Pellets - bajsar utanför.
Sedan 3 månader tillbaka använder vi träpellets här hemma och är jättenöjda! Började med det pga ena kattens astma. Nu till problemet. Katten med astma har sedan en vecka tillbaka bajsat utanför kattlådorna, på mattor. Det hela började med att han blev lös i magen och bajsade på en matta, efter det har de fortsatt. Han kissar i lådorna utan problem. Vi har 3 kattlådor och det bor 4 katter i hemmet. Behöver jag omvänja honom till pellets igen? Trots att han kissar i det? Vad kan jag mer göra? Vet att det tyvärr är rätt vanligt att katter börjar protestera när de har pellets. Vill verkligen inte behöva byta Kattsand!
No time to waste, only time to treasure.
Om katten har ont eller om det gör ont när den bajsar, kan den förknippa smärtan med lådan. Om katten plötsligt inte vill gå på lådan kan det alltså vara en bra idé att boka ett veterinärbesök och kolla upp så att inget är fel.
Man brukar rekommendera en låda per katt plus en till, så jag skulle även rekommendera att skaffa lite fler lådor. Vissa katter vill inte använda samma låda som någon annan katt, eller kissa och bajsa i samma låda (det gäller även om han har gjort det tidigare). Dom flesta katter föredrar öppna, stora lådor, med ordentligt med sand (10 cm+) som står på ett ställe där katten kan känna sig trygg och ha uppsikt över omgivningen.
Är katterna kastrerade?
Se till att städa ordentligt där han har bajsat utanför. Katter har bra luktsinne, och om det är minsta lukt kvar kan det få katten att fortsätta gå där/utanför lådan. Pissoff eller ättika är bra att för att ta bort lukt. Medel med klorin i bör undvikas (luktar toa för katterna), men kan gärna användas när man rengör lådorna.
Sen tror jag det enkla svaret är att han inte gillar pelletsen. Katter är renliga djur som inte går utanför lådan om allt är bra och katten är nöjd. Är det något fel med lådan så kan minsta lilla annan grej (dålig mage) göra att katten börjar gå utanför istället, även efter att det andra problemet är löst. Katten kan även tycka att pelletsen duger att kissa i, men inte är tillräckligt grävvänlig/döljer lukt/annat för att bajsa i. Om det är pelletsen han är missnöjd med, går det förmodligen inte att få honom att sluta utan att ta bort pelletsen
Finns några artiklar om ämnet förresten: När katten inte är rumsren och Katter som bajsar eller kissar utanför lådan
//Jessie
#1 alla är självklart kastrerade! Misstänker att det är pelletsen som han protesterar mot. För innan han blev lös i magen var det inga problem alls. (Blev bra i magen igen efter ett dygn) Vet inte vad jag ska göra om jag tvingas byta bort pelletsen, med tanke på hans astma så får det inte damma vilket tyvärr majoriteten av Kattsand på marknaden gör. Ska testa att ställa fram en låda till och se om det blir någon förbättring. Veterinärsbesök blir det självklart om det inte blir bättre. Men om det är pelletsen som han ogillar så vet jag inte vad jag ska göra :/
Våran katt bajsar utanför ibland ( nu mycket mindre än innan). Vi har blandat cats best Öko plus och everclean Kattsand med lavendeldoft.
Vår katt har 2 st lådor. Är det en kissklump i vardera låda så är de enligt honom för smutsiga att bajsa i och han sätter sig utanför. Vi måste även va noga med att skura ur lådorna och byta sand och träpellets helt och hållet med jämna mellanrum. Vi "lät honom välja" var lådorna ska stå, dvs vi placerade dom där han satte sig på golvet för att bajsa. Så nu står båda lådorna inne i samma lilla rum som bra nog är en toalett. Han är också lite lat och sätter sig utanför för att han vet att då försvinner bajset så fort vi ser att han gjort på golvet istället för att det ligger kvar i kattlådan och luktar några timmar.
