Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 803 ggr
Siggebus
0

Kastrering när? Olika "bud" på det ju....

Har precis köpt en kattunge (hane) som denna veckan fyllde 13 veckor.
Han är innekatt och kommer att fortsätta att så vara men jag har tänkt att kastrera honom vid lämplig ålder. Dels för att undvika skvättande men även för att minimera risken för fler oönskade ungar OM han mot förmodan skulle lyckas rymma någon gång.
Nu vill jag höra era åsikter angående NÄR man kan kastrera - vid vilken ålder alltså? Jag vet att en del kliniker inte gör det innan 6 månaders ålder medan andra gör det tidigare t ex vid 4 månader.
Ringde till den klinik jag brukade anlita till mina hundar för att fråga om kissens 2:a vaccinering och passade då på att även fråga om kastrering.
De gör inte det förrän tidigast 6 månader och hon förklarade det med att om inte "kulorna" kommit fram ordentligt så blir det en större operation i onödan.
Kollade även på vårt stora Regions-djursjukhus här och de har samma ålder.
Sen fick jag tipset om en annan klinik i min närhet som gör det vid 4 månader.
Tycker det är svårt att veta vad som är bäst? Vad har ni för tankar/erfarenhet?
Nackdelar med att göra det vid 4 månader? Fördelar?
Nackdelar vid 6 månader? Fördelar?
Vid kastrering av hankatt - blir han riktigt sövd eller?

Fridaaaa
0

Från 4 månader kan man kastrera :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
0

Jo det har jag ju också läst och hört innan och jag vet att en del uppfödare på raskatter gör det ännu tidigare - innan ungarna lämnar "boet" vid 3 månaders ålder.
Men man blir lite frågande och osäker i och med att klinikerna har så olika uppfattningar. Jag SKULLE vilja göra det vid 4 månader.
Funderar på det de sa till mig  - om att det blir ett större ingrepp eventuellt. Kanske större risk då?
Suck varför kan ingenting vara enkelt!?🤔

Fridaaaa
1

#2 Det kom i år, nya rekommendationen, flertalet veterinärer kör på det "gamla" dvs 6 månader är därför det sägs olika :)

Siggebus
0

Aha  - med andra ord är de inte med i nutiden på det stora Regions-djursjukhuset?
Tror jag ska ringa den kliniken här i närheten som opererar vid 4 månaders ålder och prata med dem om bl a det som sades om onödigt stort ingrepp om kulorna inte kommit fram ordentligt. Vad det innebär i så fall.

Fridaaaa
0

#4 Menar 2015, my bad :)

burmamys
3

Jag skulle boka vid fyra månader, dels för att en del blir könsmogna tidigt, och dels för att återhämtning går lättare när katten är yngre.😊 Att jordbruksverket ändrat sin rekommendation beror på resultat från studier främst i USA där man kastrerat tidigt under många år. Det är också lätt för en veterinär att känna om katten har en eller två kulor i pungen och OM han då endast skulle ha en kula (det är inte så vanligt) så kan man ta beslutet att avvakta.

Vixxen
4

#5 Med i tiden är de nog, men det är upp till varje klinik/veterinär hur de förhåller sig till den nya rekommendationen.

Och frågan med komplikationer är densamma oavsett ålder. Har kulorna inte kommit ner i pungen så blir det ett bukingrepp på katten. Du kan känna efter själv om båda kulorna finns på plats.

Siggebus
2

Ha ha passade på nu när kissen ligger här helt avslappnad och sover på mitt skrivbord. Jo jag kan nog känna två små kulor där så kanske jag inte behöver vara orolig 😃
Nä men då bokar jag 4-månaders kliniken.

burmamys
0

#9 Låter bra! 😊👍 Ja borde inte vara svårt att känna det själv! 😊

annzoo
1

De föds ju med bollarna nere men de finns iofs både hanar som båda eller ena kulan fortfarande ej kommit ner. Dessa hanar krävs en honkastrering.

Silvestris
1

En kattunge har ju förhoppningsvis veterinärbesiktats innan den flyttar hemifrån och på intyget framgår då om kulorna är där de ska. De brukar inte flytta på sig. Märkligt argument från veterinären. Skulle kulorna ha flyttat på sig mörker de ju det när de undersöker katten innan och kan skjuta fram kastreringen ett par månader.

Halvdansken
2

Här i Danmark går de på vikt. Minimum 2 kg, pga narkosen, tror jag. Så våra två killar blev av med kulorna när de var 4 månader.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Siggebus
0

Inget veterinärintyg men du har rätt tycker jag: om inte kulorna finns där när det är dags så hade de ju märkt det :)

Säkert är det bara en viss "tröghet" i att ta till sig nya rön.

Fridaaaa
0

#13 Många veterinärer i Sverige, gör inte under 2 kg heller :)

[helga21]
0

Min blev av med sina kulor vid 12 veckors ålder - i Danmark!

Em_
0

Nu är jag cynisk men ändå :P Det enda folk verkar gå på när de ska kastrera är priset. Så jag kan förstå om klinikerna vill pressa priserna, och då måste en kastrering gå rätt fort. Kan tänka mig att det går fortare att kastrera en hane som börjar närma sig könsmognad än att sitta och pilla undan blodkärl och hinnor från två små ärtor.

Siggebus
1

#17 Nu fattar jag inte riktigt?
Menar du att det skulle vara billigare att kastrera vid 4 månaders ålder än vid 6?
Tittar man på priserna så gör de ingen skillnad på NÄR man kastrerar. Eller har jag missuppfattat dig?
En annan "femma" är det ju om det skulle bli fråga om en bukoperation  - om hanen är kryptorchid - då blir det dyrare.

Fridaaaa
0

#17 Det är ingen skillnad i pris beroende på om den kastreras tidigt eller ej.

Em_
0

#18 och 19. Jag tänkte att det verkar lättare att kastrera katter som hunnit få lite större kulor. Säg att kliniken är van att göra 5 st kastreringar i timmen. Men ska man börja ta emot små 4 månaders hanar behöver veterinären mer tid och hinner bara 3 per timme. Det blir inte lika lönsamt för kliniken och svårare för de att hålla låga priser.

Fridaaaa
1

#20 Jag tror inte att det beror på det.

[helga21]
0

De allra flesta kliniker kastrerar huskatter från katthem relativt tidigt. Tidigare än 4 månader.

Siggebus
0

Nej jag tror inte heller det beror på lönsamhet och dessutom tvivlar jag på att en van och skicklig kirurg har svårighet med kulorna på en 4 månaders kattunge. De är nog vana att skära med mindre mått än så - ibland med förstorings-glasögon.

Silvestris
1

#20 Jag tror inte det har med det att göra. Det finns veterinärer som säger att det är lättare att kastrera småttingar eftersom de har mindre underhudsfett i vägen. Har sett ingreppet göras på under 5 minuter så om veterinärerna tjänar tid på att ta dem när de är äldre handlar det kanske om någon minut. Om ens det. Skulle dock tro att det tar lika lång tid oavsett ålder.