Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 844 ggr
Eveo
0

Gå över till torrfoder? Vad göra?

Sedan 2 år tillbaka har mina 4 kastrerade hankatter (huskatter) ätit blötmat, MJAU tetra. De har under denna tid inte ätit torrfoder mer än som godis vid några tillfällen. De har fått MUSH och annat rått. Nu till problemet. Katt 1 vill inte äta MJAU längre och blir lätt dålig i magen av det, Katt 2 klarar inte av att äta MUSH eller rått mer än några bitar (kräks). Ingen av katterna äter Bozita blötmat eller är särskilt förtjust i MJAU längre. Känns som att enda alternativet är att gå över till torrfoder igen, vilket jag egentligen inte vill. Det blir alldeles för jobbigt både för mig och katterna att ge olika sorters mat. Katt 1 och 2 är fd hemlösa och tenderar att hetsäta och blir snabbt stressade. Även om de får äta på olika platser i olika rum så stressar dom varandra om de får olika sorters mat. Behöver råd och tips på hur jag ska göra framöver, gå över till torrfoder eller hitta annan sort blötmat? Vi har testat flera olika sorters blötmat tidigare, tex MAC's, GranataPet men de är kräsna och det duger inte för dom. Har ni andra förslag på spannmåls och sockerfria blötmatssorter så berätta gärna!

No time to waste, only time to treasure.

Eveo
0

OBS! Inget foder med fisk och skaldjur. Katt 2 har foderallergi.

annzoo
0

nu vet jag inte hur de är med fisk å skaldjur men min kräsnaste katt äter bara applaws blötmat.

[helga21]
3

Vilken blötmat som helst är bättre än allt torrfoder.

Bästakompis
1

Pussi har några sorter på både burk och påse som är fria från spannmål och andra vegetabilier. Dock inte från socker, men det är så små mängder att det faktiskt inte har någon betydelse. Det är lite sockerkulör som tillsätts som färgämne för att maten inte ska se grå ut för oss människor, inte för smaken. Många katter vill ha lite omväxling, och det är väl inte så konstigt, jag skulle inte heller trivas med att äta samma rätt dag ut och dag in. Till mina katter kan jag köpa Mjau ett par veckor, sedan måste jag växla till Pussi ett tag. Har även gett dem Lidls märke Coshida, EN av sorterna är spannmåls/grönsaksfri. Läs på innehållsförteckningen så ser du vilka sorter som är OK.

Eveo
0

#2 mina älskar Applaws blötmat, men tyvärr är det inget helfoder. #3 medveten om detta och vill som sagt inte ge torrfoder egentligen men de måste ju äta något. :/ #4 kanske skulle testa Pussi. Kan inte hålla på att blanda sorter pga känsliga magar på 2 av dom. Jag vet, bara massa problem ;)

Bästakompis
1

Verkar vara en jobbig situation när alla har olika behov. Svårt…

Nova1234
0

om katten är glupsk kan den kräkas av den orsaken när den äter Musch Har du provat att ge mindre och fler optioner under dagen?

gjsson
0

Pussi innehåller fisk.