Katt som kissar på dörrmattor
Hej! Jag har ett problem med min kisse, 2 år kastrerad hane som börjat kissa på dörrmattan. Har bytt ut dörrmattan, sprejat både ättika och Urine Off, men inget hjälper. Vad kan jag göra?
Not your mom, not your milk.
Kanske funkar om du inte har någon matta alls?
/Maria
#1 Jo det är sant att det funkar, men golvet blir så himla äckligt. Funderar bara på varför han gör så?
Markerar väl sitt revir?
Om mattan ligger precis innanför ytterdörren kan det hända att du tar med dig främmande/läskiga lukter in, och att han därför markerar sitt revir eller kissar där för att det ska lukta som han igen. Katter blir "socialt vuxna" vid två-tre års ålder, och då brukar dom börja bry sig mer om revir och liknande.
När katten kissar inne kan det dock även bero på att katten har ont eller är sjuk på något vis, så om man inte är helt säker på anledningen bör man kontakta en veterinär och kolla upp så inget är fel.
Katten kan även tycka att något är fel med lådsituationen (även om den alltid gått på lådan tidigare). Vanligtvis rekommenderar man att ha en låda per katt + en till, att lådorna är stora och öppna utan huv och lucka, att ha ett rejält lager (10 cm+) med klumpbildande, lerbaserad och finkornig sand, samt att lådorna städas varje dag. Placeringen av lådorna kan också ha betydelse, dom flesta katter vill vara ifred men ändå ha överblick över omgivningen så att dom kan känna sig trygga.
//Jessie
Han började markera sitt revir precis innan jag kastrerade honom, sen har det inte varit något problem förrän nu. Kan det ändå vara det? Han kissar ju som sagt inte där om man tar bort mattan, kanske att lukten fastnar bättre på mattan och det är därför? Hos veterinären har han varit och tagit provet nyligen, så det ska nog inte vara något sådant, men börjar han bete sig annorlunda på annat sätt ska jag självklart kolla upp det. Han har gjort samma sak vid "bakdörren" hos mina föräldrar och hos min före detta, men igen, bara när mattan är där. Har provat att byta ut lådor, bytt sand, osv, men inget hjälper. Han har aldrig kissat eller bajsat någon annanstans än i lådan heller.
När kastrerades han? Som jag har förstått det är det större risk att en katt fortsätter/börjar revirmarkera om kastreringen skedde efter könsmognad, speciellt om katten revirmarkerade innan kastrering också. Det är en av anledningarna till att man vanligtvis rekommenderar att kastrera innan katten blir könsmogen.
Var det pga katten kissar på mattan som ni besökte veterinären, och vet du vilka prover som gjordes?
Precis som du säger fastnar lukten förmodligen mer i mattan än i golvet. Vet du om det är mycket utekatter (speciellt okastrerade) i ditt område?
Hur är han i temperamentet? Verkar han trygg och säker, eller är han lite mer försiktig och osäker? Du säger att han gjort lika hos dina föräldrar och din före detta, har det varit när han/ni bott där eller under kortare besök..? Katter känner sig oftast tryggast i sitt eget revir/hem, så att behöva lämna det samt bygga upp ett nytt (vid flytt eller liknande) kan vara stressande och göra katten mer osäker, och det kan leda till att den i högre grad vill markera reviret.
Feliway är lugnande hormoner. Finns som spray eller som adapter man kan sätta i eluttaget (jag rekommenderar adaptern). Om han känner sig orolig och därför markerar, skulle det kunna hjälpa.
//Jessie