Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1717 ggr
Karmatarerskanise
9

Att inte försäkra

Såg precis på veterinärerna på tv och blev så förbannad.  En kattägare som inte hade försäkrat sin katt kom dit med skadad katt. Benbrott i ryggen så den kunde inte gå eller stå. Den behövde opereras men ägaren hade inte råd eftersom försäkring saknades.

Så ägaren valde att låta den självläkande vilket veterinären sa kan resultera i att det läker fel. Katten fick smärtstillande. Enligt mig djurplågeri. Avlivning hade varit det bästa för djuret.

Hur kan man vara så dum att man inte försäkrar??

Annette
10

Jag vill inte kalla folk som avstår från försäkring för dumma. Däremot får man vara medveten om att kanske få avliva djuret istället för att behandla.

Karmatarerskanise
8

Jag kallar dom dumma eftersom man ju många gånger måste avliva ett djur som hade kunnat leva ett gott liv om bara människan tänkt på djuret istället för plånboken.

Zepp
3

Jag har alldrig försäkrat något djur.. utan betalat vad det kostat.. även i tveksamma fall.

Det är de med knaper ekonomi som skall ha försäkringar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
6

Folk som inte har råd att betala för sina djur ska inte ha djur. Om de har så mycket pengar att de inte behöver bry sig om försäkring så är det okej att skippa den tycker jag.

Är det verkligen lagligt att låta det självläka? Det låter ju inte som en liten skada direkt, det låter verkligen som djurplågeri.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Karmatarerskanise
6

#3 Nja. De som inte vill lägga stora summor i onödan har också försäkring. Men de som verkligen behöver det är de som inte har stora summor pengar. Sen kan man ju göra som du om man kan punga ut 50 000 bara sådär om man vill.

Annette
1

Försäkringsbolagen ersätter en så liten summa så man får ändå stå för det mesta själv.

Som exempel kan jag ta min senaste veterinärräkning på 7500:- där försäkringsbolaget ersatte med 985:-. Den summan är mindre än vad jag betalar till dem i premier varje månad.

Karmatarerskanise
8

#6 De ersätter många gånger väldigt stora summor. Så man tjänar definitivt på att ha försäkring.

Själv betalar jag ett par 100 per månad.

Annette
0

#7.Tjänar på det tror jag inte man gör men man slipper kanske att punga ut med en jättestor summa. Försäkringsbolagen är experter på att räkna bort saker de inte ersätter.

Zepp
0

Nog för att jag skulle kunna lägga ut 50,000 utan vidare, det innebär främst att jag får vänta med att byta bil några år!

Det är struntsummor när man är fastighetsägare.. senast så kom en räkning från kommunen på cirka 300,000,, bara att betala och vara glad.. glad för att värdet på fastigheten steg med 500,000!🤪

Jag har betala för operationer av både katter och hundar.. dock alldrig några 50,000.. snarare 5000, det måste vara något nytt?

micki78
5

För mig har försäkringen hjälp enormt mycket! En liten operation på min katt kostade ca 7500kr, jag betalade bara 2000kr ur egen ficka ungefär. Jag betalade självrisken som det året  var på på ca 1100kr, efter det betalade jag 20 eller 25 procent av summan. Så det handlar ju om flera tusenlappar för min del. Så att ha en försäkring är ENORMT viktigt om man inte som Zepp har massa stålar;)

Vixxen
1

Försäkringsbolagen tar mycket från många och betalar tillbaka lite till få!   😃

Zepp
1

Altså jag har inga massor av stålar.. iallafall inte mer än tillfälligt.. iomed att det går åt några hundra tusen med jämna mellanrum för fastighetsrenoveringar/bilbyten osv!

Såå.. nu börjar jag verkligen bli nyfiken vad för åtgärder vad gäller djuren som kostar såå himla mycket?

Vad jag minns från mina katter och hund så slutade det på cirka 5000, för invärtes operationer.. utan försäkring.

Karmatarerskanise
4

#12 I fallet jag berättar om skulle ryggoperationen kosta mellan 40-50 000kr. Om ens djur blir inlagt stiger summan fort.

Stora operationer kostar mycket och det är definitivt inget nytt. 

#8 De talar också om vad de ersätter. Vi tjänade definitivt på att ha försäkring på vår hund. Hans veterinärskostnader och medicinkostnader var enorma. Men med försäkring gick det.

