Ohyra?
Hej! Nu när jag gosade med katten så såg jag två _små_ insekter krypa från hennes päls. Dom hoppade lite och var rätt svåra att döda.. :/ Och om det är till hjälp, hon är och har varit utekatthela sommaren, annars är hon innekatt. Undrar då vad detta kan vara? Är det ohyra och hur vet jag det? Vad finns det för behandling? Kan det spridas till människor? Har aldrig haft ohyra hos mina katter, så många tankar kretsar.
animal power <3
Jordloppa? De kan hoppa på människor och bitas i af.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Googlade upp det men tror inte att det är det. Dom jag hittade hade liksom ett annat utseende, kan försöka få en bild om jag hittar fler
animal power <3
Ser ut som fågelloppa?
edit, kan vara vanlig kattloppa också.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 okej tack! Då undrar jag nu, Vart kan man köpa behandling? Sprids dessa två arter till människor? Hur "skadar" det katterna? Vi har tre katter här ute på landet, borde man behandla dom också? Vilket medel ska jag köpa? Är det ett o samma medel för alla loppor till katter, eller finns det olika för fågelloppa och kattloppa etc?
animal power <3
Jag är tyvärr inte helt säker. Men medel bör finnas i djuraffär eller apotek, fågelloppor angriper människor så det blir liknande myggbett. Kattloppor angriper ej människor vad jag vet.
Kolla igenom alla katter noga, behandla de som har loppor och jag tipsar om att använda frontline i förebyggande syfte mot fästingar och löss.
Är du osäker, ring och rådfråga veterinär - det kostar inte många kronor :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#6 hon är nu behandlad o klar, tack för hjälpen! :)
animal power <3