Extremt tjock katt
Vad har ni för fodertips till extremt tjocka katter? Vi pratar alltså inte om lite extra hull på magen, utan en katt som är så tjock att han inte klarar av att tvätta sig eller leka. Han är väldigt förtjust i mat och jag vet att ägaren ger honom godis (typ Purina Party Mix) och sånt. Han har tre kattkompisar, varav en av slank och normalviktig.
Jag har rekommenderat henne att byta ut all blötmat mot Mjau (de har en mängd olika nu, men Mjau är ju bra, eller hur? Inget socker och sånt?) och att byta ut allt torrfoder mot Orijen. Katterna ska till veterinären snart. Jag antar att veterinären kommer föreslå dietfoder. Så vitt jag förstår är det Hills eller Royal Canin som gäller då, stämmer det? Är det bra mat?
Många frågor, hoppas det inte blir för virrigt. Behöver alla tips ni har!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Mjau, bozita blötmat, dem två rekommenderar jag, de är toppenbra :)
Hade skippat torrfoder :)
Nej skippa dietfoder! Dem två märkerna med = skit. Massa spannmål och annat.
Veterinärer kan sällan något kring kost
Och sedan motionera mycket.
Inte ha fri tillgång
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack! Hur fungerar det med enbart blötmat, hur ofta måste det ges och hur länge kan det stå framme i värmen?
Ja, jag har hört att dietfodren är skit. Jag sa också till ägaren att veterinärer oftast inte kan så mycket om katter, men ändå skönt att få det bekräftat av någon annan också.
De har fyra katter. Den tjockaste äter mest (såklart). Finns det något tips på hur de kan göra för att inte ena ska äta upp allt liksom?
Vet inte om det är intressant att tillägga, men alla är vaccinerade, kastrerade osv. De var tidigare hemlösa och levde på gatorna i Kroatien (där ägarna kommer ifrån).
#2 Jag portionerar upp, så blir aldrig ståendes. Mina får 3-5 ggr, mest 3-4 ggr/dag i snitt :)
Finns foderautomater som öppnas enbart för den katten med det chip som är registrerat :) Finns bland annat på zooplus.
Jag skulle rekommendera BARF, färskfoder eller bra blötmat (Mjau eller Bozita), i den ordningen. Katter är gjorda för att äta kött samt få i sig det mesta av vätskan genom fodret, vilket jag tycker man bör efterstäva så långt det går med tamkatter också.
Diet-foder skulle jag absolut inte ge. Dom innehåller oftast väldigt mycket kolhydrater, som oftast är det som gör katten tjock från första början. Katter är dessutom inte gjorda för att äta en större mängd kolhydrater/vegetabilier, och det kan i längden orsaka diabetes. En väldigt liten mängd torrfoder av ett bra märke kan ges i aktivitetsleksak för att få igång katten lite, annars skulle jag rekommendera att inte ge något torrfoder eller godis över huvud taget.
Bra foder (BARF, färskfoder, bra blötmat) är oftast viktnormaliserande (överviktiga katter går ner, underviktiga går upp, normalviktiga katter håller vikten) och brukar mätta bra. Det kan alltså räcka att fasa över katten på ett sånt foder för att få igång en viktnedgång. I andra hand får man börja begränsa mängden. Det varierar såklart hur mycket mat en katt behöver, men oftast står det en ungefärlig mängd på foderförpackningen. Det är bra att väga katten regelbundet, dels för att se att katten går ner i vikt samt för att se till att katten inte går ner för snabbt (vilket också kan vara farligt). Man får sedan ändra mängden mat efter det.
Försök få katten att äta långsamt om den inte redan gör det. Det finns foderleksaker som fungerar med blöt mat också. Annars kan man exempelvis lägga maten i ett högt glas eller komma på något annat som gör att katten får pillra lite för att få fram maten. Det minskar risken för att katten äter bara för att det finns mat, och mättnadskänslorna har större chans att hinna med (annars är det lätt både för katter och människor att äta alldeles för mycket om man äter snabbt)
Ökad aktivitet är såklart också bra, men det är nog inte aktuellt nu om katten är så stor som du säger. Men om man får ner vikten lite kan det vara bra att försöka öka aktiviteten sen.
