Klippa klorna.
Klippte alla 10 klorna på min lille kille idag - fick nämligen en jättebra liten nätt klosax av min fd svärmor som var på besök idag 🙂
Tänkte att "jag behöver ju inte klippa alla på en gång om det är jobbigt".
Men jag passade på när han var trött och halvslumrande och det gick superbra!
Har aldrig klippt kattklor förr så var lite fundersam. Det var däremot väldigt mycket lättare på kissen än på min hund som hade svarta klor.
Nu ska jag underhålla detta så de inte blir så långa och vassa - skönt att slippa ofrivilliga "blodprov" när han är busig 😃
En fråga - ni som klipper klorna, ungefär hur ofta brukar ni göra det? Fast det är kanske precis som på hundarna väldigt individuellt hur pass de växer?
Eftersom vi inga mattor har så brukar ett bra tecken på att att det är dags för att klippa klorna är när jag hör klorna mot golvet när de går. Det kanske blir varannan var tredje vecka kanske.
/Maria
Oj! Det tänker jag inte ens på. Kanske en gång varannan vecka eller mer sällan. Är lite dålig på att komma ihåg ibland.

Har aldrig hört att någon av de katter jag haft har låtit från klorna då de går på golvet, däremot så har jag det som tecken på att hundarnas klor behöver klippas.
Kattens klor klipper jag vid behov, oftast är det att hon börjar klösa extra mycket på soffan och andra möbler där vi inte vill att hon klöser.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tänkte på att du skrev att du klippt alla 10 klorna, min katt har då 18 klor totalt, även om klorna på baktassarna inte behöver klippas lika ofta då hon själv biter på dem.
_**/Mvh Anne
#3 Dina kanske är utekatter?
/Maria

Ha ha ha - vet INTE vad jag tänkte på!!?? 10 klor???
Har nog börjat förmänskliga honom lite eller?😃 ha ha

#5 Nej innekatt då jag bor i lägenhet. Vågar inte ha katter ute här där det är mycket trafik och folk kör som dårar.
_**/Mvh Anne
Jag klipper mina katters klor varannan-var tredje vecka.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag klipper mina katters klor varje vecka.
Klipper nog bara var tredje vecka och bara framtassarna. Detta för att han gärna mjölktrampar på mig när han är gossugen och det gör vansinnigt ont när de blir för långa. Och jag vill heller inte att han ska använda klorna om han någon gång skulle lappa till hundarna. ;)
Ungefär var 10:e dag, baktassarna mer sällan. Mina brukar inte heller höras mot golvet. Jag klipper för att slippa ha de där sylvassa klorna mot huden och för att de ska slippa fastna i möbler och tyg.
Jag klipper klorna på mina katter en gång i veckan.
Klipper helst lite, lite grann varje vecka så att om det behövs en akutdusch av någon katt så slipper man bli klöst till döds. En katt brukar kissa på tassarna två gånger i veckan tyvärr. Det är inget fel på honom, han bara siktar snett och fattar inte att han pissat på tassen!
vi klipper klorna varannan vecka =)
Klipper vid behov, ibland varannan vecka, ibland var tredje. Min stora pojke trampar väldigt mycket vid gos och när det börjar göra ont på mig (rivas), så brukar det vara dags.
Precis samma som #15 🙂 Men bakklorna behövs typ aldrig klipas, är det vanligt? Han är en innekatt.
På katten var 14 -dag, aldrig på hunden endast sporrarna då hunden sliter ner dessa själv, men jag har innekatt så det behövs klippas varannan vecka!

Tack för många svar - det är förstås som jag tänkte väldigt olika 🙂
Antagligen skiljer det sig mellan individerna hur fort det växer men säkert också om det är innekatt eller utekatt. En utekatt kan jag tänka mig får klorna mer slitna naturligt av sig själv kanske? Dock inte som när man klipper dem för utekatten behöver dem säkert lite vassa om det måste fajtas, klättras etc 🙂
Nåväl jag vet nu att jag absolut ska fortsätta klippa dem för VILKEN skillnad det blev när han leker med mig eller "mystrampar" mm.
Ska kolla om någon vecka hur de ser ut men inte säkert det behövs så ofta förstås.
#16 Jag behöver sällan klippa bakklorna på mina heller, de använder dem inte så mycket. Vägrar ju att använda klätterställningen, hoppar hellre :P
Hos mig är det lite olika. 😊 Simon har stora och inte så vassa klor, så honom klipper jag endast klorna på framtassarna och bara ibland, kanske en gång i månaden och vid behov (om vi åker någonstans så han inte ska kloa på möbler). Saga har smala, vassa klor som hon gärna vässar/biter på, det gäller särskilt baktassarna. Om jag inte klipper ser klorna i fram ut som fiskekrokar och klorna bak ser ut som små vässade knivar. Så hennes klor klipper jag ungefär varannan vecka, och såklart när någon klo ser flikig ut så hon inte ska fastna i saker. Sindra har ganska fina klor, jag klipper klorna på framtassarna ungefär varannan eller var tredje vecka. Jag klipper sällan klorna på baktassarna eftersom de är bra att ha när de tar sats när de springer eller hoppar, och för att det endast är klorna på framtassarna som de klöser med, oftast på någon av klösmöblerna men ibland även på favoritsoffan. Intressant att det är så olika hur folk gör!
Varannan vecka. I början klippte jag varje eller oftare för att de skulle vänja sig.