FrÄgor om att skaffa katt
Hej! đ±
Jag funderar pÄ att skaffa katt. Har aldrig haft katt innan sÄ Àr helt oerfaren, dÀrför har jag lite frÄgor. ^^
Jag bor i en etta pÄ knappt 43 kvadrat, och tÀnkte ha innekatt. Jag vill gÀrna skaffa en vuxen katt frÄn ett katthem, en som redan Àr van innekatt. Och det gör inget om den Àr lite gammal eller har "skavanker" sÄ att sÀga. ^^
Jag undrar:
1. Ăr 43 kvadrat tillrĂ€ckligt för en katt? Om den Ă€r van innekatt sedan tidigare och sĂ„. Jag vill ju inte att den ska mĂ„ dĂ„ligt för att det Ă€r för litet! Och borde man skaffa en kattkompis till den eller klarar den sig sjĂ€lv? Fast det beror vĂ€l pĂ„ frĂ„n katt till katt kanske. Om man vĂ€ljer en som Ă€r van innekatt + van vid att vara sjĂ€lv sĂ„ borde det funka?
2. Ni som har innekatt: var har ni kattlÄdan, och stinker den? Jag tÀnkte ha min i hallen isf pga ingen plats i badrummet.
3. Vad kostar en katt i mÄnaden?
4. Ăr det nĂ„gon skillnad pĂ„ hona och hane?
Tacksam för svar!
1. Ja det Àr tillrÀckligt om du ser till att den fÄr tillrÀckligt med stimulering. KlöstrÀd med höga hyllor att sova pÄ eller se ut över lÀgenheten ifrÄn Àr ett stort tips! En del katter trivs inte om de Àr sjÀlva om Àgaren Àr borta mycket, Àr du hemma mer och hittar rÀtt katt kan den absolut klara av att vara ensamkatt.
2. Jag har tvÄ lÄdor i badrummet och jag har bra sand som inte luktar nÀmnvÀrt sÄ lÀnge jag stÀdar dem 2-3 gÄnger om dagen vilket jag gör. Finns bÀttre och sÀmre sand nÀr det gÀller lukt, plus att en del Àr mer kÀnsliga för lukt Àn andra.
3. SvÄrt att sÀga, för det beror mycket pÄ foder och om de har andra kostnader som krÀver mer. Men om jag skulle rÀkna pÄ det inklusive försÀkring kostar min katt i snitt 200:- i mÄnaden inklusive mat och sand. Nu bestÀller jag sÄdant online varannan eller var tredje mÄnad ungefÀr sÄ dÄ blir det ju dyrare de gÄngerna men slipper tÀnka pÄ det annars. Men jag tror runt 200-250:- i mÄnaden ungefÀr om jag skulle köpa det sÄ istÀllet.
4. Kan vara, men personligen har jag aldrig upplevt nÄgon större skillnad. Kastrering Àr dyrare för honkatter och okastrerade hanars kiss luktar starkare men tycker inte det Àr nÄgon större skillnad pÄ kön egentligen. Hittar man rÀtt individ som passar en sÄ Àr kön mindre viktigt tycker jag. :)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Hej, vad roligt att du ska skaffa katt! Jag har tre burmakatter hemma sÄ jag svarar utifrÄn mina erfarenheter:
1. Ăr 43 kvadrat tillrĂ€ckligt för en katt? Om den Ă€r van innekatt sedan tidigare och sĂ„. Jag vill ju inte att den ska mĂ„ dĂ„ligt för att det Ă€r för litet! Och borde man skaffa en kattkompis till den eller klarar den sig sjĂ€lv? Fast det beror vĂ€l pĂ„ frĂ„n katt till katt kanske. Om man vĂ€ljer en som Ă€r van innekatt + van vid att vara sjĂ€lv sĂ„ borde det funka?
43 kvadrat Àr visserligen en liten golvyta, men om du tÀnker tredimensionellt och skaffar ett takhögt eller ett vÀgghÀngt klöstrÀd, och hyllor som katten kan hoppa till frÄn klöstrÀdet sÄ den kan ta sig runt i de rum dÀr du ofta vistas, dÄ borde det fungera. Stort plus om du har en balkong och nÀtar in den! Du behöver Àven aktivera din katt med leksaker, fodergömmor och eventuellt koppelpromenader.
Men om du arbetar heltid och Àr borta 10 timmar om dagen kan katten ÀndÄ bli understimulerad, Àven om det Àr en relativt stillsam vuxen katt. Prata med katthemmet, ibland kan det finnas tvÄ vuxna, lugna katter som gÀrna flyttar tillsammans. En del katthem vill inte heller sÀlja katter om det Àr tÀnkt att de ska vara ensamma.
2. Ni som har innekatt: var har ni kattlÄdan, och stinker den? Jag tÀnkte ha min i hallen isf pga ingen plats i badrummet.