//Jessie
#4 Jag tvivlar på att de har möjlighet att ge mat så ofta eftersom de båda har "normala" heltidsjobb. Om de ger mat morgon, eftermiddag (när de kommer hem) och kväll, är det bra? Eller behöver de mer? Jag har berättat för dem om foderautomater med chip men det blir ju väldigt dyrt med så många katter.
#5 Jättebra tips med lite torrfoder i en aktiveringsleksak, det är ett jättebra sätt att få dem att röra sig mer om ägarna väljer att gå över till enbart blötmat.
Ja, motionen är viktig. De andra två tjocka katterna är inte lika enormt överviktiga så de borde definitivt börja motionera dem mer. Och tack för tipset om högt glas till maten osv!
Vi ger morgon, eftermiddag och kväll och det fungerar bra, så det räcker absolut. Om katten försöker ta av dom andra, kan man mata den i ett separat rum eller vara med och hålla koll så att alla bara äter från sin egen skål. Om någon katt lämnar mat, ta bort det och erbjud igen senare. (Det brukar dock inte vara något problem, dom flesta katter brukar lära sig snabbt att maten bara kommer på vissa tider och då äter man). Har katterna haft fri tillgång/mat framme hela tiden innan?
Något som är viktigt att tänka på är dock att man inte ska byta foder för snabbt. Är katten van vid att få både torr- och blötmat kan man oftast inte ge bara blötmat helt plötsligt, utan man får öka långsamt. Risken finns annars att katten blir dålig i magen. Men precis som allt annat är det olika hur känsliga dom är för plötsligt foderbyte. Men annars är blötmat väldigt bra, så dom andra katterna mår säkert också bra av att bara få blötmat.
Ett annat tips är att blanda i lite vatten (jag har tagit typ 0.2-0.5 dl) i blötmaten, då tar det också lite längre att äta + att vattnet mättar lite. Katter brukar dessutom vara dåliga på att dricka tillräckligt, så extra vatten är oftast bara bra.
//Jessie
#6 Nej det går bra att göra så också :)
Ja tyvärr blir det ju det. Om de inte äter samma de andra och kan ha samma?
#7 Katterna har nu fri tillgång, jag tror inte ens att de väger maten eller något sånt. Bra tips! Just nu äter de mest blötmat (alltifrån Mjau till de här små metallburkarna som heter typ Gourmet och ren tonfisk osv) och lite torrfoder. Jag skulle chansa på att de kanske äter 70 % blötmat och resten torrfoder och godis. Svårt att säga eftersom det säkert är skillnad mellan katterna såklart. Hur långsamt ska de vänjas tror du?
Vatten tror jag att de blandar i redan men för säkerhets skull ska jag nämna det.
#8 Hur menar du? Kan olika katter ha samma foderautomat?
TACK så mycket för era tips! Jag skriver ner allting och är mycket tacksam. 🐱
#9 Japp, det kan dem :) På den från zooplus tex kan upp till 32 djur registreras :)
#9 Äter dom så stor andel blötmat räcker det förmodligen med någon vecka eller så för att gå över helt på blötmat. Brukar dom dessutom hoppa mellan olika sorter just nu och ingen av katterna har reagerat på det, är dom förmodligen inte så känsliga.
//Jessie
#10 Då ska jag kika på det och se vad ägarna tycker!
#11 Ja, det har du ju rätt i. De äter ju typ sjutton olika sorters mat redan nu haha…
Jag har gett Hills Metabolic till min tjockis. Han har gått ner bra i vikt. Älskar sitt dietfoder och har nu slutat att hetsäta. Sen tänker jag att matte/husse måste sluta ge godis till sin katt och börja motionera katten med lekar och gå ut i koppel.
#13 Hills skulle jag räkna mer till godis än mat med tanke på innehållet dock. Inget foder att rekommendera i första hand.