Vi har haft problem med att han bajsar bredvid lådan så vi har varit flera gånger hos veterinär, katten är även lättstressad. Vi testade allt för att lösa problemet. Till slut tog vi hit en "kattpsykolog"/medium när det inte längre fanns några fysiska anledningar för att han ibland bajsar utanför. Hon sa att det inte är något fel på katten han är bara lite lat ( lättare att bara sätta sig ner där man är än att kliva i en låda) och att han är väldigt renlig. Tro på sånt eller inte men katten är lugnare och bajsar alltid i lådan så länge den är ren. Men vi gjorde verkligen ALLT som står att man ska göra för att katten inte ska bajsa utanför.
#3 katten som bajsar utanför är en katt som pga inavel inte riktigt är mentalt som katter annars är. Man måste ha ett stort tålamod med honom då han inte förstår vad som är rätt och fel. Mentalt är han fortfarande en kattunge. Han är annars frisk och mår inte dåligt av sina handikapp. Men det är viktigt att han går på lådan. Har nu satt fram en till låda med pellets, skulle han ändå inte vilja bajsa i någon av lådorna så testar jag med något träbaserat Kattsand och ser om det hjälper. Hade det inte varit för hans astma så hade vi nog haft kvar klumpbildande betonitsand.
vad har du för pellets? vissa som använder stallpellets brukar blanda de med vatten så de blir spån..kanske de skulle passa katten ?
Tänkte berätta att bajsandet på mattor har slutat! Tvättade alla mattor, fyllde på med ett tjockare lager pellets i alla lådor, tog bort "silen" I ena peeweelådan och ställde fram en extralåda. :)
4 har du fakta på att katter som bajsar utanför är av hög inavelsgrad på? Eller menar du att eran katt är inavel på därmed bajsade utanför lådan på mattor osv? Det finns katter som gärna sitter för nära kanten och då hamnar bajsen lätt över lådkanten=bajsar utanför lådan. Så gjorde våran förra katt lösningen var att skaffa en hög plastlåda nu vart det ofta bajs på lådkanten men ändå innanför. Man fick tömma och skura lådan varannan dag för hålla den i bra skick :) Skönt att ni hitta lösning ändå så eran katt slutat bajsa inne på oönskade ställen. Vi har idag bara en katt men han har två lådor, nu går han på lådan mycket sällan eftersom han vill gå ut o göra ifrån sig.
Jag kan rekommendera träfibrer som strö i stället för träpellets. Våran ena katt utvecklade panik och rädsla via pelletsen då det efter ett par månaders användning upplevdes som att gå på vassa stenar och fastnade mellan tårna. Hon började bajsa utanför och direkt vi bytte upphörde det avvikandet beteendet.
Vi byggde även en möbel runt kattlådan med IKEA's "Hol"-möbel. Då sågade vi ut anpassad storlek för katterna och placerade kattlådan där inne. Dem trivs jättebra att smyga in, utföra sina behov i ro och smyger ut sedan. Aldrig en smula utanför lådan igen! 😃
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
#7 menade att katten är speciell till följd av inavel. Hans bajsandet utanför lådan har inget med det att göra :) Vi har nu 4 olika lådor, både med och utan tak, inbyggda i möbler och fristående. #8 menar du tex Öko plus? Alla trä och växtbaserade Kattsand vi testat har dammat (förutom Soft Cat).
#9 Det är detta vi har:
Dammar inte ett dugg. Det blir som havregrötklumpar när dem kissat.
#9 den hade vi innan pellets, dammar mycket och lägger sig som en hinna över rummet dessvärre.
#11 Oh, vänta. Det var denna vi hade visst.
http://www.epetstore.co.za/cats-best-biodegradable-cat-litter-oko-plus
Jag kan inte säga att det vi har i alla fall dammar ett dugg. Smular inte heller någonstans. Luktar gör det inte heller.