Bortbiten päls, någon som känner igen detta?
Hej! Detta är min fina birmakille Mozart, 10 månader gammal och kastrerad sedan i slutet på mars. I samband med kastreringen bytte jag foder till Purina pro plan junior. Hans päls är fruktansvärd, ja ni ser ju själva på bilden. Den är flottig och pälsen på bakbenen biter han av. Veterinären ordinerade allergifoder i 12 veckor (royal canin hypoallergenic) och uteslöt parasiter och virus med tester. Han har nu ätit fodret i 3 veckor, pälsen har inte blivit bättre och idag såg jag att han frenetiskt satt och bet av massa päls igen!!! Han har även en infektion i ögat som han får antibiotika, metacam och ögondroppar emot- kan detta leda till stress som gör att han biter av pälsen? Finns det någon som känner igen detta? Kan det vara en foderallergi han har? Samtidigt har jag läst väldigt mycket dåligt om det här fodret, vägar jag byta till något annat och i så fall vilket? veterinären rekommenderar ju bara royal canin så dom kan jag inte fråga… Tacksam för svar..
Stackars liten!! Så söt! Det jag kan komma på är att kanske prova med naturligare foder, om det är någon allergi som är boven. De större och vanligare märkena innehåller väldigt mycket tillsatsämnen, spannmål och annat onödigt. Det finns naturliga torrfoder, t ex Acana, Orijen och Canagan. Sedan kan man även ge rå kost till katter, som är det mest naturliga de kan få. Sådan kost kan man både göra själv och köpa fryst på vissa ställen. Se till att kolla och följa ett ordentligt recept om du gör själv för att vara säker på att han får i sig allt han behöver! Hoppas han blir bättre snart!
stress, smärta eller foderallergi beror de oftast på
Biter bort päls kan bero på urinvägsbesvär! Klåda kan bero på njurbesvär med, min katt har fått diagnos små njurar och brukar få depmodrol för urinvägsbesvär men just nu mår hon bra! Metacam går hårt åt njurarna, så det är viktigt att katten dricker ordentligt!Det finns något som heter "fettsvans" brukar dock drabba svansen, ägaren brukar bara notera att pälsen är fet där, katten har rikligt med körtlar där som kan bli inflammerade och ömmande, kan även drabba kastrater! Det finns också oljig seborre, då behöver katten badas, kanske något sådant, men katten kan definitivt ha urinvägsbesvär när den biter bort päls där! Kontakta veterinär igen om det inte ordnar sig!
En okastrerad hane kan få fet päls p.ga könshormonerna med, men din var ju ung och kasrerad, men på svansen finns en massa körtlar som kan bli inflammerade och göra åtminstånde pälsen fet och det beror på hormoner, och kastrater kan drabbats och kanske har du nyligen kastrerat! Kom bara tänka på detta också, men fråga veterinären om foderbytet inte hjälper!
Tack så hemskt mycket för svar! Vi var på ultraljud förra veckan och kollade just njurar och urinblåsan/urinvägar vilket visade en mindre svullnad på urinblåsan men inget att oroa sig för (han får redan metacam som bör ta bort svullnaden också) och allt annat normalt :) det verkar inte som att han har ont någonstans men så mycket medicin som han får så är det inte konstigt att han blir stressad. jag får nog härda ut i två veckor till sedan hoppas jag att infektionen i ögonen är borta så han slipper alla dessa mediciner :( han får ögondroppar och mediciner ca 10-13 ggr per dag just nu och så fort jag går emot honom så börjar han backa och försöker gömma sig :( önskar att dom förstod att man gör det för deras bästa och inte för att skada dom! :/
Håll ut! Jag tycker att sådana här trista situationer har varit bra för att bonda, trots att det har varit mycket jobbigt för dem ibland. Hoppas att kissen blir bättre snart🙂
Håller med om att veterinärfoder är skit och att färskfoder och BARF kan vara något att pröva!
Ta ett urinprov och skicka för resistensbestämning. Troligtvis en UVI!