OberonsMatte
3

#12 Det kan kosta mycket innan man ens har någon fastställd diagnos. Är katten jättedålig och behöver ligga på intensivvårdsavdelning för att överleva kostar det 10.000 kr/dygn.

När en av mina katter verkade nästintill döende, och visade sig ha en hårboll som fastnat i tarmen kostade undersökning, behandling och operation ca 25.000.

Jag har även erfarenhet av att det kostat större summor och då har det ändå bara handlat om understödjande behandling och försök att ta reda på vad som är fel.

Sajtvärd Katter iFokus

micki78
2

#12 Min katt opererade bort en tumör över ögat, såg ut som en stor knöl på utsidan över ena ögat.  Så dom skar bara bort den.  7500kr för 2år sedan. Men jag får ju springa till vet med 3 månaders mellanrum för min 18åriga katt som har diverse sjukdommar. Bla sköldköteln som regelbundet ska tas blodprover på och så har hon höga njurvärden. Men vad gör man inte för sina älskade katter:=) Bara betala och se glad ut, Och det har jag ju faktiskt försäkringen att tacka för.

Carmarino
2

Har nog haft tur med mina katter, för de har aldrig kostat särskilt mycket i veterinärkostnader. Den som kostat mest tror jag kostade totalt runt 4000 kr, uppdelat på några gånger. Nästan varje gång katterna behövde gå till veterinären så blev summan lägre än självrisken. De få gånger kostnaden blev högre så rörde det sig bara om några hundralappar. Det var oftast inte mer än vad försäkringen kostade för ett par månader.

Istället för att betala pengar till ett försäkringsbolag varje månad, så sätter jag in dem på ett bankkonto. Det blir snabbt pengar under årens lopp och då har jag alltid pengar till veterinärräkningar. Fast jag har ju förstås aldrig haft katter som behövt några mer omfattande operationer eller behandlingar. För mig har det i alla fall funkat bra hittills.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bästakompis
3

#16 Klart man kan spara ihop pengar, men de små summor jag lägger på försäkring blir bara en tusenlapp per år och katt (90 kr/mån). På 10 år har jag alltså betalat in 10 000 till försäkringsbolaget. Säg att det smäller till och jag behöver betala veterinärvård för 50 000 kronor. Då har jag 2200 i självrisk + 15 % av resterande belopp. Det betyder att jag betalar 9700 och försäkringsbolaget betalar 40 300. Då har jag ändå faktiskt tjänat på att ha katterna försäkrade, inte bara sett till att jag kan betala vid tillfället. Jag har alltid 9700, och dem kan jag ersätta på några månader eller upp till ett år. 50 000 däremot skulle jag kanske inte hinna spara ihop innan det är för sent. Om jag skulle ha oturen att behöva fixa veterinärvård för 5000 kr fem gånger under kattens liv så landar det på 13500 i självrisk sammanlagt. Kanske lite nördigt att sitta och räkna så här, men ganska intressant ändå. Jag har Sveland förresten. De ersätter 50% av kostnader för FORL.

alicia lind
7

Billiga försäkringar täcker inte allt som tänder tex. Forl är jätte vanligt på katter. Ja tycker inte du ska kalla folk dumma.  Har du ett behov av att idiotförklara folk?

Silvestris
1

#12 För 20 år sedan kostade det mig 10000 kr att få en lårbensfraktur fixad på en katt. Han behövde inte läggas in över natten utan det fixades på dagen och så kom han hem. Det kostar garanterat det dubbla idag. Behöver katten läggas in handlar det om minst 7000 kr/dygn. Mammas hund blev huggormsbitenni veckan och fick läggas in. Det blev 2 eller 3 nätter där så 14000-21000 kr för det och då har jag inte räknat in läkemedel och förbrukningsmaterial. Skulle hon behöver antiserum skulle det gått på ytterligare 10000 kr.

Karmatarerskanise
10

#18 Kan du bara sluta skriva i mina trådar. Du kommer alltid in med negativa inlägg mot mig. Helt ointressant. Lägg din tid på inlägg i trådar där den du skriver faktiskt är intresserad av det du skriver. Jag är det inte.

Och ja. Det är ren och skär dumhet att skaffa ett djur, ett liv och sedan skita i försäkring trots att man inte har råd att lägga ut några större summor. Har man inte råd skaffar man inte djur. Tycker du att det är klokt att göra det? Köpa djur man inte har råd med? Låta katten lida med självläkning när det egentligen är op. Som behövs?Då säger det en hel del om dig och dina värderingar.

