Ögonproblem?
Kontakta en Veterinär .

#1 Vet du vad det kan bero på?
Det ser ut som blinkhinneframfall.
Jag skulle åkt till veterinär.
/Maria
Ja åk till veterinär. Ögonen är känsliga så man ska inte vänta med vård.
Kontakta en veterinär. Blinkhinneframfall kan bero på flera saker, bland annat mask.

Jag googlade lite precis och överallt står det att det kan bero på mask så jag avmaskade nu faktiskt. Ska även ringa veterinär imorgon och höra vad de säger :)
Är din katt pigg och som vanligt eller är katten hänging? Jagar din katt möss?

Jag tycker allt att han är som vanligt. Det flyttade in en liten kattunge för ca en månad sedan som han inte är helt nöjd med, men annars tycker jag allt att han är sig lik. Han är utekatt, jagar möss och fåglar. Äter både torrfoder och blötmat.
När blinkhinnan kommer fram på en katt som är pigg är det oftast kopplat till en inflammation i mag och tarmkanalen. Tänk på att om han jagar mycket möss och fåglar blir han ständigt nyinfekterad med bandmask så i framtiden rekommenderar jag att du avmaskar honom regelbundet. När du avmaskar honom ska ämnet praziquantel finnas i avmasknings medlet. Jag tycker ändå att du ska åka till en veterinär för att utesluta så att han inte har en blink hinn inflammation.

#9 Nu var det faktiskt rätt längesedan vi avmaskade så det beror kanske på det. Brukar avmaska när vi ser att de har mask, men nu är denna pisse mer ute än inne så det är rätt lätt missat.. Men iaf, avmaskningsmedlet han fick igår kväll innehöll det ämnet du skrev, så förhoppningsvis så hjälper detta. Ska även ringa en veterinär för att höra vad de har att säga :) Tack för hjälpen iaf! :)
Blinkhinneframfall behöver inte vara farligt, det kan bero på mask!andra orsaker kan vara mag och tarmbesvär! Man behöver inte åka till en veterinär med en katt med blinkhinneframfall på en gång om katten för övrigt mår bra! Man kan avmaska den, för och se om den blir bra! Min katt råkade ut för detta en gång, men hon fick antibiotika för inflammation, funkade inte!!! Så jag slutade ge antibiotikan! Det var ingen infektion, utan inflammation, vilket är en viss skillnad!
#11 Man ska aldrig sluta ge antibiotika innan kuren är slut!!
Det kan vara riktigt farligt att sluta ge antibiotikan för tidigt Det är något man aldrig ska göra. bara för att du känner att din katt är frisk och inte behöver ge den antibiotika längre betyder det inte alls att det är så. Om du slutar med kuren innan den är klar kan skadliga bakterier finnas kvar i kroppen. Några av dem kan ha blivit resistenta under behandlingen och kan då sprida resistensen till de andra bakterierna i kroppen som överlevt behandlingen. De resistenta bakterierna kan också överföras till en annan katt som då också blir infekterad.
#11 Här kommer in bra länk om inflammation och infektion.
/Maria
Ja, ha ha! Exempel, Det är ovanligt att katter har urinvägsinfektion, bara 2% , resten 98% har urinvägsinflammation,! Urinvägsinfektion beror på bakterier, och då hjälper antibiotika! Vid urinvägsinflammation så finns inga bakterier men katten får ont och svårt att kissa för urinvägarna är inflammerade tex pga urinsten\ kristaller i urinen! Det kan hjälpa ge urinstensfoder men antibiotika behövs inte, för det är ingen infektion. Att ge antibiotika i onödan ger resistenta bakterier! Min katt fick blinkhinneframfall av antibiotika! Antibiotika hjälper vid infektioner och stjälper när det inte finns bakterier! Om ni inte förstår kan jag hänvisa till länkar men börjar så här!😀
#15 En veterinär brukar ta tester för att se om det är bakterier eller inte.