Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1236 ggr
Belzebubble
0

Katten kräks

Hej! 

Jag behöver tips, råd och era erfarenheter. Det är nämligen så att jag har en liten kisse på 7 månader som mår inte bra just nu. Det senaste dygnet har han kräkt 5 gånger, de senaste gångerna bara vätska. Han har gett ifrån sig hostliknande ljud under senaste veckan. 

Jag har försökt ringa en veterinär men det är helg och allting i närheten är stängd. Fick tag på en veterinär någonstans i Sverige som gav mig rådet att avvakta då det förmodligen bara är katthår men det känns inte helt rätt och jag vet inte vad mer jag kan göra just nu. Imorgon ringer jag vår ordinarie veterinärmottagning. 

Han har tidigare under dagen ätit och druckit (han brukar aldrig dricka speciellt mycket dock). Nu på eftermiddagen har jag märkt att han är mer försiktig runt maten. Tuggar lite långsammare, tar mindre bitar eller inga alls. Inte ens favoritgodisen lockar. 

Själv har jag en liten fundering - kan det vara mask? Han har varit hos kattvakt i 10 dagar nyligen så jag vet inte vad han kan ha fått i sig.  Hos kattvakten fick han vara mycket utomhus i trädgården och kattvakten tvivlar på att han kunde få tag på möss eller liknande men han är snabb kisse så. I vanliga fall är han innekatt. 

Han mår bra för övrigt. Busig och kelig, som vanligt. Förutom just efter att han kräks, då blir han slöare.

OberonsMatte
0

När bajsade han senast och har det sett lagom fast/mjukt ut?

Sajtvärd Katter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Belzebubble
0

#1 Vad jag har sett så var det igår kväll, några timmar innan han kräktes första gången. Och då var det som vanligt. Om han skulle vara lös i magen så märks det på pälsen för han är långhårig, och det är han tack och lov inte! 

#2 Jag har nu köpt kattmjölk från Whiskas, då han verkade vara besvärad av att tugga. Det har han provat tidigare och det gick bra. Så nu fick han i sig lite näring i vätskeform iallafall. Vi tänkte prova med lite kokt torsk också, för det hade vi hemma. 

Han avmaskades när han var 12 veckor. Nu när jag tänker på det dock så har jag inga garantier på detta förutom ord, men då han inte visade några symptom tidigare så har jag inte tänkt på att avmaska själv.

OberonsMatte
0

#3 Jag tror mer på hårboll än mask. Har han kräkts upp en hårboll någon gång? Eftersom han är så ung kanske han inte har haft det här problemet tidigare, men en av mina långhåriga katter har nu i vuxen ålder återkommande problem med hårbollar som liksom fastnar mellan magsäck och tarm.

Sajtvärd Katter iFokus

Belzebubble
0

#4 Men kan det hålla på så länge då? För som sagt, han har hostat i ca en vecka men kräktes inte förrän idag. Och så ser man inte hår i det som han får ut.

OberonsMatte
2

#5 Hostandet kan ha berott på en hårboll som irriterat i magsäcken och kräkningarna på att mat inte längre kan passera hårbollen. Kräkningarna övergår till vätska när det inte längre finns någon mat kvar i magsäcken.

Eftersom risken för uttorkning är stor vid upprepade kräkningar är det viktigt att försöka få i katten extra mycket vatten. Gärna med munspruta om katten inte dricker självmant.

Håll koll på allmäntillståndet (+matintag, kräkningar, kissande och avföring) och ta gärna tempen på katten.

Verkar katten i stort sett som vanligt och äter åtminstone något självmant är kräkningar sällan superakut utan något som kan gå över av sig själv.

Eftersom han varit utomhus finns kanske också risken att något grässtrå fastnat i halsen/svalget. Försök att öppna munnen och ta en titt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
5

#2 Katter ska definitivt inte svältas i 3 dygn, redan efter 24 timmars svält börjar det hända negativa saker när det gäller levern. Och att ta bort vattnet för en katt som kräks ska man definitivt inte göra, den katten löper risk att bli uttorkad redan av kräkningarna i sig och ska snarast uppmuntras att dricka (+ stödvätskas vid behov).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mjoe
0

Min ena katt spydde vätska en gång (han spydde dock bara en gång, sen var det bra). Fick då rådet av en bekant att ge maltpasta då de hjälper håren att komma ut den naturliga vägen. Jag kan säga att en timme efter att jag gett maltpasta fick jag springa efter katten som flög ut ur lådan med en lång tuss med diverse hårstrån från mig etc som hängde från hans bak ;)

Belzebubble
3

Hej allihopa! 

Tack för era svar. Då han fortsatte att kräkas under natten ringde vi veterinären på måndag morgon. Han röntgades och de tog blodprover. Situationen var absolut inte akut, men hans värden var lägre än vad de borde och dessutom hade han feber. Nu har han fått vätskeersättning och medicin och hans aptit börjar komma tillbaka. Han har heller inte kräkts alls under dagen. 

Så slutet gott, allting gott! Än en gång, tack för er hjälp. <3

[Baltazar13]
3

#9 Nej, man svälter inte en katt i tre dygn. Absolut inte utan att först ha talat med en veterinär. Och en veterinär skulle mig veterligen aldrig rekommendera tre dygns svält!

#11 Skönt att höra att det ordnade sig 🙂