Så snälla. Om du aldrig tänker bete dig respektfullt så håll dig borta från mina trådar. Börjar bli tröttsamt.

Annette
6

#20. Har du verkligen rätt att avgöra vem som får skriva i trådar du skapat?
Vad jag kan se är du vare sig värd eller Medarbetare på den här sajten.

Karmatarerskanise
6

#21 Det är jag som skapat tråden så jag anser att jag har rätt att undanbe inlägg från personer som tydligt visat att de endast skriver för att vara negativa mot mig. Inte för att de vill tillföra något egentligen.  Detta sker om och om igen. Men jag kan kontakta admin om du tycker att jag inte får be om det i min egen tråd.

Kan vi återgå till ÄMNET nu?

Annette
8

#21. Det är dina åsikter och det sätt du framför dem på som ifrågasätts. 
Vad blir det för diskussioner om bara de som håller med dig får svara?

Karmatarerskanise
3

#23 Om du tar och faktiskt LÄSER tråden ser du att jag diskuterar med medlemmar som inte håller med mig. Du är en av dom. Så kan du sluta upp nu?

Vi är inte här för att diskutera mig utan om ämnet som är hurvida det är dumt att låta bli att försäkra eller inte. Kan du visa mig den respekten? Eller måste admin in i tråden för att tala om samma sak?

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
4

Hänvisar till #24 för svar på dina första frågor.

Jag har för övrigt inte en försäkring som kostar 100kr. Min försäkring täcker tillräckligt. Ingen försäkring täcker allt kära du. Jag hade dessutom klarat summor på 50 000 även utan försäkring. Så jag riskerar inte att mina djur plågas eller behöver dö i onödan för att jag inte tagit mitt ansvar. Så nej, jag är inte en av dessa människor som jag tycker är dumma eftersom de inte ser till djurets bästa.

Är du eftersom du uppenbarligen tog åt dig så hårt? Är du en av dom som egentligen inte har råd att ha djur men har det pga egoism? 

Tråden var till för diskussion. Jag vill veta vad andra anser om att man inte försäkrar och det blir som i det fall jag berättade om. Ja helt enkelt en tråd om försäkringats vara eller ickevara. Märkligt att det inte går fram hos alla. Men skönt att majoriteten av svar uppfattat.

[[pimey]]
4

Det är väl självklart att man försäkrar sina djur? Visst vissa har råd att lägga ut 60-70 000 på ett sjukt djur men med försäkring så kan man slippa lägga ut så stora summor då försäkringen tar en del. En vän hade en hund som skulle opereras och summan skulle bli över 60 000 men försäkringsbolaget täckte upp det mesta så de fick betala runt 20.000 själv och även om de hade råd att betala de 60 så är det ändå bra att kunna spara in så mkt som möjligt. En försäkring är en billig investering och jag blir arg när djur får lida för att ägarna tar dumma beslut och tro att deras djur aldrig kommer bli sjuka. Det kostar mellan 60-150 kr i månaden för en försäkring så det kan man kosta på sitt djur! Det är korkat och har man inte råd att betala för sina husdjur så ska man inte äga några heller förns man verkligen har råd. Djur är ingen mänsklig rättighet

Karmatarerskanise
2

Tack för ett svar som återupptar trådens ämne :) Klokt svar dessutom.

Carmarino
0

#27 Tack för att du kallar mig korkad. Uppskattar det verkligen. 😕

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Karmatarerskanise
1

#29 Har du oförsäkrad katt och saknar medel att betala om det händer något som kostar mycket?

[[pimey]]
4

Jag har aldrig sagt att någon är korkad utan att det är ett korkat beslut. Väääldigt stor skillnad och jag skulle vilja veta VARFÖR man inte försäkrar sina djur vad är motargumentet till att inte göra det?

Accalia
2

Vad är meningen med tråden? Alltså inte på ett negativt sätt nu utan bara undrar för det var ingen fråga i #0 man skulle svara på…?

Karmatarerskanise
2

#32 Det står på flera ställen i tråden. Senast i #26. Och visst finns det en fråga i #0. Sista meningen.

Mygohr
0

Jag har mina katter försäkrade MEN kommer att dra ner/säga upp samtliga försäkringar. Det betyder inte att jag är dum eller inte bryr mig om mina djur! Det är helt enkelt så att jag har så många försäkringar att månadskostnaden drar iväg. Istället för att betala till försäkringsbolaget kommer jag att lägga samma summa på ett separat konto för veterinärvårdskostnader.