#13 Jag googlade på det men det innehåller väldigt mycket dåligt som jag inte tror kommer hjälpa dessa katter på bästa sätt. Annars håller jag med om att sluta med godis och börja motionera!
Jag ger Mush Vaisto cat till mina. Den ena måste övervakas för hon hetsäter. Jag ger mina mat 3 ggr /dag.De får 100 gr per dag och varje bulle väger 25gr. På morgonen ger jag dem 2 var innan jag går. Sen får de vara utan hela dagen tills jag kommer hem vid 17-18. Då får de en bulle var och sen får de den sista vid 22-tiden. Har de varit utekatter så är de vana vid rå föda så de kommer att älska Mush. Jag tycker det är billigt också.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#16 Tack för tipset, jag ska nämna det för ägarna!
Jag ger mjau på burk och ger 2-3 gånger per dag plus ett godisregn 2 gånger om dagen ;)
# 14 och 15. Förstår att blötmat och BARF är det bästa för katten. Men om man tittar på innehåll i olika torrfoder så är Metabolic en av de "bättre" och faktiskt fungerar om man följer instruktionen. Tyvärr fungerar inte alltid blötmat. Både för att alla katter inte vill ha blötmat samt att det kräver att man kan ge det flera gånger/dag, vilket kan vara svårt om man arbetar dagtid. Men som både ni andra och jag sagt tidigare så tror jag nummer ett är att katten inte får godis samt aktiveras mer.
#19 Varför skulle man inte kunna ge 2 gånger per dag?
Fattar inte varför man inte kan ge blötmat när man jobbar??? Jag jobbar heltid och innan jag helbarfade så fick de blötmat. Även då delade jag upp deras portioner på 3 gånger. Innan jag gick hemifrån så såg jag till att den som äter minst fick i sig det hon skulle och om hon inte åt upp allt då så var det ingen kat(t)astrof. Då tog jag undan maten. Den andra, tjockisen, skulle med glädje ätit upp även den portionen. En katt måste inte ha mat hela tiden. Den SKA inte ha mat hela tiden. Men ….det är ju VÄLDIGT bekvämt att ställa fram en stor skål med torrfoder. Då behöver man inte bry sig för man har ju sett till att de har mat. Vem/vilka som får i sig hur mycket ser vi inte förutom att någon blir tjockare och tjockare och till slut utvecklar diabetes. Kan väl säga att tjockisen numera är en smidig liten panter fast det tog ett tag. Det går fort att få upp en katt i vikt men lång tid att få ner den.
// Nalle Puh//
Jag ska inte störa mer i denna tråd eftersom vi kommer bort från huvudämnet. Torrmat har fungerat bra för mig och jag har full koll på vem som äter ur vilken skål. Trots begränsad mat (enl. alla instruktioner) så finns det alltid kvar i skålarna när jag kommer hem. Ville bara säga att alla katter inte gillar blötmat och så kan det vara, precis som vi människor inte gillar all mat. Jag har tur att de enbart går till sina egna skålar och att jag kan ha olika mat till mina katter.
#22 Då var det du som kom bort från huvudämnet. Jag svarade dig på när du skrev att man inte kan ge katten blötmat när man jobbar dagtid. För övrigt tycker jag att dina råd om motion och sluta med godis var jättebra.
// Nalle Puh//
#18 Vad för godis ger du?
#19 Ja, det är säkert så att Metabolic är ett utav de bättre torrfodren, det vet jag inget om, men jag tror inte att det är det som kommer passa just dessa katter allra bäst.
#22 Du stör inte! Jag vill höra vad olika tycker, och det är jättebra att få höra vad flera tycker. Det är inte så OT, jag säger ifrån om jag tycker att ni börjar prata om sånt som inte hör till.
#24 Oftast dreames
#25 Okej, tack 🙂
Även vanligt torrfoder när jag får gratisprover :)
#27 Smart! Jag brukar alltid tacka nej till gratisproverna, men kan ju testa att ge dem som godis till mina egna katter 😃
👍