Komplikationer kastrering
Min katthona Ingrid kastrerades i torsdags och spydde tre gånger igår och två gånger idag (hittills). Är det normalt efter en kastrering? Hon bajsar och kissar, dricker och äter och är lika pigg och galen som vanligt! Stod på hemgångsrådet att hon kan kissa på sig, men inget om kräkningar. Någon som vet?
Hur ser såret ut?
Har din katt fått något smärtstillande som Metacam?
Vår hona fick de efter kastreringen både på kliniken och sen hemma och de kan kräkas av det.
Tycker att såret ser torrt och fint ut, vet inte exakt hur det ska se ut men ser inte infekterat ut i allafall. Hon fick metacam på kliniken men fick inget med mig hem, alltså fick hon det senast i torsdags! Hon kräktes senast vid 13 idag så jag hoppad verkligen att magen stabiliserat sig. Kan katter kräkas av själva narkosen? Alltså några dagar efter?
Kanske de har grejat med hennes tarmar under operationen så de är lite extra känsliga? Det är ju ändå en bukoperation och det är inte osannolikt att de måste flytta lite på saker för att komma åt livmodern och äggstockarna. Ingen extra smärtlindring under dag 2&3 kan göra att det känns lite mer i tarmarna nu när hon ätit och maten trillat ner, och då kan hon säkert reagera på det. I så fall borde det gå över snart. Men ring gärna imorgon och fråga, det kostar ju inget. 😊
Och om ni har Agria som försäkring kan man alltid ringa deras veterinärer dygnet runt gratis men annars vänd er till kliniken.
Kan ju mycket väl vara en kombination av allting, narkosen, smärtan, kastreringen och att de rört runt i magen som #4 skriver.
Sen har metacam en halveringstid på 24 timmar så de kan fortfarande sitta kvar.
Min ena kisse fick metacam och han tål inte det alls, stackaren kräktes i 2 dygn efter han fått första dosen och fick läggas in på sjukhus med dropp för han var så dålig efteråt.
Jag hade ringt till veterinär och rådfråga. Att hon spyr 2 dagar efter låter inte bra.
Nu mår hon bra igen ! Pratade med veterinären och fick som råd att ge 1/4 tsk paraffin blandat i maten och att ge blötmat istället för mush! Så inga kräkningar på snart 2 dygn! Hoppas det håller i sig 😀! Tack för alla råd :)!