Karmatarerskanise
0

#34 Hur gör du då om en katt blir sjuk innan du hunnit spara ihop pengar?

Mygohr
0

#36 Jag har redan en buffert för oförutsedda husdjurskostnader dessutom kommer jag att börja med att ta bort livförsäkringarna och dra ned vet.vården till 25'. Jag har inte till hundra bestämt om jag ska säga upp helt sedan eller ha kvar "halv" försäkringen.

Karmatarerskanise
0

#36 Jamen då så :) Då har du ju medel att använda vid olyckor.

Mygohr
0

#37 javisst! Hade jag inte haft buffert eller haft 1-2 katter hade jag fortsatt ha katterna fullt försäkrade. Men nu känns det bara dumt att betala försäkringar för drygt 2500kr/månaden!

Accalia
1

#32 aha okej missa det. Tycker dock att det var onödigt att kalla folk dumma. Man gör sina egna val och det får andra respektera utan att man ska bli sedd som dum. Visst du behöver inte hålla med men man måste inte vara nedvärderande för det. Kalla tänkandet dumt men inte personerna bakom det

Karmatarerskanise
4

#39 Jag tycker man är dum om man inte tänker på djuren. Du behöver inte hålla med. Men jag hymlar inte med vad jag tycker om det. Det är liv vi pratar om. Och respekterar man inte liv får man ingen respekt från mig. Vi är människor och måste ta ansvar.

Nu har du sagt vad du tycker om mitt tyckande. Har du en åsikt om ämnet också eller det var det enda du ville?

Accalia
0

#40 Nepp det var det jag ville :)

Lusthan
1

Jag håller med att har man inte pengar eller försäkring på sitt djur så är det himla korkat. Då bör man kanske vänta. Spelar ingen roll hur mycket djuret betyder för en. Det är djurets lidande vi talar om. Jag har fem katter, samtliga försäkrade. Två med livförsäkring. Betalar cirka 450kr i månaden. Har använt mina försäkringar ett flertal gånger och summorna som dras är sjuka. Hade en katt inlagd i några dygn. Skulle gått på 15000kr, betalade 3500kr. Mycket nöjd med det. Inte vill jag avliva en katt för att han slutat att äta om jag inte hade haft pengar/försäkring. Sjukt onödigt.

Carmarino
0

#30 Jag har medel så at jag kan betala även utan försäkring.

#31 Förklarade det i mitt inlägg #16.

Karmatarerskanise
3

#43 Då har ingen kallat dig korkad. Det var att inte ha råd att betala sina djur som var korkat. Så varför tid du åt dig?

ElisabethB
0

Jag vill säga att försäkring kan vara väldigt bra att ha. När Artur blev sjuk och behövde regelbundna blodprover betalade jag ca 200-250 kr/besök och försäkringsbolaget betalade resterande kostnad (ca 800 kr/besök), jag betalade ca 70 kr/mån för hans försäkring. Jag sparade alltså flera tusen kronor under hans behandlingstid.

Jag såg inte avsnittet den 23e, men gissar att det är en repris på ett avsnitt jag såg för ett tag sen och hade själv valt mellan operation och hoppas på det bästa eller att ta bort djuret, tycker inte att sånt ska behöva självläka med alla men som det kan ge…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Soleil72
0

Hur kunde veterinären låta de ta hem katten?

Karmatarerskanise
0

#46 Dom lade in katten några dygn för att se om den överlevde eller inte.

[helga21]
0

Har man som jag äldre katter, 4 stycken 8-16 år så är  försäkring väldigt bra att ha. Jag har haft dem försäkrade hela tiden så det är inget jag kommit på nu. Jag har Agria 1.900 i fast självrisk och 15% i rörlig och försäkringsbeloppet är 60.000 i veterinärvård och FORL täcks inte av detta och 3 av mina har FORL men det kostar inte så mycket här då vi inte har några stora aktörer på marknaden eller djursjukhus. Jag betalade strax under 3.000 för sövning, röntgen, tandstensborttagning och tandamputation av ett par småtänder. Det tycker jag är helt OK.

Personligen så behöver jag inte försäkra mina katter då jag faktiskt ha råd att betala vad de kostar, även om alla 4 skulle kosta mig 60.000 per år, men jag ser ingen anledning till att göra det då det finns försäkringar för det.