Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 879 ggr
Mudidalen
0

Kattmat funderingar

Hej alla!!
Min äldre katt äter Royal Canin dental foder då hon har forl.
Min kattunge äter Iams kattungemat. 
Sen får dem även blötmat men det är lättare att rätt äter rätt.
Jag har fri tillgång på torrfoder till båda och kattungen verkar älska dental fodret och äter hellre det medan den äldre katten äter både av sitt men även kattungematen.
Är det onyttigt på något sätt om de äter av varandra sålänge jag har koll på den äldre så hon inte blir tjock? (medveten om den risken med kattungemat)

burmamys
6

Hej, jag tycker du endast ska ge blötmat till båda katterna. Royal canin dental hjälper inte mot forl, snarare tvärtom då torrfoder splittras i munnen när katten tuggar och bidrar till mer beläggning på tänderna vilket ökar risken för tandsten och inflammation. Om ni måste ta bort många tänder så kommer den katten få svårt att tugga torrfodret. Skillnaden mellan olika specialtorrfoder är försumbar, så länge det inte är foder för njursjukdom som innehåller mindre fosfat och mindre animaliska proteiner än annat torrfoder, för att skona njurarna. Men med tanke på att vatten är superviktigt för en katt med dåliga njurar borde blötmat för njursjukdom ett självklart val. Forl går inte att förebygga eller stoppa, helt enkelt för att man inte vet ännu vad det beror på. En misstanke som bl a är grundad på att forl blev vanligt i takt med att folk började ge sina katter kommersiell kattmat handlar om att viss kattmat innehåller för mycket av vitamin D. Men det behövs mer forskning. Det är inte heller så att katter eller ens kattungar mår bra av fri tillgång på mat, då det ger ett ständigt svagt förhöjd pH-värde, som kan bidra till urinsten, och ständigt förnyad beläggning på tänderna. Idén om att katter ska ha fri tillgång på mat har lanserats av torrfoderföretagen (som även håller i veterinärernas korta utbildning i katters näringslära). Torrfoder innehåller för lite vatten och alltid viss mängd vegetabilier, och en hel del syntetiska tillsatser på grund av att mycket näring förloras i tillverkningen. Katter har dålig törstreflex och har svårt att tillgodogöra sig kolhydrater, en kost baserad på mest torrfoder belastar deras tarmsystem och immunförsvar. Jag tycker du bör fasa ut torrfodret och endast ge ett bra blötfoder, som t ex Mjau eller Bozita. Kattungen behöver 3-4 portioner per dag, räkna med att den äter 7% av sin vikt per dag så vet du att du tar fram tillräckligt. Det som eventuellt blir kvar kan du spara i en matlåda i kylskåpet till nästa portion. Den vuxna katten behöver 2-3 portioner per dag och äter 2-3% av sin vikt per dag. Allra bäst är dock att ge katterna barf, biologiskt anpassad rå föda, idag är det inte nödvändigt att läsa på eftersom det finns färdigblandade frysta råa köttbullar från MUSH vaisto cat. Samma antal portioner och mängd mat per dag gäller vid BARF som vid blötmat. Lycka till! 😊

Mudidalen
0

Jag ger dom köttbullar av märket vom och kattemat just nu men även vanlig blötmat och  torrfoder men låter logiskt att fasa ut torrfoder och ge köttbullarna barf och ev lite blötmat också då :)
Tack för ett mycket bra inlägg och att du delar med dig om all info :)
Var veterinärerna som rekommenderade dental fodret typiskt nog.

burmamys
2

Tack så mycket! 😊 Ja det är tråkigt att man inte kan lita på veterinärers foderrekommendationer. Jättebra att du redan ger dem rå föda, och att du nu funderar på att fasa ut torrfodret!👍 Jag är dock osäker på om VoH köttbullar är helfoder, vet att det förekommit diskussion om deras köttkorvar för katt, där de själva menar att det är helfoder men eftersom de inte lämnade ut specifik info om innehållet så här det inte gått att bekräfta. Fråga gärna på Barf iFokus om du är osäker, det är några månader sedan den diskussionen så det kan ha skett förändringar sedan dess. Eller köp MUSH vaisto cat istället. 😊

crins
0

Måste säga att min katt åt förut ekanuba light! Det ska hjälpa tänderna med, och hon har jätte fina tänder! Min katt är dock ett måndagsexemplar och började strula som katt-unge redan, så hon har medfött taskiga njurar! Hon åt mjau våtfoder som katt-unge men det mådde hon inte bra av! Det ska vara högvärdiga protein källor då! Ja har hört mkt gott om rå utfodring och även negativt i form av resistenta bakterier! Jag anser katter är indevider, men ökendjur som måste få i sig vätska, trots att de har förmåga koncentrera sin urin! Rå-utfodring med hårda ben, kan nog fixa tandsten, men har hört att även tänder kan skadas, brytas av hårda ben.

burmamys
1

#4 Bra att du tog upp råa ben! Att äta råa ben är kattens naturliga sätt att borsta tänderna, det minskar beläggningen och bidrar till god tandhälsa, utöver att de flesta katter verkligen njuter när de får t ex en rå kycklingvinge! Man ska undvika att ge för stora ben och särskilt stora märgben, eftersom de är hårdare så katten får svårt att tugga benen i tillräckligt små bitar. Tillagade ben ska man absolut inte ge, de splittras när katten tuggar och kan orsaka skador på tarmarna. Men så länge man ger råa ben i lämplig storlek så är det bara nyttigt!👍 Det finns en liten risk för t ex salmonella när man köper råa köttbitar till katten, men den risken är väldigt liten om man köper svenskt kött eftersom vi har mycket mer strikt kontroll än många andra länder. Köper du ekologiskt svenskt kött så minskar risken ytterligare och är i princip försumbar. Naturligtvis ska man hantera allt kött med god hygien och t ex diska kattens matskål mellan måltiderna. Det finns ytterligare en sak man kan ge sin katt för att förhindra plack och tandsten, och det är kelp (ascophyllum nodosum). Svenska djurapotekets kelp är ren frystorkad kelp som är prisvärd, särskilt jämfört med produkten Plaque off som innehåller samma sak men marknadsförs som tandvårdsprodukt.😉