Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 946 ggr
Kirnzy
1

Cancer..

Detta har egentligen ingen betydelse nu.. För flera år sen hade jag en katt som hade en knöl på magen, den va rätt så stor. Vad jag fick veta var att den möjligtvis gick att massera bort. Vad skulle det vara för knöl som går att massera bort? Sen visste jag också att det kunde vara något annat, typ en cancertumör eller något sånt. Tydligen kunde dom inte kolla upp om det var det för att isåfall behövde hon sövas och om det var det dom trodde att det kunde vara, skulle hon antagligen inte vakna upp efteråt. Det ända veterinären kunde göra var att kolla upp så att hon inte led av det, vilket hon inte gjorde. Hon var jättepigg och visade inga tecken på att ha ont. Sen skulle hon kastreras och dom som gjorde det visste att hon kanske hade cancer. Dom brydde sig inte så mycket om det, utan kastrerade henne ändå. Hon vaknade inte upp efter det. Jag tycker det känns fel att dom kastrerade henne ändå. Om man ska riskera att söva en katt som möjligtvis har cancer så borde man väll ändå först undersöka det, operera bort det om det går. Men nej, enligt dom skulle hon bara kastreras. Alltså. Hon opererades inte för knölen för att riskerna var för stora, men när dom sövde henne för något annat så gick det ju bra, då utgick dom från att knölen faktiskt inte var cancer. Borde inte vetrinäern ha koll på om katten är frisk eller inte? När dom insåg att det inte bara var en knöl, accepterade dom bara att hon inte skulle klara sig. Ingreppet var "för stort" och hon skulle ANTAGLIGEN inte klara sig ändå . Det beslutet tog dom. Har man inte rätt till att "kräva" en operation eller iallafall få reda på det INNAN dom tar beslutet att hon ska dö? För oss var det så att vi åkte in för att hämta katten, och då sa dom hur det va och vi åkte hen utan henne..

jessR
0

Men du som ägare har ju rätt att säga nej till kastrering? De kan ju inte tvinga dig till att kastrera din katt om du inte vill. Jättetråkigt det som hänt i alla fall  :(

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Kirnzy
1

Ja, såklart. Men hon skulle ju kastreras. Annars skulle hon fått massa kattungar, hon var en utekatt. Det jag menar var att dom kunde kastrera henne utan problem, men vägrade söva henne om det var för att göra något åt knölen, för att riskerna var för stora..

[Lilyz]1
0

Fast eftersom hon inte överlevde sövningen vid kastrering så hade hon ju inte överlevt sövningen för att operera bort knölen heller… Så det fanns nog tyvärr ingenting att göra i detta fall.

Beklagar verkligen det som hänt. 🌺

diva
0

Det där hände mig också av en annan orsak. For till vetrinären och skulle kastrera honom och då jag skulle hämta honom så sa dom att han hade ett gravt hjärtfel, och var jätterädd att han skulle dö under ingreppet. Hämtade hem honom, men han dog hemma. Hade jag vetat att han hade hjärtfel så hade jag väntat med kastrationen tills hjärtfelet var utrett. Fick betala ingreppet ändå fast han inte överlevde. Min fina kisse fick aldrig leva livet. Jag lider med dig verkligen. 😢

Maria
0

Jag förstår inte riktigt TS.

Ni hade fått besked från veterinären att katten kanske inte skulle klara en sövning men sedan bokar ni en kastrering???

/Maria

Kirnzy
0

#5 precis det vi gjorde. Men skulle det vara bättre att katten fick kattungar livet ut? Hon fick kattungar en gång och klarade det inte alls bra. Det gick inte att ha henne inne heller då hon redan var något år gammal och utekatt hela livet. Även om inte jag bestämde att hon skulle kastreras så skulle jag antagligen gjort samma sak..

Maria
0

#6 Var P-piller inget alternativ?

/Maria

Kirnzy
0

Förresten, jag måste bara passa på att fråga en sak till.. När vet man att en katt inte kommer vakna efter sövningen? Kan man veta det säkert direkt när man får reda på att katten har någon sjukdom eller så? Det gjorde dom med henne iallafall. Borde det inte finnas någon chans att hon skulle vaknat ändå? För från den informationen vi fick från dom så hade dom inte ens kastrerat henne Alltså när hon väl var sövd och visste säkert att hon hade cancer, skulle dom inte kunna operera bort det och sedan se ifall hon vaknade? Istället för att bara bestämma direkt att hon inte skulle göra det

Maria
1

#8 Jag kan inte förstå att ni valde att kastrera henne när veterinären varit orolig för sövningen.

Valet av kastreringen var ju ert.

/Maria

Kirnzy
0

Veterinären var INTE orolig för sövningen när hon skulle kastreras. Dom var "säkra" på att det bara var en vanlig knöl. Vi lyssnade på veterinären om att det inte skulle vara något problem, det var VI som var oroliga för sövningen för att vi inte visste om hon var sjuk eller inte.

Maria
0

#10 I inlägg #0 skriver du att veterinären inte trodde hon skulle vakna upp om det var cancer.

