Förändrad ögonfärg ungkatt, infektion !?
Hej! Jag har en kastrerad birmakille på 10 månader som inte har mått så bra senaste tiden. Till att börja med slickade han av sig pälsen på bakbenen så jag bokade en rid hos veterinären för att kolla upp om det var någpn slags parasit eller bara foderallergi. I samma veva började ögonen rinna och de tredje ögonlocken öppnades inte riktigt så jag köpte ögondroppar till honom vilket gjorde hans ögon bättre. Veterinären tid tester på hans ögon och tandköttet i och med att det var infekterat också. Detta var för snart en vecka sedan och vi väntar alltså på provsvar. Veterinären har stäng idag annars hade jag ringt dom direkt om min fråga.. I fredags upptäckte jag att en bit av hans ena iris var brunröd, i normala fall har han klarblå vackra ögon, och i morse såg vi att hans ögon är gröna?! Vad kan ha hänt ?? Har sökt på Google men hittar ingenting 😟 Han äter, dricker och verkar må bra, ingen feber. Men är så orolig för hans ögon… Om någon vet något så blir jag så tacksam för svar!!
Uveit kan orsaka ändrad ögonfärg, men du bör absolut kontakta en veterinär redan idag. Vet ej var du bor, men om inte de ordinarie kliniken/klinikerna har öppet borde det åtminstone finnas en Distriktsveterinär som går att nå.
Sajtvärd Katter iFokus
Du kan även ringa Agrias telefonveterinär: http://www.agria.se/information-och-tjanster/telefonveterinaren/
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för svar! Har ring två veterinärer idag men jag får inte komma in med min katt eftersom att de anser att hans tillstånd inte är akut..Fick dock inget svar på vad det kan vara.. Min katt mår fortfarande bra, han är precis som vanligt, vi har testat om han ser och han verkar inte ha ont i ögonen heller så jag får avvakta tills imorgon helt enkelt…. Usch är så orolig för att det ska vara något allvarligt :(
#3 Om två veterinärer har sagt att det inte är tillräckligt akut för att åka in idag får man anta att de har rätt. Positivt att han verkar må bra i övrigt iallafall.
Berätta gärna hur det går när du fått svar på vad det är din katt har drabbats av. Jag håller tummarna för att det är något lättbehandlat!
Sajtvärd Katter iFokus
Hur har det gått?
Sajtvärd Katter iFokus
Hans blåa vackra ögon är tillbaka! Han har fått diagnosen uveit, ögoninfektion alltså. Han behandlas med massa mediciner och infektionen är på väg att försvinna tack och lov. Dessvärre blir han såklart väldigt stressad av all medicin så hans päls har jag inte fått bukt på men dödliga virus och parasiter är uteslutande så det återstår nog bara stress eller allergi :)