Jag har tvĂ„ öppna lĂ„dor i jobbrummet, med en meter emellan, och sĂ„ en lĂ„da inbyggd i ikeas möbel HOL i sovrummet. Jag upplever att om du ger katten bra mat sĂ„ luktar varken kiss eller bajs. Jag barfar mina katter och fĂ„r ofta leta i lĂ„dan eftersom deras kiss och bajs Ă€r sĂ„ gott som helt luktfritt. Om du inte har kunskap om barf kan du köpa fĂ€rdigblandade frysta rĂ„a köttbullar som heter MUSH vaisto cat i djuraffĂ€ren eller hos granngĂ„rden. Jag anvĂ€nder CatÂŽs best Ăko plus, som Ă€r trĂ€baserat strö som Ă€r miljövĂ€nligt, och har en svag doft av trĂ€.
3. Vad kostar en katt i mÄnaden?
Mina kostar i snitt per katt och mÄnad: 125 kr för försÀkring (Agria veterinÀrvÄrd + medicin), 50 kr för kattströ, 250 kr för mat (jag köper bÄde MUSH vaisto cat, gÀrna ekologiskt och alltid svenskt kött, lever, hjÀrta och kycklingvingar i vanlig butik, och kosttillskott som behövs för lÄngsiktigt hÄllbar barf).
4. Ăr det nĂ„gon skillnad pĂ„ hona och hane?
Min erfarenhet Àr att hanen Àr mer kelig och matintresserad, medan honorna Àr mer busiga och lekfulla, men Àven om det Àr en vanlig skillnad sÄ finns det stora individuella skillnader sÄ jag tycker du ska gÄ pÄ individen, att du hittar en kattindivid som passar dig helt enkelt!
Eftersom jag ganska nyligen skrivit en artikel om att köpa katt sÄ bifogar jag den hÀr: http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1
Varmt lycka till!đ
OT. Burmamys hur mÄnga muchpÄsar blir det per mÄnad för tre katter? Har tvÄ katter sjÀlv och Àr intresserad av much och 250 kr för sÄn bra mat lÀt inte mycket :D
FörlÄt att det inte hör till trÄden
#3 Ă h vad bra att du funderar pĂ„ att barfa!đ Mina katter fĂ„r varsin mushbulle till frukost, resten av maten Ă€r egenblandad barf som jag köper i vanlig butik. Kostnaden Ă€r per katt och mĂ„nad, det sĂ„g du vĂ€l? Men om du vet vad dina katter vĂ€ger och om de Ă€r lugna/lagom, aktiva eller vĂ€ldigt aktiva, och vill ge endast MUSH vaisto cat sĂ„ Ă€r det enkelt att rĂ€kna! En pĂ„se pĂ„ 800 gram kostar 59:- (sist jag kollade). En lugn kastrerad katt Ă€ter 2% av sin vikt, en mer aktiv 3% och en vĂ€ldigt aktiv (eller fertil) kan Ă€ta upp emot 4-5% av sin vikt i mat.
Jag lĂ€ste för snabbt mellan raderna ser jag nu, lĂ€ste bara (mina) đHar tvĂ„ omplaceringskatter av rasen devon rex men för att vara den rasen som Ă€r aktiv sĂ„ upplever jag dem inte sĂ„ aktiva Ă€n i alla fall. Just nu Ă€ter det torr och blötmat men funderar starkt att byta ut helt till blötmat (Mjau/Bozita)och testa pĂ„ mush eller vom. đTack för infon om mĂ€ngden mat till aktivitetsnivĂ„, ska pröva rĂ€kna utđ
#5 Anade det đ Du kan alltid börja pĂ„ 2% och sedan justera om du mĂ€rker att det behövs. SĂ„ lite sĂ„ đ
#1 och #2 Tack sĂ„ jĂ€ttemycket för svar! đș Jag har dock bestĂ€mt mig för att vĂ€nta med kattköpet. Jag kĂ€nner att jag inte har plats för kattlĂ„da, matplats, klöstrĂ€d osv trots att jag gĂ„tt runt hemma och vridit och vĂ€nt pĂ„ skrymslena haha ^^ Jag Ă€r rĂ€dd att det blir stökigt för katten och att den inte trivs. Jag vill kĂ€nna mig sĂ€ker pĂ„ att jag kan ge den tillrĂ€ckligt med plats och allt annat den behöver, och det tycker jag inte att jag kan just nu.
Det blir ett terrariedjur istĂ€llet, och sĂ„ katt nĂ€r det passar bĂ€ttre in i mitt liv đ±
DÄ har du redan "katt-tv" nÀr det Àr dags för katten sen. SuperspÀnnande att ligga och kika pÄ djur i terrarium.
Tant Àr ingen Älder, det Àr en livsstil!
HĂ€r finns info om katter
Du kan bli jourhem för en katt frÄn ett katthem. DÄ blir det bara en period som katten bor hos dig, och du kan kÀnna efter hur det fungerar. Katthem brukar ha konstant brist pÄ jourhem.