Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2088 ggr
bella46
0

Fästing i rumpan

Min lilla tjej har en fästing i rumpan, precis bredvid bajshålet. Den verkar ha suttit där ett tag då den är stor. Tidigare sett den men trodde då det va en liten bajsklutt som fastnat bara. Då hon har mycket päls är det svårt att se den och när vi försöker ta bort den så skriker hon bara och kravlar sig och viftar med svansen som en propeller.. Vi använder fästingplockare (dock en dålig variant visade det sig, så en ny ska införskaffas) men hinner aldrig få en chans att ta bort den. Man kan inte vara snabb för man måste hela tiden leta upp den under all päls. 
Åka till veterinären för att få hjälp är inte möjligt när det är helg.
Några tips på hur vi ska göra? Kanske släpper när som helst nu när den är så stor?

OberonsMatte
0

Är den stor som en ärta kommer den lossna av sig själv när som helst, så det är nog lugnast att bara låta den vara.

Sajtvärd Katter iFokus

The_pearl
0

Min hund hade samma för 2 veckor sen. Såhär efteråt var det nog bättre att låta den sitta o ramla av av sig själv faktiskt. Det är för mycket obehag o smärta för att ta bort en fästing där. När min hund fick fästingen där i rumpan, hittade vi samtidigt en mellan tårna på baktassen o en i örat. Helt otroligt. De verkade ha planerat innan att de skulle sätta sig på så konstiga ställen som de kunde…

Sindri
0

Håll bara koll på när den ramlar. Tror det är så att honan ramlar av när hon har ungar att kläcka. Du vill ju inte ha en koloni inomhus. Bränn alltihop! Brrrr!

bella46
0

#1 Den är stor som en ärta, om inte större (lite svårt att se). Så ja är nog lugnast att låta den trilla av.

#2 Ja kan bara tänka mig hur obehalgligt det är.. Hade en själv på foten här om veckan, det va tillräcklig smärtsamt. 
Nej men usch då.. Det är inte lätt när det sätter sig på de mest känsliga/svåra ställena..

#3 Ska vi göra! Stängt alla sovrum så hon inte lägger sig i någon säng och tappar den där.. Ja har hört det med, och att honorna är störst? Förhoppningsvis får vi syn på den och kan bränna upp den :S

Sindri
0

Det är bara honorna som suger blod (precis som med myggor). Det är en förutsättning för att äggen skall kläckas.

bella46
1

#5 Jaha, men sätter sig hanarna ens då?

Vi har nu lyckats få bort den. Hittade en annan fästingplockare i husvagnen som var mycket mer effektiv 👍 Tack så mycket för information, man lär sig något nytt varje gång! :)

Sindri
0

Helt fel av mig. Hanar suger visst blod, men bara innan de är fullvuxna.
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/fasting.htm

Nu vet jag bättre.

Vixxen
0

Kolla såret efter fästingen noga så det inte blir infekterat!

bella46
0

#7 Ah där ser man! Alltid lär man sig nått nytt

#8 Ska vi göra! Gjorde rent så gott jag kunde igår efteråt :)