Hur få "vildkatter" tama?
Hej allihopa!
Nu i veckan dök det upp en väldigt skygg kattmamma med hennes tre kattungar på våran tomt. Vi har en bokhäck som omringar vår trädgård och det är där dem springer runt och busar. Då mamman är väldig skygg är hon troligtvis född i det vilda och har inte haft någon direktkontakt med människor - likaså med hennes kattungar.
Djurvän som man är vill jag gärna kunna ge dem både mat och kärlek, gå till en veterinär så att dem kan bli vaccinerade osv. Dock har jag försökt flera gånger att närma mig dem med mat och vatten utan någon större framgång. De kommer endast fram när jag sätter fram maten och går därifrån för att titta på avstånd (20-30 meter).
Min fråga nu är ifall det är helt omöjligt att få dessa tama på något sätt? Går det att få katter som aldrig haft direktkontakt med människor? Om det går - vad är det bästa sättet?
Tacksam för svar!

På Hittekatter iFokus finns en hel del information om hur man kan göra en skygg katt tam.
Jag har själv tagit hand om en hemlös skyggis för några år sedan och det råd jag kan ge är att ha mycket tålamod, ta det på kattens villkor, locka med god mat så att katten börjar förknippa dig med något positivt = mat.
Önskar dig och katterna lycka till 👍
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!