem vet vad som händer i framtiden….