Det blir lite förvirrande

/Maria

Kirnzy
0

#11 hmm ja, det blir det väll.. Det jag menar är den gången vi var inne för kastrationen, gjorde dom en snabb liten "utredning" och kom fram till att det inte var cancer. När vi köpte katten så hade de förra ägarna någon eller några gånger varit hos veterinären och blivit säkra om att det bara var en knöl. Sen när vi var inne (långt innan hon skulle kastreras) så sa dom att det var möjligt att det var cancer men att dom inte kunde ta reda på om det var det utan att söva henne, vilket dom inte gjorde för att det var "onödigt", för att hon inte led av det. Sen förstår jag också att vi inte borde ha kastrerat henne eftersom den veterinären innan sa att det kunde vara cancer och om den som skulle kastrera henne sa att det fortfarande fanns en risk för det, så skulle vi nog inte gjort det. Jag tror att dom var säkra på att det inte var cancer för att hon hade haft det så länge utan att ha ont av det, att knölen inte hade växt eller något sånt.

[Lilyz]1
0

Du verkar utgå ifrån att hon överlevt om man tagit bort knölen vid kastreringen, men tyvärr återhämtar sig inte kroppen från cancer i samma sekund en tumör tas bort. Var hon så försvagad att hon inte klarade en sövning så hade det nog kvittat om knölen togs bort vid kastreringen. Kanske det hade gått bättre om katten kastrerats samt fått knölen borttagen direkt när den upptäcktes men det är något vi aldrig kommer att få reda på tyvärr.

Kirnzy
0

#13 inte riktigt.. Men eftersom vi inte fick så mycket information om hur det var så är jag lite fundersam bara.. Typ när en katt inte klarar sövningen, dör den direkt då? För det ändå jag har läst om är att katten inte vaknar efteråt. Om det var så att hon dog direkt så skulle det ju såklart inte funnits nånting dom hade kunnat göra, men jag har inte hittat något om att det har hänt någon gång. För dom flesta verkar det vara så att katten inte kan vakna upp efteråt bara, och om det var så för henne så tycker jag att dom gjorde fel.. För att dom inte försökte då. Annars skulle det ju iallafall finnas en chans att hon klarade sig..

[Lilyz]1
0

#14 Förstår inte alls hur du menar, om katten inte klarar sövningen så dör den ju under tiden den är sövd och självklart vaknar de aldrig mer upp då. Förstår inte vad det är du menar att de skulle försökt med?

Kirnzy
0

Det jag menar är att när dom insåg att hon hade cancer så gjorde dom inget mer, antagligen bara väntade på att hon skulle dö, vilket jag inte har någon aning om hur lång tid det tog. Kan dom verkligen vara säkra på att hon skulle dö? Märkte nu att jag skrev i #0 att hon kastrerades ändå, men hon kastrerades alltså aldrig, dom bara påbörjade det. Direkt när dom märkte att det var cancer så avslutade dom operationen. Så det jag menar är att jag tycker att dom inge bara skulle slutat för att hon antagligen inte skulle vakna. Sen spelar det väll ingen roll om hon blev kastrerad eller inte, när hon ändå inte överlevde. Men skulle vi inte kunna kräva att dom fortsatte, alternativt opererade bort knölen, ifall att hon överlevde? För det finns väll ändå en chans att hon skulle det? Eller kan dom vara HELT säkra på att hon inte skulle överleva (alltså innan hon dog)? Hur kan man det isåfall?

annzoo
0

#16 var fanns cancern? I livmodern?
Sedan kan det finnas andra saker som gjort att de inte fortsatte om de såg att det var cancer tex kostnaden. Att kastrera en katt är betydligt billigare än att operera bort cancer. Var katten oförsäkrad kan kostnaden springa iväg.

Maria
2

#16 Jag gissar att man upptäckte spridd cancer när man skulle kastrera henne och då lät man henne somna vilket är det bästa för katten som redan är sövd.

/Maria

Kirnzy
0

#17 vi fick inte veta exakt vart, men knölen var länge bak på magen. Dyrare är det ja, men hon var försäkrad och vi fick ju ändå ingen chans att betala. #18 så kan det ha vart ja, men jag tycker iallafall att dom borde såna sagt det isåfall. Dom gav ingen information om det, sa bara att knölen var cancer. Knölen hade ju varken vuxit eller ändras sen hon fick den, vilket var en lång tid innan. Men jag antar att den ändå kunde ha spridit sig. Och jag klagar verkligen inte på att hon dog medans hon redan var sövd, det är väll bättre än om hon senare skulle börja lida av cancern och sedan behöva avlivas. Sen skulle det väll vara bättre om hon inte led alls men man vet ju aldrig. Det jag klagar på är att vi inte fick veta något. Jag har hört många som tex har vägrat att avliva ett sjukt djur och många som inte alls lyssnar på vad veterinären tycker. Så även om det var det bästa för katten, har man som ägare inte rätt att ta det beslutet? Jag undrar inte för att vi hade valt något annat, jag vill bara veta.